از ویروس کرونا خسته شده‌اید؟ 10 خبر امیدوارکننده‌ای که لازم است بخوانید

این‌روزها ویروس کرونا اکثر کشورهای دنیا را به‌شدت درگیر کرده و زندگی خیلی از مردم را تحت تاثیر قرار داده است. اما موضوعی که به آن بی‌توجهی می‌شود این است که سیل خبرهای مرتبط با این ویروس در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد احساس یاس و ناامیدی در افراد بشود.

ما برای اینکه شما را از این فضا دور کنیم، در اینجا قصد داریم چند خبر علمی هیجان‌انگیز و امیدوارکننده برایتان بدهیم که دانستن آن‌ها در این شرایط سخت، بسیار ارزشمند است و می‌تواند توانایی‌هایمان را به ما یادآوری کند.

۱. برای اولین‌بار تکنیک CRISPR برای درمان کوری ژنتیکی استفاده شده است

برای اولین بار در دنیا، محققان موسسه سلامت و علم اورگان (OHSI)، از تکنیک اصلاح ژن CRISPR برای درمان یک بیماری ژنتیکی نادر که به‌طور مادرزادی باعث کوری افراد می‌شود استفاده کرده‌اند. در حالیکه ما منتظر هستیم ببینیم این درمان جدید چگونه کار می‌کند، این موفقیت را می‌توان به جمع سایر استفاده‌های پزشکی تکنیک CRISPR از جمله در درمان بیماری‌های هانتینگتون، ایدز و انواع سرطان‌ها اضافه کرد.

زندگی در عصری که پژوهشگران پزشکی چنین ابزار قدرتمندی را در اختیار دارند، واقعا مسرت‌بخش است.

۲. شصت هزار بذر به خزانه بذر سوالبارد اضافه شد

در ماه فوریه امسال تعداد ۶۰ هزار نمونه بذر جدید به خزانه جهانی بذر سوالبارد (Svalbard Global Seed Vault) که در داخل کوهی در مجمع‌الجزایر سوالبارد نروژ ایجاد شده اضافه گردید.

اضافه شدن بذرهای بیشتر به این محل ذخیره محصولات کشاورزی، نشان‌دهنده نگرانی جهانی درباره احتمال از دست رفتن تنوع زیستی و امنیت غذایی دنیا و تعهد ما به نسل‌های آینده است.

۳. یک واکسن جهانی آنفلوآنزا، با موفقیت آزمایش‌های کلینیکی را گذراند

ویروسی که باعث بیماری آنفلوآنزا می‌شود توانایی جهش ژنتیکی بالایی دارد و هربار جلوتر از توانایی‌های ما برای ایمن‌سازی بدن‌مان در مقابل آن،‌ حرکت می‌کند. وجود یک واکسن جهانی آنفلوآنزا به ما کمک خواهد کرد تا در این مسابقه پیروز شویم و حالا یک کاندید واقعا امیدوارکننده برای این منظور ساخته شده است.

این واکسن که FLU-v نام دارد با موفقیت فازهای اول و دوم آزمایش‌های کلینیکی را گذرانده و امن بودن آن برای انسان‌ها به اثبات رسیده است. این واکسن باعث تحریک پاسخ‌های ایمنی بدن خواهد شد که حداقل به مدت شش ماه دوام خواهد آورد. ما واقعا بی‌صبرانه منتظر نتایج فازهای بعدی این واکسن هستیم.

۴. دانشمندان لنزهای تماسی اختراع کرده‌اند که می‌تواند کوری رنگ قرمز-سبز را اصلاح کند

ساخت نوع جدیدی از لنز تماسی ممکن است محدودیت طیف رنگی در افرادی که چشمان‌شان توانایی تشخیص رنگ‌های سبز و قرمز را ندارد برطراف کند.

این تکنولوژی هم‌اکنون در برخی از عینک‌های آفتابی پیشرفته وجود دارد و به‌زودی شکل‌های بسیار راحت‌تر آن در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت.

۵. یک نفر از بیماری ایدز نجات یافته و برای اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد

پژوهشگران اعلام کرده‌اند که برای دومین بار یک بیمار مبتلا به ویروس ایدز، بهبود یافته و ۳۰ ماه بعد از توقف درمان، هیچ ردپایی از آلودگی در خون او مشاهده نشده است. این بیمار تحت نوعی درمان سلول‌های بنیادی قرار گرفته بود.

مسلما این موفقیت موردی، منجر به یک درمان عمومی نخواهد شد؛ برای اینکه بیمار مذکور ظاهرا دارای نوعی غده لنفاوی بوده که به او در پذیرش این درمان آزمایشگاهی کمک کرده است. با این‌حال، ما شاهد یک اتفاق نادر در علم پزشکی هستیم و این موضوع نشان می‌دهد که دانشمندان ما تا چه اندازه قادر به جابه‌جایی مرزهای دانش هستند.

Niue .۶، اولین منطقه دنیا با آسمان تاریک طبیعی لقب گرفت

کشور بسیار کوچک Niue در اقیانوس آرام جنوبی اخیرا برای اولین بار در دنیا، عنوان International Dark Sky Place را دریافت کرد. این کشور از طرف سازمان بین‌المللی آسمان تاریک (IDA) به عنوان اولین کشوری شناخته شده که دارای آسمان شب کاملا طبیعی است.

IDA یک سازمان غیرانتفاعی حفاظت از منابع طبیعی است که از محیط‌های با آسمان شب کاملا طبیعی در برابر تداخلات نورهای مصنوعی مراقبت می‌کند. تحقیقات علمی زیادی بر روی اثرات منفی نورهای مصنوعی بر روی حیوانات، گیاهات و همچنین سلامتی انسان‌ها انجام شده و اعطای این عنوان به منطقه Niue بر این موضوع تاکید می‌کند که داشتن یک آسمان شب واقعا تاریک، بسیار مهم و بااهمیت است.

۷. ما روش پاکی برای تولید سوخت هیدروژن یافته‌ایم که ۲۵ برابر کارآیی بیشتری دارد

سوخت هیدروژن یکی از سوخت‌هایی است که انتشار گازهای گلخانه‌ای آن صفر  است؛ البته اگر بتوانیم آن را به‌طور ارزان و بدون نیاز به مقادیر زیادی انرژی ورودی تولید کنیم.

حالا تیمی از محققان ژاپنی موفق به انجام این کار شده‌اند و روشی را برای تولید سوخت هیدروژنی با چند ترکیب ساده پیدا کرده‌اند. مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که این راهکار نسبت به روش‌های موجود، ۲۵ برابر هیدرژون بیشتری تولید می‌کند.

۸. یک روش عالی برای ذخیره کردن انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد و ما تکنولوژی لازم برای انجام آن را داریم

یکی از بزرگترین مشکلات ما برای استفاده گسترده از انرژی‌های تجدیدپذیر، ذخیره کردن آن‌ها در حجم‌های بزرگ است. با این‌حال، یک راهکار عالی برای این مشکل وجود دارد: مخزن‌های الکتریکی حرارتی پمپی. این روش، انرژی الکتریکی را از طریق تبدیل کردن به انرژی گرمایی ذخیره می‌کند و سپس در مواقع نیاز، دوباره آن را به الکتریسته تبدیل می‌کند.

این نوع مخزن، برخلاف نوع هیدرو پمپی که نیاز به الزامات جغرافیایی خاصی دارد، می‌تواند در مکان‌های زیادی ساخته شود و از اصول ترمودینامیک برای ذخیره الکتریسیته به شکل انرژی گرمایی استفاده کند. و خبر امیدوارکننده‌تر اینکه این روش در هواپیماها تست شده است.

۹. مقاله‌ای که خورشید را علت اصلی تغییرات آب و هوایی زمین دانسته بود حذف شد

در ژوئن 2019، چاپ یک مقاله عجیب در مجله Scientific Reports موجی از اعتراض‌ها را ایجاد کرد. جامعه علمی، نگرانی خود را نسبت به این مقاله که ادعا کرده بود حرکت‌های خورشید علت واقعی گرمایش جهانی زمین است ابزار کردند.

حالا مدیران مجله مذکور، اشتباه خود را جبران کرده‌اند و با انتشار بیانیه‌ای خطاهای پیش‌آمده در بررسی اولیه مقاله را توضیح داده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که پروسه بررسی‌های علمی هنوز آنقدر قدرتمند است که بتواند این‌گونه اشتباهات را رفع کند.

۱۰. هم‌اکنون ۷۶ راهکار برای کند کردن تغییرات آب و هوایی زمین وجود دارد

موسسه غیرانتفاعی Project Drawdown در گزارش جدید خود به ۷۶ راهکار اشاره کرده که می‌توانند به ما در کند کردن روند سریع تغییرات آب و هوایی کمک کنند. این استراتژی‌ها، همه بخش‌ها را در برمی‌گیرند: از تغییر روش‌های تولید انرژی گرفته تا کاهش دورریز غذاها.

ضمن اینکه، این راهکارها ارزان‌تر از حفظ شرایط کنونی هستند. Project Drawdown برآورد کرده که اگر ما این ۷۶ راهکار را به کار بگیریم، می‌توانیم حدود ۱۴۴ تریلیون دلار در هزینه‌های صرف‌شده برای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی و درمان بیماری‌های مرتبط با آلودگی صرفه‌جویی کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH