آیا لازم است همه افراد مشکوک به ویروس کرونا تست شوند؟

با شیوع ویروس کرونا یا همان کووید۱۹ در آمریکا، دولت این کشور سخت در تلاش برای مهار و کنترل کردن آن است و تست افراد بیمار، در مرکز این تلاش‌ها قرار دارد.

مائورین فران (Maureen Ferran)، بیولوژیست مولکولی، به سوال‌هایی درباره اینکه چگونه تست‌های تشخیص کرونا عمل می‌کنند جواب داده که در ادامه نظر شما را به آن جلب می‌کنیم.

چه کسانی برای ویروس کرونا تست می‌شوند؟

در حال حاضر دو دلیل اصلی برای اینکه شخصی برای ویروس کرونا تست شود وجود دارد: داشتن علایم بیماری یا در معرض یک فرد آلوده قرار گرفتن. علایم اصلی کووید۱۹، تب، سرفه خشک و تنگی نفس هستند. این‌ها بسیار شبیه به علایم آنفلوآنرا و سرماخوردگی معمولی هستند، بنابراین ضرورت انجام تست، بستگی به نظر پزشک دارد.

در ابتدا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) فقط آزمایش افرادی را توصیه کرد که دارای علایم بیماری بودند و در معرض ویروس قرار داشته‌اند. اما چیزی که باعث شگفتی مقامات سلامت عمومی آمریکا شد این بود که تعدادی از کسانی که نتیجه تست آن‌ها مثبت اعلام شد، در معرض آلودگی قرار نگرفته بودند.

این موضوع نشان می‌داد که ویروس به‌طور محلی انتقال یافته است؛ به این معنی که به‌راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال یافته و افراد نیز احتمالا بدون داشتن علایم جدی، آن را به دیگران منتقل کرده‌اند.

در واکنش به این موضوع، CDC در تاریخ 4 مارس مجبور شد که توصیه‌های خود را تغییر دهد و اجازه داد تا همه افرادی که دارای علایم شبیه به کووید۱۹ هستند، با تایید پزشک آزمایش شوند.

از آنجاییکه تعداد تست‌ها با محدودیت مواجه است، CDC به پزشکان توصیه کرده است که آزمایش‌های غیرضروری را به حداقل برسانند و قبل از دستور به انجام تست، حتما احتمال در معرض‌ ویروس قرار داشتن بیمار را در نظر بگیرند.

در حال حاضر هیچ درمان مشخصی برای کووید۱۹ وجود ندارد، اما این بدین معنی نیست که انجام تست‌ها فایده‌ای ندارد. مهم‌ترین فایده آن این است که با تشخیص افراد آلوده می‌توان نسبت به قرنطینه آن‌ها و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس اقدام کرد. فایده دیگر تست‌ها این است که به مقامات سلامت عمومی اجازه می‌دهد تا تصویر دقیق‌تری از تعداد موارد ابتلا و نحوه گسترش ویروس در بین جمعیت کشور داشته باشند.

پروسه تست چگونه است؟

پروسه نمونه‌گیری از یک فرد بیمار کار راحتی است و تقریبا در هر مرکز درمانی قابل انجام است. این نمونه شامل سلول‌هایی می‌شود که از پشت حفره بینی بیمار گرفته شده‌اند.

نمونه سپس به آزمایشگاه فرستاده می شود، و در آنجا مشخص می‌شود که آیا سلول‌های بیمار، به ویروس کرونا آلوده شده‌اند یا نه. در مورد بیماری آنفلوآنزا نیز پروسه مشابهی برای گرفتن نمونه از بیمار استفاده می‌شود.

تست کرونا چگونه کار می‌کند؟

در حالیکه گرفتن نمونه از بیمار راحت است، اما تشخیص اینکه فرد به ویروس کرونا آلوده شده یا نه بسیار پیچیده است. در روش کنونی، پزشکان به دنبال ماده ژنتیکی ویروس (RNA) در سلول‌ها شخص بیمار می‌گردند.

آزمایشگاه‌ها برای پیدا کردن ردپایی از RNA ویروس در نمونه سلول‌های بیمار، تستی به نام reverse-transcription polymerase chain reaction انجام می‌دهند. این روش ابتدا RNA ویروس را به DNA تبدیل می‌کند. سپس DNA، میلیون‌ها بار همانندسازی می‌شود تا کپی‌های کافی برای تشخیص ویروس با استفاده از ابزار خاصی به نام quantitative PCR وجود داشته باشد. اگر ماده ژنی ویروس، در نمونه بیمار پیدا شود، بنابراین نتیجه گرفته می‌شود که او به ویروس آلوده شده است.

مشخص شدن نتیجه یک تست معمولا ۲۴ الی ۷۲ ساعت طول می‌کشد. البته به‌خاطر افزایش تعداد تست‌ها، نگرانی‌هایی درباره دقت آن‌ها وجود دارد، بطوریکه اخیرا مطالعه‌ای نشان داده است که ۳ درصد از تست‌ها در چین، منفی بوده‌اند در حالیکه نتیجه آن‌ها مثبت اعلام شده است.

اما باید بگوییم که این نوع تست‌های ژنی عموما بسیار دقیق هستند (حتی دقیق‌تر از تست‌های سریع آنفلوآنزا) و احتمال خطای کمتری دارند.

آیا آمریکا تست‌های کافی انجام داده است؟

در این شرایط بحرانی، تست همه موارد مشکوک به این بیماری، تبدیل به یک مشکل اساسی شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قبل از تاریخ 29 فوریه فقط CDC را برای توسعه و تولید کیت‌های تست و انجام آزمایش‌ها تایید کرده بود. اما با افزایش تعداد موارد مشکوک، نیاز به آزمایش‌های بیشتر جدی‌تر شد.

تست کرونا نیاز به یک کیت، ابزار و تجهیزات خاص و پرسنل آموزش‌دیده دارد. توسعه کند این کیت‌ها و الزام اولیه CDC مبنی بر اینکه همه تست‌ها باید در این مرکز انجام شوند، باعث شد تا آزمایش‌ها با سرعت کمتری در آمریکا صورت گیرند.

اما با افزایش فشارها به دولت فدرال برای افزایش دسترسی به تست‌ها، سازمان غذا و داروی آمریکا در تاریخ 29 فوریه مجوز انجام این آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های تجاری و دانشگاهی را صادر کرد.

شرکت Integrated DNA Technologies از پیمانکاران CDC، تعداد ۷۰۰ هزار کیت تست کرونا را به آزمایشگاه‌های تجاری، دانشگاهی و مراکز مراقبتی فرستاده است. همچنین کمپانی‌های Quest Diagnostics و LabCorp، دو تا از بزرگترین سازندگان تجهیزات آزمایشگاهی، شروع به ساخت کیت‌های تست کرده‌اند که از تاریخ 9 مارس در دسترس آزمایشگاه‌ها قرار گرفته است. بسیاری از شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و سایر موسسات اکنون در حال رقابت برای توسعه کیت‌های بیشتر برای تشخیص کووید۱۹ هستند.

آلکس آزار (Alex Azar) وزیر بهداشت و خدمات انسانی آمریکا در تاریخ 10 مارس اعلام کرد که ۲.۱ میلیون کیت تست کرونا قابل دسترس است و بیش از ۱ میلیون کیت به آزمایشگاه‌های تاییدشده ارسال شده‌اند.

این هفته نیز قرار است میلیون‌ها کیت به این مراکز فرستاده شود.

آیا همه افراد نیاز به تست شدن دارند؟

در حال‌حاضر، امکان تست همه افراد مشکوک به این بیماری وجود ندارد. بنابراین اکثر مقامات سلامت عمومی اعتقاد دارند که اولویت را باید به کسانی داد که بیشترین نیاز را به آن دارند: افرادی مانند پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی که در تماس نزدیک با بیماران کووید۱۹ قرار دارند؛ افراد دارای علایم در مناطقی که بیشترین میزان آلودگی را دارند؛ و افراد ۶۵ سال به بالا با بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مانند بیماری قلبی، بیماری ریه یا دیابت.

هرچه کیت‌های بیشتری قابل دسترس باشد، افراد بیشتری امکان تست خواهند داشت. همچنین لازم است که کیت‌هایی توسعه یابند که نیاز به تجهیزات خاص و پرسنل نداشته باشند. انجام این تست‌ها به متخصصان اجازه می‌‌دهد تا دید بهتری نسبت به نحوه شیوع ویروس داشته باشند و بتوانند اثرات آن را بر روی جامعه پیش‌بینی کنند. مثل همه شیوع‌ها، این پاندمی هم دیر یا زود به پایان خواهد رسید. در این بین، لازم است که مردم دست‌های خود را مرتبا بشویند و احتمال قرار گرفتن در معرض بیماری را به حداقل برسانند. ما هنوز چیزهای زیادی درباره این ویروس جدید نمی‌دانیم

تنها گذشت زمان به ما خواهد گفت که آیا این ویروس، مثل بیماری سارس که در سال 2004 متوقف شد، قابل کنترل است یا اینکه مثل آنفلوآنزا تبدیل به یک بیماری فصلی خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH