احتمال ابتلای بچه‌ها به ویروس کرونا چقدر است؟

ویروس کرونای جدید یا همان کووید۱۹ تاکنون باعث بیماری نزدیک به ۹۰ هزار نفر شده و جان بیش از ۳ هزار نفر را گرفته است. در این شرایط، نگرانی والدین از آلوده شدن فرزندان‌شان به این بیماری کاملا قابل‌درک است. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که تابه‌حال بچه‌های کمتری به این بیماری مبتلا شده‌اند و میزان مرگ‌ومیر در بین آن‌ها بسیار نادر بوده است.

در اینجا می‌خواهیم ببینیم که بچه‌ها چگونه تحت تاثیر این ویروس قرار می‌گیرند و چه علایمی از خود نشان می‌دهند. پس با ما همراه باشید.

کووید۱۹ چیست؟

بیماری کووید۱۹ توسط ویروس جدیدی از خانواده ویروس‌های کشف‌شده در دهه ۱۹۶۰ میلادی ایجاد شده است.

ویروس‌های کرونا، نام خود را از زایده‌های تاج‌مانند (corona یا crown) پروتئین‌های قندی که اطراف ویروس را احاطه کرده‌اند می‌گیرند. این ویروس‌ها در انسان‌ها معمولا باعث علایم خفیف مانند سرفه و گرفتگی بینی می‌شوند. ویروس‌های کرونا عمدتا در حیوانات کشف شده‌اند و به نظر می‌رسد که کووید۱۹ هم از حیواناتی مثل خفاش به انسان انتقال یافته است.

در قرن اخیر سه ویروس کرونا ظهور پیدا کرده‌اند. در سال 2002، ویروس SARS (سندروم تنفسی حاد) در چین ظاهر شد و تا آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و اروپا شیوع پیدا کرد. بیش از ۸۰۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند و حدود ۱۰ درصد آن‌ها مردند.

در سال 2012 ویروس MERS (سندروم تنفسی خاورمیانه) از شترها در عربستان سعودی ظهور پیدا کرد. بیشترین شیوع آن، در سال 2015 در کره جنوبی اتفاق افتاد. نزدیک به ۲۵۰۰ نفر به این ویروس آلوده شدند و ۳۴ درصد آن‌ها جان خود را از دست دادند.

میزان شیوع ویروس‌های SARS و MERS در بین بچه‌ها بسیار کمتر از حد انتظار بود. برای مثال، فقط ۳.۴ درصد از موارد ابتلا به ویروس MERS در عربستان، از بچه‌ها بود. آن موقع حدود ۱۵ درصد از جمعیت کشور عربستان زیر ۱۹ سال بودند. الگوی مشابهی نیز در مورد ویروس SARS دیده شد و میزان آلودگی‌ کودکان زیر ۱۴ سال بسیار کمتر از افراد میانسال بود.

کووید۱۹ اولین بار در ماه دسامبر 2019 در شهر ووهان چین شناسایی شد و آمار تلفات آن در حال‌حاضر از مجموع مرگ‌ومیر ناشی از ویروس‌های SARS و MERS فراتر رفته است.

اما در مورد بچه‌ها چطور؟

تعداد موارد ابتلا به ویروس کووید۱۹ در بین بچه‌ها تاکنون کم بوده و از حدود ۴۴ هزار مورد ابتلای تاییدشده در چین (هفته گذشته)، فقط ۴۱۶ کودک زیر ۹ سال (کمتر از ۱ درصد) به این ویروس آلوده شده‌اند. تا الان هیچ مورد مرگی در این گروه سنی گزارش نشده است. در کشور استرالیا فقط یک بچه به ویروس کرونا آلوده شده است.

با این‌حال، هنوز معلوم نیست که علت ابتلای کمتر کودکان به کووید۱۹ کدامیک از موارد زیر است:

  • تعداد کمی از بچه‌ها در معرض ویروس قرار گرفته‌اند
  • تعداد کمی از کودکان آلوده شده‌اند
  • تعداد کمی از بچه‌های آلوده‌شده، دارای علایم شدیدی بوده‌اند

اما شاید بپرسید که اگر تعداد کمی از بچه‌ها به این بیماری مبتلا می‌شوند، چرا این موضوع مهم است؟

باید بگوییم که اگر بچه‌هایی که آلوده شده‌اند، دارای علایم خفیفی باشند یا اصلا علامتی نداشته باشند، آن‌ها همچنان می‌توانند نقش مهمی در انتقال کووید۱۹ داشته باشند. برای اینکه بچه‌ها پرتحرک هستند، حجم بزرگی از ویروس را به بیرون پخش می‌کنند، در گروه‌هایی دور هم جمع می‌شوند، کمترین ریسک بیماری شدید را دارند و در عین‌حال به فعالیت‌های روزمره خود ادامه می‌دهند.

در نبود واکسن کووید۱۹، اتخاذ استراتژی‌های مربوط به جلوگیری از آلوده شدن بچه‌های مدرسه به آنفلوآنزا می‌تواند برای مقابله با ویروس کرونا هم موثر باشد. همچنین بستن مدارس باید به عنوان گزینه جدی برای کاهش شیوع بیماری در سطح شهر در نظر گرفته شود.

بچه‌ها دچار کدام علایم بیماری می‌شوند؟

پزشکان چینی گزارش داده‌اند که بچه‌های آلوده به کووید۱۹ دارای علایم سرفه، گرفتگی بینی، اسهال و سردرد بوده‌اند. کمتر از نصف آن‌ها دچار تب شده‌اند و بسیاری از آن‌ها هم هیچ علایمی نداشته‌اند.

اکثر بچه‌هایی که در چین مبتلا شده‌اند، آلودگی‌های خفیف داشته‌اند و در عرض یک تا دو هفته بهبود یافته‌اند. حتی نوزادن که به‌طور معمول احتمال زیادی برای ابتلا به آلودگی‌های تنفسی شدید دارند، علایم نسبتا خفیفی نشان داده‌اند.

از کجا می‌توان فهمید که بچه‌ای کووید۱۹ گرفته‌ است؟

اکثر بچه‌های مبتلا به کووید۱۹ دچار علایم تنفسی و سرفه می‌شوند که قابل تشخیص از علایم سایر ویروس‌های تنفسی شایع مانند آنفلوآنزا نیستند. اما همه بچه‌های مبتلا به ویروس کرونا، حداقل دارای یک عضو خانواده آلوده یا تماس نزدیک با آلودگی داشته‌اند.

در مراحل اولیه شیوع بیماری کووید۱۹، اعلام تعداد افراد آلوده به آن بسیار مهم است؛ برای اینکه این کار سطح حساسیت مردم را نسبت به آن بالا می‌برد و میزان مراقبت‌ها را افزایش می‌دهد. اما اگر تعداد موارد مشکوک ابتلا افزایش یابد، شاید نتوان از همه آن‌ها تست گرفت و فقط به تست افرادی که دارای علایم حاد هستند، اکتفا کرد.

در حال‌حاضر هنوز معلوم نیست که آیا داروهای ضدویروس، برای درمان کووید۱۹ مفید هستند یا نه. بسیاری از داروهای قدیمی مانند لوپیناویر که برای درمان ایدز استفاده می‌شود، تاکنون برای درمان تعداد از موارد ابتلای شدید به کووید۱۹ استفاده شده است، اما این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد.

با این‌حال، در مورد بچه‌ها که اغلب دارای علایم خفیف هستند، به سختی می‌توان استفاده از داروهای ضدویروس را که دارای عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ و واکنش‌های آلرژیک هستند، تجویز کرد.

چگونه از آلوده شدن به ویروس کرونا جلوگیری کنم؟

کووید۱۹ از طریق قطرات کوچک موجود در سرفه یا عطسه افراد آلوده منتشر می‌شود. آلودگی همچنین می‌تواند از طریق لمس اشیا یا سطوح آلوده به ویروس و سپس دست زدن به دهان، بینی یا گوش منتقل گردد.

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کووید۱۹ شستن دست‌ها با آب و صابون ، استفاده از دستمال یا گرفتن آرنج جلوی دهان هنگام سرفه و عطسه کردن و جلوگیری از تماس نزدیک با افراد مبتلاست.

استفاده از ماسک در جاهای شلوغ فقط برای جلوگیری از انتقال بیماری از افراد آلوده به دیگران مفید است. شواهد کمتری وجود دارد که تایید کنند استفاده گسترده از ماسک‌ توسط افراد سالم، برای جلوگیری از انتقال بیماری در مکان‌های عمومی موثر است. ضمن اینکه خیلی سخت است که بچه‌های کوچک را مجبور را به زدن ماسک کرد.

هنوز تا کشف یک واکسن مناسب برای مقابله با کووید۱۹ راه زیادی مانده اما لااقل می‌توان بچه‌ها را در برابر ابتلا به آنفلوآنزا واکسینه کرد. این کار نه‌تنها فرزند شما را در مقابل آنفلوآنزا حفظ می‌کند، بلکه احتمال ابتلای آن‌ها به کووید۱۹ را هم کاهش خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH