ترافلپس

ترافلاپس چیست و در کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به چه معناست؟

مایکروسافت اوایل این هفته تأیید کرد که پردازنده گرافیکی (GPU) کنسول ایکس‌باکس سری ایکس این شرکت توانی در حدود 12 ترافلاپس دارد. این میزان 2 برابر توان گرافیکی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس و همچنین 8 برابر کنسول ایکس‌باکس وان پایه است. به‌احتمال‌زیاد فهمیده‌اید که در هنگام معرفی کنسول‌های جدید، واژه «ترافلاپس» به کرات استفاده می‌شود، اما این واژه به چه معنا بوده و چه تأثیری بر تجربه بازی‌باز دارد؟ اگر به دنبال جواب این سؤالات هستید، پس در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

ترافلاپس چیست؟ فلاپ (FLOP) مخفف عملیات نقاط شناور به ازای هر ثانیه (floating point operations per second) است. عملیات نقاط شناور دربر گیرنده اعداد نامنطقی و نقاطی اعشاری است. این موارد بسیار بیشتر از عملیات نقطه ثابت پیچیده هستند. عملیات نقطه ثابت به اعداد صحیح دودویی محدود می‌شود. به دلیل پیچیدگی‌های ذاتی عملیات نقطه شناور، از این شاخص جهت اندازه‌گیری توان پردازشی یک سیستم خاص استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم وارد جزئیات نشویم، یک ترافلاپ به معنای پردازش یک تریلیون عملیات نقطه شناور در هر ثانیه است. بنابراین هنگامی‌که مایکروسافت می‌گوید که ایکس‌باکس سری ایکس، 12 ترافلاپس توان پردازش گرافیکی دارد؛ یعنی اینکه این کنسول می‌تواند در هر ثانیه، 12 تریلیون عملیات نقطه شناور را به اجرا درآورد. این یک مسئله بسیار مهم است، زیرا کنسول ایکس‌باکس سری ایکس می‌تواند حجم عظیمی از داده‌ها را با سرعتی بسیار بالا پردازش کند.

ترافلاپس در تجربه بازی کاربران چه تأثیری دارد؟

در زمینه بازی، رقم ترافلاپس به معنای توانایی یک سیستم جهت رسم چندضلعی‌ها (اشیاء) و همچنین دستکاری آن‌ها در صفحه یک نمایشگر است. تمامی عناصری که شما در یک بازی مشاهده می‌کنید، در واقع در قالب چندضلعی‌ها رندر شده و ازآنجایی‌که رندر کردن این عناصر وابستگی شدیدی به عملیات نقطه شناور دارد، عدد ترافلپس بالاتر به معنای توانایی رندر چندضلعی‌های بیشتر است.

علاوه بر این، کنسول ایکس‌باکس سری ایکس قرار است که از فناوری رهگیری پرتو DirectX و همچنین نرخ سایه‌زنی متغیر بهره ببرد تا بدین شیوه نورپردازی بهتر و جلوه‌های بصری طبیعی‌تری را به بازی‌بازان ارائه دهد. طبیعی است که این موضوع فشار زیادی را بر روی واحد پردازش گرافیکی این کنسول وارد می‌کند. در این زمینه، توان پردازشی 12 ترافلپسی به این کنسول مزیتی رقابتی می‌دهد.

12 ترافلاپس توان پردازشی گرافیکی در کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به چه معنا است؟

درحالی‌که توان پردازش گرافیکی 12 ترافلاپسی کنسول ایکس‌باکس سری ایکس هیجان‌انگیز است، این موضوع بدین معنا نیست که بازی‌ها نیز دو برابر ایکس‌باکس وان ایکس زیبا به نظر می‌رسند. رقم ترافلاپس نشانگر نهایت ظرفیت پردازشی یک سیستم بوده و عوامل دیگری نیز وجود دارند که نحوه عملکرد این کنسول در سناریوهای دنیای واقعی را تعیین می‌کنند.

در اینجا از مثال خودروها استفاده می‌کنیم، زیرا شیوه‌ای که در آن خودروسازان از قدرت موتور (BHP) صحبت می‌کنند، مشابه نحوه صحبت تولیدکنندگان سخت‌افزار درباره ترافلاپس است. به‌عنوان‌مثال، فراری 488 را در نظر بگیرید. این ماشین 661 اسب بخار قدرت داشته و این عدد برای یک خودروی جاده‌ای بسیار زیاد است. اما با وجود اینکه فراری 488 تمامی این قدرت را در اختیار دارد، اما نمی‌تواند تمامی آن را در جاده مورداستفاده قرار دهد. اگر این خودرو از لاستیک‌هایی صاف و نرم استفاده کند، شاید بتواند از یک‌پنجم قدرت موجود خود استفاده کند. 

چنین حقیقتی برای ترافلاپس نیز صدق می‌کند. رقم ترافلاپس را به‌عنوان نهایت قدرت موجود در یک سیستم در نظر بگیرید. فقط به این دلیل که ایکس‌باکس سری ایکس 12 ترافلاپس قدرت دارد، نمی‌توان گفت که دو برابر ایکس‌باکس وان ایکس سریع‌تر است. در نهایت، عوامل مختلفی بر روی عملکرد واقعی این کنسول تأثیر خواهند گذاشت. از این عوامل می‌توان به سرعت هسته پردازنده مرکزی و سرعت خواندن/نوشتن حافظه SSD اشاره کرد. اما معمولا میزان ترافلاپس بیشتر به معنای پتانسیل بیشتر برای توسعه‌دهندگان بوده و این موضوع همیشه یک خبر خوب است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH