مقایسه سامسونگ گلکسی نوت3 با نوکیا لومیا 1520: تفاوت را احساس کنید!

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (35)

قطار جام قهرمانان آی‌تی‌رسان به ایستگاه آخر رسیده است. در این ایستگاه رقابتی داغ و نفس‌گیر میان دو رقیب همیشگی یعنی سامسونگ و نوکیا با دو پرچمدارشان در می گیرد. این دو فبلت که تاکنون در هیچ مسابقه‌ای تن به شکست نداده‌اند؛ اینک با تمام قوای خود به میدان آمده‌اند تا توانایی‌های خود را به رخ رقیب بکشند. لومیا 1520 در مرحله گروهی رکورددار کسب آرا بود و در مرحله نیمه نهایی زد اولترا، این غواص پرطرفدار را پشت سر گذاشت تا نشان دهد که همچنان دود از کنده بلند خواهد شد. در طرف مقابل یک سامورایی کهکشانی با نام نوت 3 حضور دارد که به دلیل بنیان گذاری سری فبلت‌ها، خود را پیشکسوت این رده دانسته و توانسته با پشت سر گذاشتن وان مکس از اچ‌تی‌سی، با غرور خاصی پا به این مسابقه بگذارد. در این بین نقش ما داوری میان دو رقیب ذکر شده است! البته این دو فبلت آنچنان که فکرش را می‌کنید تنها و بی‌یاور نیستند! لومیا به همراه خود یک لیدر پر و پا قرص به نام استفان را از فنلاند به ایران کشانده تا در هنگام برگزاری مسابقه جو استادیوم را به سود خود تغییر دهد. نوت نیز از ابتکار لومیا خوشش آمد و لیدر خوش صدای خود با نام سامی را از کره به ایران فرا خواند تا در رقابت میان سکوها نیز کم نیاورد. شما تماشاگران این مسابقه نیز زیاد به کل‌کل‌های این دو توجه نکنید، طرفدارند و متعصب، بگذارید خوش باشند! حال که با حال و هوای این مسابقه آشنا شدید، بیایید هرچه سریع‌تر به نظاره بنشینیم تا ببینیم جام آی‌تی‌رسان این بار به کدام سمت این کره خاکی خواهد رفت. پس با آی‌تی‌رسان و آخرین مسابقه از سری مسابقات جام قهرمانان ‌آی‌تی‌رسان همراه باشید.

۱۰ دقیقه ابتدایی: طراحی و ظاهر

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (33)

اگر مسابقات جام را از ابتدا دنبال کرده باشید بدون شک با این بخش آشنا هستید. لومیا 1520 این‌بار از طراحی نام آشنای سری لومیای نوکیا کمی فاصله گرفته و دیگر آن شباهت همیشگی به برادران بزرگتر خود یعنی لومیا 1020 و 920 را ندارد. می‌توان گفت طراحی این مدل ترکیبی از لومیا 720 و 925 است! اگر از روبه رو به این مدل نگاه کنید، چیز خاصی توجه شما را جلب نخواهد کرد! در بالای صفحه نمایش لوگوی نوکیا قرار گرفته و در سمت چپ این لوگو، دوربین ثانویه برای مکالمه تصویری به چشم می‌خورد. در زیر صفحه نمایش نیز 3 کلید که پای ثابت ویندوزفونی‌ها هستند دیده می‌شود که در مقایسه با برادران لومیا‌، کمی از کناره ‌ها فاصله گرفته و به سمت مرکز متمایل شده‌اند تا کار با یک دست را برای شما راحت کنند. در بخش بالایی فبلت تنها جک 3.5 میلی‌متری هدفون در مرکز جا خوش کرده و در بخش زیرین فبلت، پورت میکرو USB قرار دارد. اگر 1520 را به پشت بچرخانید، دوربین آن همچون چشمانی ازحدقه بیرون زده خودنمایی می‌کند و دلیل آن چیزی نیست جز سایز لنز آن! دو فلش LED نیز در بالای لنز قرار گرفته‌اند که در هنگام ورود به اماکن کم نور، نقش یک پروژکتور را برای‌تان ایفا می‌کنند.

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (37)

اگر به کناره‌های فبلت نگاهی بیندازید، در سمت راست کلید‌های یکپارچه صدا در بالا، کلید پاور در وسط و کلید اختصاصی دوربین در پایین جا گرفته‌اند و در سمت چپ فبلت نیز دو بخش برای قرارگیری سیم‌کارت و حافظه جانبی تعبیه شده است. نکته حایز اهمیت در این بخش این است که طراحی لومیا 1520 یکپارچه بوده و این بدان معناست که دسترسی به باتری دستگاه، برای کاربر عادی غیرممکن خواهد بود. در سمت مقابل گلکسی نوت3 از سامسونگ قرار گرفته که طراحی آن، در حدی به برادران خود شباهت دارد که از 100 فرسخی نیز پیداست که یک کهکشانی است! بیشترین بخش جلوی دستگاه را صفحه نمایش آن در بر گرفته است. در بالای صفحه لوگوی سامسونگ به همراه دوربین ثانویه و در پایین آن کلید سخت افزاری خانه که دو کلید لمسی آن‌ را احاطه کرده‌اند به چشم می‌خورد. اگر از کناره‌ها به کهکشانی سامسونگ نگاهی بیندازید، در سمت راست تنها کلید پاور را خواهید دید و در سمت چپ کلید‌های یکپارچه صدا را! اما هرچه گشتیم اثری از کلید اختصاصی دوربین برای این فبلت نیافتیم!

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (18)

در بخش زیرین فبلت پورت میکرو USB و محلی برای قرار‌گیری قلم مخصوص تعبیه شده است. پشت دستگاه نیز برخلاف رقیبش قابل تفکیک بوده و به راحتی خواهید توانست به باتری فبلت دسترسی داشته باشید! دوربین نیز به همراه تک فلش LED در بالا دیده می‌شود. ابعاد این مدل، از لومیا 1520 کوچک‌تر است و دلیل آن چیزی نیست جز 0.3 اینچ سایز کمتر نسبت به لومیا، که همین امر سبب شده تا حدودی خوش دست‌ تر از رقیب باشد! خوش‌ دست بودن یک فبلت نوید این را می‌دهد که احتمالا همچون یک ماهی از دستان شما لیز نخورده و بر زمین نخواهد افتاد!

استفان: گویند از دل برود هرآن که از دیده برفت! بنده یک مثال ناب برای رد این ضرب ‌المثل شما ایرانی‌ها یافته‌ام! هنگامی که سوار بر اتومبیل مسافت میان فرودگاه تا استادیوم را می‌پیمودم، چیزی که در طول راه مدام جلوی چشمانم بود بنرهای تبلیغاتی سامسونگ از سری کهکشانی‌اش بود که تعدادشان حتی از تیرهای چراغ برق نیز بیشتر است! پس نمی‌توانید ادعا کنید که سامسونگ از دیده‌ برفته! اما حقیقتش را بخواهید کمپانی مذکور از دل خیلی‌ها رخت بر بسته، بس که طراحی‌اش بی ذوق و تکراری‌ست! ضمن اینکه شنیدم این کمپانی در ایران با آنکه دفتر هم دارد، اما همکاری درستی با رسانه‌ها نداشته و یک‌جورایی نسبت به اطلاع رسانی کاربرانش هم بی‌تفاوت است!

سامی: برادر اینطور نیست! ما تمام تلاش خودمان را برای طراحی بهتر انجام می‌دهیم و من به شما قول می‌دهم که در گلکسی اس 5…! البته در زمان طراحی گلکسی اس 5 نیز کمی حواسمان پرت بود! اصلا من نمی‌فهمم چرا همه به طراحی‌مان پیله می‌کنند؟ همه چیز که طراحی نیست! هر چه باشد از شما بهتریم که سال‌هاست دست مشتریانتان را از باتری کوتاه کرده‌اید! نکند از اینکه پی به باطن منهدم پرچمداران‌تان ببرند واهمه دارید؟! صورت زیبای ظاهر هیچ نیست، ای برادر سیرت زیبا بیار! فکر کردید فقط خودتان بلدید ضرب‌المثل‌ ها را نقض کنید؟!

دقیقه ۱۰ تا ۲۰: وزن و کیفیت ساخت

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (38)

کیفیت ساخت! بخشی که شاید بیش‌ترین تفاوت میان این دو فبلت آشکار شود! یک سوی میدان لومیا 1520 با بدنه پلی کربناتی و کیفیت ساختی بالا که زبانزد همه است، و در سوی دیگر گل سرسبد سری کهکشانی سامسونگ که بدنه پلاستیکی را از اجدادش به ارث برده، قرار دارد. کیفیت ساخت لومیا 1520 در یک کلام عالی‌ست. با در دست گرفتن آن حس خوبی به شما منتقل خواهد شد. البته تنها ایرادی که در کیفیت بدنه به لومیا 1520 وارد است، این است که بدنه آن مستعد جذب اثر انگشت است! می‌توان گفت این مورد تا حد زیادی آزار دهنده بوده به طوری که همیشه مجاب خواهید شد که همچون شاگرد شوفرها یک لنگ را با خود به همراه داشته باشید و مدام فبلت خود را تمیز کنید!

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (29)

سامسونگ نیز با آن همه ادعا تنها از طرح چرم بر روی قاب پشتی نوت3 استفاده کرده و در باطن آن همچنان از پلاستیک بهره می برد! لبه‌های نوت3 نیز کیفیت لازم را نداشته و با برخورد به زمین به راحتی شکل و شمایل جدیدی به خود می‌گیرد. ناگفته نماند که همین پلاستیک با طرح چرم نیز حس یک کالای باکیفیت را به شما منتقل می‌کند و دیگر مشابه کهکشانی‌های قبلی نیست. البته از لحاظ مقاومت در صفحه نمایش، سامسونگ با مزین کردن نوت3 به نسخه سوم گوریلا گلس یک گام از 1520 که با نسخه دوم عرضه شده جلوتر است! از کیفیت ساخت که بگذریم به وزن فبلت‌ها می‌رسیم که سامسونگ توانسته در پروش اندام پرچمدار خود، به خوبی عمل کرده و با تنظیم یک رژیم غذایی سفت و سخت وزن آن را به 168 گرم برساند این در حالی‌ است که لومیا 1520 با وزنی معادل 209 گرم پا به این رقابت گذاشته است! در هر دو مدل این میزان وزن، بصورت یکسان و یکنواخت در همه قسمت‌های بدنه پخش شده و اینگونه نیست که یک طرف دستگاه از طرف دیگر سنگین‌تر باشد! در حقیقت وزن لومیا 1520 به نسبت ابعادش آنقدر‌ها هم زیاد نیست اما این سامسونگ است که توانسته وزن پرچمدار خود را به حداقل برساند جایی که حتی از برخی مدل‌های 4.5 اینچی نیز سبک‌‌تر است.

استفان: خداوکیلی خودتان خسته نشده‌اید بس که پلاستیک با طرح‌های مختلف دست ملت داده‌اید؟ نکند در کره معدن پلاستیک پیدا شده و ما بی‌خبریم؟! یعنی در کشور شما یک تکه چرم پیدا نشد که لااقل از خود چرم بجای طرح آن در محصولات خود استفاده کنید؟ البته من می‌دانم که چرا پلاستیک را رها نمی‌کنید! نیست در کشورتان همه شبیه به هم هستند، شما هم تصمیم گرفتید تا فرهنگ کشورتان را به رخ بکشید و به همین دلیل همه محصولاتتان را شبیه به هم ساختید!

سامی: من هم می‌دانم که چرا از چرم صحبت می‌کنید، چون نوکیا قبل از اینکه گوشی بسازد کارخانه تولید لاستیک و کفش بود! هرچه باشد مثل شما پاره آجر دست ملت نداده‌ایم! آن لومیا 920 که با آن همه دب دبه و کب کبه از همین نوت3 ما هم 20 گرمی سنگین‌تر است! یک پیشنهاد برایتان دارم! به نظر من کلا از تولید گوشی صرف‌نظر کنید و کارخانه ساخت وسایل بدنسازی بزنید! به نظرم شما در تولید دمبل موفق‌تر خواهید بود!

دقیقه ۲۰ تا ۳۰: نمایشگر

64292896743563514432

این بخش از رقابت میان این دو، از آن بخش‌هایی است که تفاوت‌های اساسی بسیاری دیده می‌شود! از همین ابتدا آن 0.3 اینچ بزرگ‌تر بودن اندازه صفحه نمایش نماینده نوکیا را کنار گذاشته و یک امتیاز مثبت برای آن در نظر می‌گیریم! وضوح تصویر در هر دو مدل فول‌ اچ‌‌دی است اما چگالی پیکسلی نوت3 در حدود 386ppi  بوده در حالی‌که لومیا 1520 از چگالی پیکسلی 367ppi بهره‌مند است. با توجه به اندازه بزرگ‌‌تر صفحه نمایش لومیا 1520 می‌توان این اختلاف 20 تایی چگالی پیکسلی‌اش را با نوت3 توجیه کرد، اما در واقع این اعداد، بیش‌تر جنبه تبلیغاتی داشته و تعداد پیکسل‌های این دو در هر اینچ آنقدر بالاست که برای چشمان من و شما تفاوتی در نوع نمایش دیده نخواهد شد. چه 386 باشد، چه 1386!

به خود صفحه که برسیم تفاوت از این‌ هم بیش‌تر می‌شود! نوکیا برای پرچمدار این روزهای خود از ISP LCD استفاده کرده که تمام شهرتش به خاطر نشان دادن طبیعی رنگ‌ها و رنگ سفید بسیار روشن است! در طرف مقابل سامسونگ هم دست از سر Super AMOLED بر نداشته و از همین پنل برای صفحه نمایش خود استفاده کرده است و به نشان دادن رنگ مشکی عمیق و کنتراست بالای صفحه می‌نازد. هر دو مدل به سبب حساسیت بالای صفحه نمایش، قابلیت کار با اجسام سفت و سخت را دارند و شما بجز انگشت‌هایتان، می‌توانید با اجسام مختلف نیز به جان این دو بیفتید. نوکیا از فناوری‌های خاص خود همچون ClearBlack ،SuperSensitiveTouch ،Assertive Dispay و Puremotion نیز در لومیا 1520 استفاده کرده تا در حساسیت و شفافیت صفحه و همچنین سرعت و عملکرد صفحه نمایش خط و نشانی برای رقبا بکشد! هنگامی که در زیر نور آفتاب به این دو مدل نگاه می‌کنید، در واقع تفاوت آنچنانی در نوع نمایش آن‌ها دیده نمی‌شود. فقط اگر کمی زاویه‌دار به صفحه نگاه‌ نمایید، متوجه خواهید شد که 1520 آن‌سوی خیابان را کمتر منعکس می‌کند و تا حدودی نیز محتوای به نمایش درآمده بر روی صفحه قابل رویت است!

اکنون بیایید مسائل تئوری و اعداد و ارقام را رها کرده و به نظاره تصاویری از کیفیت صفحه نمایش‌ها در زوایای مختلف بنشینیم و قضاوت را به عهده شما بگذاریم! (گوشی سمت راست نوکیا و سمت چپ سامسونگ است)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (34)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (2)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (16)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (3)

سامی: واقعا برای نوکیا متاسفم که با وجود اینکه از سیستم‌ عاملی چون ویندوزفون استفاده می‌کند و عمده صفحه نمایش آن را رنگ مشکی پوشانده است، باز هم از پنل LCD بر روی آن استفاده کرده که تمام هنرش در نمایش رنگ سفید بسیار روشن است؟! در ضمن من قبل از شروع مسابقه نیز می‌دانستم که داور به سمت شما غش می‌کند!

استفان: برادر بزرگوار! اول اینکه تهمت زدن کار درستی نیست! دوم اینکه راستش را بخواهید دیدیم سامسونگ از Super AMOLED استفاده کرده ما نیز قید نشان دادن رنگ مشکی عمیق بر روی صفحه را زدیم و از IPS LCD استفاده کردیم تا مبادا به ما انگ تقلید بزنند!

دقیقه ۳۰ تا ۴۰: رابط کاربری

تفاوت‌ در این دو فبلت به اوج خود می‌رسد! در میان سیستم‌ عامل‌ها، ویندوزفون به سادگی مشهور است و اندروید به پیچیدگی! در میان رابط‌های شخصی سازی شده برای اندروید نیز، تاچ‌ویز سامسونگ از همه پر زرق و برق‌تر است! حال فکرش را بکنید که قصد مقایسه رابط کاربری لومیا 1520 و گلکسی نوت3 را داشته باشیم! در حقیقت شما یک نقطه مشترک نیز میان این دو نمی‌یابید که بخواهید آن‌را بیان کنید و بگویید در این مورد شباهت دارند و مابقی تفاوت! تنها نکته قابل ذکر در این قسمت را می‌توان به اضافه شدن کاشی‌های بیشتر در ستون‌های صفحه استارت ویندوزفون دانست که تنها دلیل آن افزایش سایز صفحه نمایش لومیاست! نوت3 نیز همچنان از رابط زیبا و شلوغ تاچ‌ ویز بهره می‌برد که به واسطه همین زرق و برق‌هایش موجب شده تا دیر‌تر از آن خسته شوید! اگرچه حتی در صورت خستگی از رابط کاربری، می‌توانید با یک لانچر تمام لحظات تکراری را فراموش کرده و به دنیای جدیدی پا بگذارید؛ موردی که ویندوزفون از آن بی‌بهره است! بیش از این حوصله‌تان را سر نمی‌بریم و شما را به تماشای تصاویری از رابط‌های کاربری این دو دعوت می‌کنیم!

رابط کاربری لومیا 1520:

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (31)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (36)

رابط کاربری گلکسی نوت3:

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (20)

7500001

سامی: واقعا خجالت نمی‌کشید از اینکه دست کاربرانتان را از پشت بسته‌اید؟! شاید یک نفر پس از چند روز کار با رابط ویندوزفون از آن خسته شد! تکلیف چیست؟! بیچاره تنها قابلیت شخصی سازی که در اختیارش است همان تعویض رنگ کاشی‌های تخت و صیقلی است!

استفان: عزیزم از قدیم گفتند (البته مردمان قدیم فنلاندی اینگونه می‌گویند، در ایران را نمی‌دانم!) زیبایی در سادگی‌ است. هر چه باشد از اندروید که به هر کس و ناکسی اجازه می‌دهد که دست در چهره‌اش ببرند که بهتریم!

دقیقه ۴۰ تا ۵۰: دوربین

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (19)

سامسونگ در فبلت گلکسی نوت3 خود از همان ماژول دوربین بکار رفته در گلکسی اس4 استفاد کرده و این بدان معناست که کیفیت دوربین این دو مدل تفاوت چندانی با یک دیگر ندارند! نوت3 از یک دوربین 13 مگاپیکسلی از نوع BSI و تک فلش LED به همراه لرزش‌گیر اپتیکال استفاده کرده و تمامی امکانات نرم‌افزاری خوب خود در اس4 را نیز به همراه دو قابلیت جدید با نام‌های Surround shot و Golf در جدیدترین فبلت خود بکار گرفته‌ است (قابلیت‌های مشابه با اس4 را از اینجا ببینید). قابلیت Surrond Shot به شما این امکان را می‌دهد که تصویری 360 درجه از محیط اطراف تهیه کنید. قابلیت دوم با نام Golf نیز چندان کاربردی نیست و تنها چندین تصویر پشت‌ سر هم از شما گرفته تا با آن نحوه صحیح قرار گیری هنگام پرتاب توپ گلف را بیاموزید! دوربین ثانویه نوت3 از نوع 2 مگاپیکسلی بوده و توانایی ضبط تصاویر فول‌اچ‌دی با نرخ 60 فریم را داراست.

در طرف مقابل نوکیا که همیشه هنرمندی بی نظیری در دوربین داشته، همچنان با لنز‌های کارل زایسش خود‌نمایی می‌کند. البته این بار از 41 مگاپیکسل خبری نیست و تنها یک دوربین 20 مگاپیکسلی در اختیار شما قرار دارد. طبق روال چند سال اخیر باز هم نوکیا از فناوری Pureview در دوربین فبلت خود استفاده کرده و مدعی است بهترین دوربین موجود بر روی فبلت‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در این دوربین از تکنولوژی Pixel-binning استفاده شده که داده‌های چند پیکسل را در یک پیکسل واحد جمع می‌کند و در نتیجه خواهید توانست بدون هیچ‌گونه افت کیفیتی، بزرگنمایی 2 یا 4 برابری را تجربه کنید! یک قابلیت خاص دیگر نیز در این فبلت وجود دارد وآن چیزی نیست جز ثبت تصاویر با فرمت RAW DNG! هنگامی که شما در دوربین‌های معمولی به عکاسی می‌پردازید، بلافاصله پردازش‌های مورد نیاز بر روی تصویر انجام شده و عکسی در قالب فرمت Jpg ذخیره می‌شود! اما هنگامی که با لومیا 1520 به عکس‌برداری می‌پردازید، تصاویر بدون هیچگونه پردازشی با فرمت RAW ذخیره می‌شود و بدین ترتیب شما می‌توانید پس از ثبت عکس، تمامی پردازش‌های لازم از جمله کاهش نویز تصویر، بهبود رنگ‌ها، افزایش شارپنس و… را خودتان بر روی عکس اعمال کنید و در نتیجه تصویری بی نقص داشته باشید! قابلیتی که عکاسان حرفه‌ای بیش از هر شخص دیگری حسرت داشتنش را می‌خورند.

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (39)

از لحاظ نرم‌افزاری نیز نوکیا از همان برنامه مخصوص خود با نام Nokia Camera در 1520 استفاده کرده که قبلا قابلیت‌های آن را در اینجا مورد بررسی قرار دادیم! از لحاظ سرعت شاتر دوربین نوت3 کمی سریع‌تر عمل می‌کند، البته این اختلاف کمتر از یک ثانیه بوده و قابل چشم‌پوشی است! تفاوت‌ها به اینجا ختم نمی‌شود! تمام شهرت دوربین نوت، در ثبت تصاویر با کیفیت در نور کافی است و این در حالی‌است که نوکیا عاشق تاریکی بوده و در نور کم بهتر به ثبت عکس می‌پردازد! بیش از این اوقات شریفتان را نمی‌گیریم و شما را دعوت می‌کنیم تا تصاویر ثبت شده توسط این دو فبلت را ببینید و خودتان قضاوت کنید!

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (21)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (7)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (22)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (9)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (23)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (10)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (24)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (11)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (25)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (12)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (26)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (13)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (27)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (14)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (28)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (15)

برای مقایسه دوربین فیلم‌برداری با هر کدام از این دو در شرایط یکسان به 1 دقیقه فیلم‌برداری پرداختیم و حجم ویدیو ذخیره شده در لومیا 1520 کمی بیش از 190 مگابایت بود در حالی‌که همان ویدیو در گلکسی نوت3 در حدود 175 مگابایت ذخیره شد که تفاوت چندانی میان این دو نیست! نکته حائز اهمیت در رابطه با بخش فیلم برداری در لومیا 1520 این است که صدای ضبط شده توسط آن غیر قابل باور است! در حدی که اگر بعد از ثبت، شخص دیگری ویدیو را تماشا کند، تصور می‌کند که خودش در آن محل حضور داشته‌ و دلیل آن چیزی نیست جز استفاده از 4 میکروفون HAAC در لومیا 1520! بر خلاف انتظارها در نسخه اگزینوس نوت3 (همان نسخه‌ای که در اختیار ما بود!)، این فبلت قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 4K نیست! اما باز هم چیزی از شایستگی‌های آن کم نخواهد کرد.

ویدیو مقایسه کیفیت فیلم‌برداری نوت3 با لومیا 1520:

 

استفان: وای خداوندا! یعنی نوت3 با آن همه ادعا در رابطه با ضبط تصاویر 4K در نسخه اگزینوس آن، چنین قابلیتی را در نظر نگرفته است؟! اصلا چه معنی دارد که محصولات خودتان را با N تا نام و مشخصات متفاوت ارایه می‌کنید؟ نکند به خاطر این است که مردم را گول بزنید تا نوت را فقط به عشق ضبط تصاویر 4K بخرند و پس از آن ببینند که چنین چیزی در نسخه اگزینوس آن همه‌اش کشک است؟!

سامی: احترام خودت را نگه‌دار! شما که دیگر آنقدر به دوربین گیر داده‌اید که ملت گوشی‌هایتان را با دوربین‌های دیجیتال اشتباه می‌گیرند! یک پیشنهاد دیگر برای‌تان دارم! لطف کنید از این به بعد بجای تولید گوشی، دوربین دیجیتال بسازید بلکه از این وضعیت اسفناک بیرون بیایید و ما هم نفسی از سر آسودگی بکشیم! در ضمن دوست داشتیم نوت را در 2 نسخه ارایه کنیم تا طیف گسترده‌تری از سلیقه‌ها را پوشش داده باشیم.

joorchin8

دقیقه 50 تا60: سخت افزار

سامسونگ در گلکسی نوت3 نیز از همان چیپست اختصاصی‌اش موسوم به Exynos 5 octa 5420 استفاده کرده است. البته در برخی نقاط، نوت3 با چیپست اسنپدراگون 800 عرضه می‌شود و چون نسخه‌ای که در اختیار ما بود از نوع اگزینوس است، پس از پرداختن به نسخه اسنپدراگون نوت3 صرف نظر می‌کنیم! نسخه اگزینوس گلکسی نوت3 از 4 هسته A15 با فرکانس 1.9 گیگاهرتز و 4 هسته A7 با فرکانس 1.3 گیگاهرتز تشکیل شده که که این 4 هسته آخر در هنگام فعالیت‌های سبک به کار می‌افتند. در سمت مقابل نوکیا برای اولین بار پا را فراتر گذاشته و دست به یک حرکت طوفانی زده است! در لومیا 1520 از چیپست اسنپدارگون 800 با 4 هسته Krait 400 با فرکاس کاری 2.2 گیگاهرتز استفاده شده است! تفاوت میان این دو به همین جا ختم نمی‌شود زیرا واحدهای گرافیکی این دو فبلت نیز کاملا متفاوت است، لومیای مسابقه ما از Adreno 330 مشهور استفاده کرده در حالی‌ که سامسونگ از Mali-T628 MP6 سود می‌برد که هر دو از بهترین‌ها در رده خود هستند! جالب است بدانید که حتی در میزان رم در نظر گرفته شده برای این دو نیز تفاوت‌هایی وجود دارد و لومیا 1520 از 2 گیگابایت رم بهره‌مند بوده در حالی‌که کهکشانی مسابقه ‌ما 3 گیگابایت رم را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این دقایق از مسابقه نیز تحت تاثیر تفاوت دو سیستم‌عامل قرار گرفته است! زیرا بنچ‌مارک‌های متعدد و مشترکی میان دو سیستم عامل اندروید و ویندوزفون مشاهده نمی‌شود و به همین دلیل تنها به ارایه همین دو مورد بسنده می‌کنیم!

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (30)

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (5)

به هر حال هر دو فبلت در اجرای بازی‌های سنگین و گرافیکی و حرکت میان منوها کوچک‌ترین هنگ و یا کندی نداشته و هر دو به خوبی می‌توانند ایفای نقش کنند! در هنگام اجرای بازی آسفالت 8 بر روی دو فینالیست ما، هر دو به یک میزان گرما تولید کرده و جالب است بدانید که هر دو مدل نسبت به برادران کهنه کار و ریز نقش خود از لحاظ جثه، یعنی لومیا 920 و گلکسی اس 4 گرمای کمتری را به دست منتقل می‌کنند، به طوری که می‌توان لقب بخاری نفتی را از این دو گرفت!

سامی: ای نامرد! نگفته بودی که لومیا 920 هم برای خود یک بخاری نفتی است! راستی به این نتیجه رسیده‌ام که نوکیا با هم‌دستی مایکروسافت عمدا کاری کرده تا بنچ‌مارک مشترکی میان ویندوزفون و اندروید نباشد تا باز هم کسی نتواند پی به باطن خرابتان ببرد! این هم یک نمونه دیگر برای نقض آن ضرب‌المثل معروفی که در ابتدا بیان کردم!

استفان: برو از خدا بترس! شما اگر جراتش را داشتید نسخه اسنپدراگون نوت3 را به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان می‌رساندید! من که می‌دانم برای اینکه آنقدر تفاوت‌ها زیاد شود تا تماشاگران هنگام رای دادن با مشکل مواجه شوند، ما را مجبور کردید که خودمان دست به کار شده و یک نوت 3 را از بازار جور کنیم! سامسونگ اگر به قدرت فبلت خودش باور داشت، حتما مثل سایر سازنده‌ها که با افتخار یک مدل را به این مسابقات رساندند، نوت 3 خودش را برای بررسی دقیق‌تر ارایه می‌کرد!

دقیقه 60 تا 70: پخش چند رسانه‌ای

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (32)

در جام قبلی هنگامی که یکی از نمایندگان ویندوزفون به این بخش می‌رسیدند، به ناچار سر تعظیم فرو آورده و مغلوب قدرت بی‌چون و چرای اندروید می‌شدند. اما اکنون به لطف نرم‌افزار MoliPlayer این نقیصه نیز برطرف شده و حال اکثر فرمت‌های صوتی و تصویری اعم از اچ‌دی و فول‌اچ‌دی به همراه زیرنویس فارسی و آپشن‌هایی خاص در اختیار کابران ویندزوفونی است! اندروید هم به لطف نرم‌افزارهای فراوان و خوبی همچون MX Player هیچ حرف و حدیثی را در اجرای محتوای چند رسانه‌ای باقی نمی‌گذارد! البته ناگفته نماند که گلکسی نوت3 به صورت پیش‌فرض از فرمت‌های تصویری بیش‌تری پشتیبانی می‌کند! از لحاظ تصویر نیز هر دو مدل به لطف نمایشگرهای خوبشان تجربه‌ای بی نظیر را در اختیار کاربر قرار می‌دهند البته 0.3 اینچ سایز بزرگ‌‌تر صفحه نمایش در لومیا 1520 می‌تواند پوئن مثبتی برای آن در این بخش باشد. کیفیت اسپیکر‌های این دو نیز در حد قابل قبولی‌است، البته هیچ‌کدام به گرد پای وان مکس هم نمی‌رسند. هنگامی که هدفون را به هر دو مدل متصل نمودیم تا کیفیت خروجی صدای آنها را در هدفون بسنجیم، تفاوت خاصی میان آن‌ها نبود! هر دو صدای فراگیر و و با کیفیتی را ارایه می‌کنند! البته باز هم از لحاظ صدا چه با هدفون چه بی هدفون انگشت کوچک پای وان مکس هم نمی‌شوند! جا دارد در اینجا که نامی از وان مکس برده‌ایم، تقدیری از اچ‌تی‌سی برای بکار بردن چنین کیفیت صدایی در فبلت خود بکنیم و دعوتی هم از شما تا از اینجا نگاهی هم به مسابقه رده‌بندی بیندازید.

سامی: واقعا با این همه امکانات قبلا نمی‌توانستید یک ویدیو با فرمت MKV ساده را پخش کنید؟ خود من تازه به این موضوع پی بردم! می‌شنیدم که ویندوزفون محدودیت‌های فراوانی دارد اما نه تا این حد که یک فرمت ساده را نتواند پخش کند!

استفان: ما به کیفیت محصولاتمان می‌اندیشیم مثل شما که فقط به فکر بزک دوزک کردن گوشی‌هایتان هستید، نیستیم! در ضمن غم گذشته را نخور پیر می‌شوی جوان! گذشته‌ها گذشته! حال را دریاب که توانایی پخش تمام فرمت‌ها را داریم و عیبی به ما وارد نیست.

دقیقه 70 تا 80: باتری

هنگامی که دو فبلت غول پیکر با امکانات منحصر به فرد در اختیار دارید، پس این حق شماست که دو باتری حجیم و با دوام را داشته باشید! نوکیا در سوگلی خود از باتری 3400 میلی‌آمپری استفاده کرده و در طرف مقابل سامسونگ در نسخه سوم سری نوت خود از یک باتری 3200 میلی‌آمپری بهره گرفته است! هر دو جزء مرغوب‌های بازار هستند اما از لحاظ میزان وب‌گردی لومیا بیش از 3:30 دقیقه از نوت3 بیشتر در نگه‌داری شارژ عمل می‌کند اما در پخش ویدیو برتری با نوت3 است، جایی که یک ساعت بیشتر از لومیا شارژ نگه داشته و قدرت خود را در پخش ویدیو به رخ می‌کشد. باز هم تفاوت‌ها آشکار می‌شوند و هنگام مکالمه لومیا بیش از 10 ساعت از نوت 3 شارژدهی بیشتری دارد و در مجموع در یک استفاده متوسط گلوله برفی نوکیا، 107 ساعت دوام آورده و کهکشان سامورایی سامسونگ به 75 ساعت نیز قانع است!

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (6)

سامی: همه چیز که باتری نیست! مهم تماشای ویدیو است که ما سرتریم! البته باتری ما نیز از شما نیم ساعتی زودتر پر می‌شود! من یقین دارم که لومیا در تست‌ها تقلب کرده! این‌ها همه اعداد و ارقام است، در واقعیت اینگونه نیست!

استفان: تو رو خدا شما دیگه از تقلب صحبت نکن! هنوز آن قضیه تقلب در بنچ‌مارک‌ها یادمان نرفته است! در ضمن همه می‌دانند که 1520 رکورد‌دار تست مقاومت باتری است!

دقیقه 80 تا 90: سایر امکانات

باز هم تفاوت بی‌داد می‌کند! در یک سوی میدان سامسونگ با قلم معروف خود با نام S-pen ظاهر شده و در آن سوی میدان نوکیا با شارژر وایرلس خود ایستاده است! قابلیت جالبی در نوت3 با نام  Reading Mode اضافه شده که رنگ‌های صفحه را طوری تنظیم می‌کند تا در هنگام مطالعه متون، چشم‌هایتان خسته نشوند! جالب است بدانید که این قابلیت در تمامی برنامه‌ها قابل اجراست. در سمت مقابل لومیا 1520 با نقشه‌های اختصاصی‌ و کاملا آفلاین خودش همراه با راهنمای صوتی و مسیر به مسیر (که البته راهنمای صوتی آن در کشور ما قابل استفاده نیست) قرار می‌گیرد.

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (17)

سامسونگ باز هم یک قابلیت جدید و مختص نوت3 را رونمایی می‌کند. هنگامی که قلم را از جایش بیرون می‌آورید، یک منو نیم دایره‌ای بر روی صفحه به نمایش در خواهد آمد و به شما دسترسی کامل به 5 قابلیت اصلی در رابطه با قلم فبلت خود را می‌دهد.

Lumia 1520 VS Note 3 (ITResanCup) (8)

در آن سو لومیا نیز به هیچ وجه پا پس نکشیده و با قابلیت گلنس خود به همه نشان می‌دهد که می‌توان هنگامی که صفحه نمایش قفل شده است، بر روی آن اعلان‌ها، ساعت، متنی از پیش تنظیم شده و یا یک تصویر را به نمایش گذاشت! جالب است بدانید که با قابلیت دبل تب نیز می‌توانید با زدن دوبار پشت سر هم بر روی صفحه، قفل صفحه را باز کنید، قابلیتی که نوکیا چندین سال پیش از آن رونمایی کرد و اکنون ال‌جی در جی 2 و جی‌فلکس به آن می‌نازد! در مقابل قابلیت دبل تب لومیا 1520، سامسونگ دکمه اختصاصی خود بر روی قلمش را به رخ می‌کشد که در برخی مواقع کارایی متفاوتی را ارایه می‌دهد! همچین در نوت3 نیز امکان اجرای چندین اپلیکیشن در قالب پاپ آپ وجود دارد. نوت3 در سه نسخه 16، 32 و 64 گیگابایتی عرضه شده و امکان ارتقا حافظه تا 64 گیگابایت را فراهم آورده است! لومیا نیز در دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی وارد مسابقه شده و برای اینکه از محصول سامسونگ چیزی کم نداشته باشد، از کارت حافظه تا 64 گیگابایت نیز پشتیبانی می‌کند! اگر بخواهیم امکانات و قابلیت‌های خاص این دو را بگوییم، خود یک مقاله کامل خواهد شد و هیچ‌کدام کوتاه نخواهند آمد پس به ذکر همین چند مورد که از مهم‌ترین‌ها بودند اکتفا می‌کنیم!

استفان: من نمی‌دانم اگر نوت قلم نداشت، به چه چیزی می‌نازید؟! کیفیت ساخت بالایش؟ طراحی خوبش؟ دوربین قوی‌اش؟ باتری درست و حسابی اش؟ نه واقعا شما بگویید، چه داشت که به آن بنازد؟

سامی: ببین عزیزم، قلم نوت یک امکان کاملا خاص برای سری نوت هست که تفاوت اصلی فبلت و گوشی را آشکار می‌کند! از شما که بهتریم چون 1520 امکان خاصی ندارد و تنها یک گوشی بزرگ شده است! در ضمن آن شارژر وایرلس هم که در جعبه گوشی نیست و باید خودمان خریداری کنیم! شما به چه می‌نازید؟ هیکل سنگین یا رابط کاربری یکنواخت‌تان؟!

وقت اضافه: قیمت

به آخرین دقایق مسابقه فینال رسیده‌ایم، جایی که با یک قیمت نجومی و یک حرکت اشتباه تمامی امکانات و مزایای یک مدل به باد می رود! نسخه 32 گیگابایتی گلکسی نوت3 از سامسونگ در بازار در حدود 1800000 تومان به فروش می‌رسد در حالی‌که لومیا 1520 از نوکیا با همان میزان حافظه در حدود 1900000 تومان قیمت گذاری شده است! اختلافی یکصد هزارتومانی برای این دو، به نظر اختلاف زیادی نیست! حال خرید هرکدام از این‌ها به شما و جیبتان بستگی دارد!

استفان: واقعا چه کسی حاضر است بابت دمپایی‌های پلاستیکی سامسونگ بیش از یک و نیم میلیون بپردازد؟ راستی جناب سامی، نگفتی که بچه کجا هستی‌ها؟! تا یادم نرفته همین جا از مجید مردانه که لومیا 1520 را به ازمایشگاه آی‌تی‌رسان رساند، صمیمانه تشکر می‌کنم. انشاالله که به پای هم پیر شوند! کاش یه کم مردانگی این فرد را دفتر سامسونگ داشت!

سامی: همان کسی که بابت پاره آجر شما نزدیک به 2 میلیون تومان را می‌پردازد، برای نوت3 نیز همان قیمت را خواهد پرداخت! در ضمن بنده بچه همان جایی هستم که شما آمده‌ای! حوالی اتوبان! منم از همین جا از علی‌رضا اکبری که نوت را از به جای دفتر مرکزی این سازنده به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان آورد، متشکرم!

تفاوت‌های میان گلکسی نوت3 سامسونگ با نوکیا لومیا 1520 به روایت تصویر:

ITResancup-and-aawaat

موقعیت‌های خطرناکی که لومیا 1520 خالق آن بود:

  • طراحی خاص و یکپارچه بدنه
  • استحکام ساخت بسیار بالا، کیفیت مثال زدنی
  • صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با فناوری‌های خاص نوکیا، وضوح بیشتر در برابر نور آفتاب
  • سیستم‌عامل ویندوزفون 8 به همراه آپدیت لومیا بلک، رابط کاربری سریع و پایدار با پشتیبانی عالی
  • سخت‌افزار بسیار قدرتمند و به روز
  • دوربین بسیار باکیفیت 20 مگاپیکسلی به همراه دو فلش LED و 4 میکروفون HAAC و برنامه‌های اختصاصی نوکیا
  • باتری حجیم‌تر با شارژدهی عالی
  • شارژر بی‌سیم، قابلیت گلنس، نقشه‌های اختصاصی

موقعیت‌هایی خطرناکی که گلکسی نوت3 خالق آن بود:

  • باتری قابل تعویض، ابعاد کلی کوچک‌تر و همچنین خوش دستی بیشتر
  • صفحه نمایش بسیار باکیفیت فول‌ اچ‌دی، نمایش بهتر رنگ مشکی
  • سیستم عامل اندروید با رابط اختصاصی تاچ‌ویز، محدودیت‌های کمتر نسبت به رقیب
  • سخت‌افزار قدرتمند و به روز، ارایه شده در 2 مدل با سخت‌افزارهای متفاوت
  • دوربین 13 مگاپیکسلی باکیفیت، نرم‌افزار اختصاصی دوربین، تک فلش LED
  • عملکرد قابل قبول اسپیکرها
  • باتری قدرتمند با شارژ دهی بیشتر هنگام پخش ویدیو
  • قلم جادویی S-Pen با قابلیت‌های منحصر به فرد

[divide style=”2″]

حال شما انتخاب کنید کدام دستگاه در این رقابت برتر بوده و رای به قهرمانی آن در این رقابت‌ها را می‌دهید؟

[polldaddy poll=7865214]

[divide style=”3″]

برنامه کامل مسابقات را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید!

92 در مورد “مقایسه سامسونگ گلکسی نوت3 با نوکیا لومیا 1520: تفاوت را احساس کنید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH