شستشوی گجت‌ها با آب و صابون روشی موثر برای پاکسازی آن‌ها از ویروس کرونا است

طی چند روز گذشته توصیه‌های پزشکی و غیرپزشکی متعددی در فضای اینترنت منتشر شده است. با این‌حال بسیاری از اخبار منتشر شده در خصوص بیماری COVID-19 و عامل ایجادکننده آن یعنی ویروس کرونا نادرست بوده و بسیاری از افراد نادان و سودجو به منظور کسب چند دلار درآمد بیش‌تر اقدام به انتشار چنین مطالب خلاف واقعی می‌کنند.

دیروز پستی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر شد که به مردم توصیه می‌کرد تا دست‌های خود را شستشو و گجت‌‌های خود را به‌طور مرتب نظافت نمایند. حتی به آن‌ها توصیه شد تا از آب‌های آشامیدنی فعال شده با برخی لوله‌های فلزی مخصوص استفاده کنند. با این‌حال با کمی پرس‌وجو متوجه خواهید شد که این لوله‌های فلزی ویژه با پودر رادیواکتیو دی‌اکسید توریوم پر شده و به‌راحتی از طریق وبسایت‌هایی نظیر eBay قابل خریداری است.

شرکت اپل نیز در خصوص نحوه ضدعفونی کردن گجت‌های شخصی کاربران، توصیه‌هایی را به آن‌ها ارایه نموده است. بر اساس توصیه اپل کاربران می‌توانند از محلول الکل ایزوپروپیل 70 درصد یا مایع پاک‌کننده و ضدعفونی کننده Clorox بهره گرفته و با کمک آن‌ها به پاکسازی آهسته سطوح سخت و غیرقابل نفوذ محصولات اپل نظیر نمایشگر، صفحه‌کلید و سایر بخش‌های خارجی دستگاه بپردازند.

اما در صورت عدم دسترسی به الکل ایزوپروپیل 70 درصد و دستمال ضدعفونی Clorox بایستی چه کار کرد؟ طبیعتا در چنین وضعیتی می‌توان از آب و صابون  استفاده کرد. اما این راهکار تا چه اندازه موثر است؟ دکتر لنا کریک؛ میکروبیولوژیست دانشگاه کالج لندن ثابت کرده که این روش بسیار موثر است.

دکتر کریک با حضور در شبکه خبری BBC به بررسی فعالیت میکروب‌های مستقر روی بدنه اسمارت‌فون‌ها و کیس‌های آن‌ها پیش و پس از شستشوی آن‌ها با آب و صابون پرداخت. بدین منظور وی از آزمایش پیشرفته Hygiena EnSURE استفاده کرد. میزان فعالیت میکروب‌ها بر حسب واحد RLU (Relative Light Unit) اندازه‌گیری شد. این پارامتر با سنجش مقادیر آدنوزین تری‌فسفات به بررسی میزان پاکیزگی سطوح می‌پردازد. بر اساس اظهارات دکتر کریک، سطوح جراحی بایستی دارای RLU معادل 50 یا کمتر باشند.

میزان فعالیت میکروب‌ها بر روی بدنه و کیس اسمارت‌فون‌ها پیش و پس از انجام نظافت بر حسب واحد RLU اندازه‌گیری شد و در تمامی تست‌ها این رقم بالاتر از 50 بود. شدت فعالیت میکروبی در محدوده 57 تا 435 متغیر بود. پس از نظافت ملایم با آب و صابون (بدین منظور صرفا بایستی از پارچه مرطوب و نه پارچه کاملا خیس شده استفاده کرد. همچنین بایستی از معلق نمودن دستگا‌ه‌های هوشمند در مایعات نیز اجتناب کرد) نیز میزان RLU برای تمامی گوشی‌ها کمتر از 50 و در محدوده 2 تا 42 متغیر بود. میزان RLU یک هندست آلوده پیش از نظافت معادل 435 بود؛ در حالی‌که پس از تمیز کردن گوشی با آب و صابون، شاخص RLU به عدد 18 رسید. بنابراین استفاده از آب و صابون یک راهکار نظافتی بسیار موثر است؛ اما دکتر کریک تاکید می‌کند که انجام این‌کار برای 1 نوبت کافی نبوده و دستگاه‌ها پس از پاکسازی توسط کاربران کماکان مستعد جذب میکروب‌ها هستند. لذا کاهش میزان جذب میکروب توسط این دستگاه‌ها راهکاری مناسب به‌نظر می‌رسد؛ بنابراین بهتر است دست‌های خود را به‌طور مرتب بشویید. تماشای این ویدیوی چند دقیقه‌ای بسیار آموزنده است. همچنین تیم iFixit نیز ویدیوی جالب دیگری پیرامون نحوه نظافت گوشی منتشر نموده است. برای تماشای این ویدیو کافیست این‌جا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH