کمپانی‌های بزرگ به کارگران متاثر از ویروس کرونا دستمزد ساعتی پرداخت می‌کنند

بر اساس پیش‌بینی‌ها شیوع ویروس کرونا بر بازار جهانی اسمارت‌فون طی سال 2020 تاثیر منفی می‌گذارد. گزارشی که در روز پنج‌شنبه توسط یک موسسه تحلیل بازار موسوم به IDC منتشر شد؛ نشان می‌دهد که فروش جهانی اسمارت‌فون در سال 2020 با افت 2.3 درصدی به رقمی بالغ بر 1.3 میلیارد دستگاه خواهد رسید. بر اساس برآورد موسسه IDC بیماری ناشی از ویروس کرونا موسوم به COVID-19، کندی فرآیند نقل و انتقال اسمارت‌فون‌ها را تشدید می‌کند. بدین‌ترتیب شاهد کاهش 10.6 درصدی فروش اسمارت‌فون‌ها طی 6 ماهه نخست سال 2020 نسبت به دوره مشابه سال گذشته خواهیم بود. به گفته موسسه IDC فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در سال 2021 احتمالا دوباره افزایش خواهد یافت و این پدیده تا حدودی مدیون تمرکز مضاعف بر فناوری 5G خواهد بود.

گونه جدید کروناویروس موسوم به SARS-CoV-2 موجب بروز یک بیماری مشابه با ذات‌الریه می‌شود. این بیماری نخستین بار طی ماه دسامبر و در ایالت ووهان چین کشف شد و هم‌اکنون در سراسر جهان بیش از 82 هزار نفر را آلوده و حدودا 2800 نفر را به کام مرگ کشانده است. بر اساس پیش‌بینی IDC با توجه به چالش‌های نقل و انتقال محصولات، تولیدکنندگان و واحدهای لجستیکی برای احیاء مجدد فعالیت خود نیازمند چندین فصل زمان هستند تا در این مدت، کارگران چینی به تدریج به کارخانه‌ها بازگردند. IDC در بیانیه‌ای اعلام کرد که شوک تقاضا در چین برای چندین دوره 3 ماهه دوام خواهد داشت؛ اما با وجود محرک‌های کمکی و یارانه‌‌های حمایتی دولت تا پایان سال این وضعیت کمی تعدیل خواهد شد.

Sangeetika Srivastava؛ تحلیلگر ارشد واحد جهانی دستگاه‌های موبایلی در موسسه IDC معتقد است که “ویروس کرونا احتمالا به دلیل دیگری برای تشدید روند انقباضی فعلی بازار اسمارت‌فون و کاهش رشد فروش طی 6 ماهه نخست امسال بدل خواهد شد. اگرچه چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار اسمارت‌فون دچار بیش‌ترین لطمه خواهد شد؛ اما سایر مناطق جغرافیایی کلیدی نیز از اختلالات در زنجیره تامین متضرر خواهند شد.”

وی افزود مشکلاتی نظیر تعطیلی کارخانه‌ها، دستورالعمل‌های قرنطینه و محدودیت‌های سفر، فرآیند ساخت و فروش محصولات توسط عرضه‌کنندگان را دشوار می‌کند. انتظار می‌رود که با کاهش شیوع بیماری و تولید مجدد دستگاه‌های 5G طی 3 ماهه سوم سال، وضعیت تا حدودی بهبود پیدا کند.

ویل وانگ؛ مدیر تحقیقاتی گروه دستگا‌ه‌های مصرفی منطقه آسیا پاسیفیک موسسه IDC در بیانیه‌ای اعلام کرد: “بر اساس پیش‌بینی‌ها طی 3 ماهه نخست امسال بازار بومی چین، افت حدودا 40 درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه خواهد کرد و حتی با وجود بهبود احتمالی اوضاع در ماه مارس، بازگشت به وضعیت سال گذشته کماکان دشوار خواهد بود. مشتریان از طریق مجاری آنلاین اقدام به خریداری محصول می‌کنند؛ روشی که بخش فزآینده‌ و قابل‌توجهی از فروش گوشی‌ها طی 6 ماهه نخست سال 2020 را به خود اختصاص داده و احتمالا نشان‌دهنده تغییری دائمی در رفتارهای خرید مشتریان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH