شرکت گوگل، ابزار جدیدی با نام Android GPU Inspector را برای توسعهدهندگان بازیها منتشر کرد تا عملکرد گرافیکی اپلیکیشنهای خود را برای تراشههای گرافیکی بهینه کرده و به واسطه آن آپدیت جدیدی برای GPUها منتشر کنند. اگر به یاد داشته باشید، شرکت کوالکام در دسامبر سال گذشته میلادی از تراشههای گرافیکی قابل بروزرسانی اسنپدراگون 765 و 855 رونمایی کرده بود. همین موضوع سبب شد تا شرکت گوگل با ارایه یک ابزار مخصوص برای توسعهدهندگان بازیها، فرآیند توسعه و آپدیت گرافیک تلفنهای هوشمند را برای آنها آسان کند. این آپدیتها به صورت OTA و از طریق فروشگاه نرمافزاری گوگلپلی عرضه میشوند.
ابزار جدید گوگل از تراشههای گرافیکی Adreno و Mali پشتیبانی میکند و این امکان را به توسعهدهندگان میدهد تا آپدیتهای OTA را برای تلفنهای مورد پشتیبانی، منتشر کنند. لیست اولیه تلفنهای قابل پشتیبانی، نسخه اسنپدراگون تلفنهای پیکسل 4 و مدلهای دارای تراشه اگزینوس و اسنپدراگون گوشیهای سامسونگ گلکسی نوت 10 و S10 را شامل میشود. گوگل وعده داد که دستگاههای بیشتری به این لیست اضافه خواهند شد.
طبق گفتههای شرکت کوالکام، انتشار آپدیت و بهینهسازیهای جدید توانایی فراهم کردن نرخ فریم بیشتر و صرفهجویی در مصرف باتری تلفن را به ارمغان میآورد و این در حالی خواهد بود که فشار روی تراشه گرافیکی تا 40 درصد کمتر میشود. گوگل و کوالکام در این راستا با استودیوهای بازیسازی مختلفی از جمله Gameloft و Blizzard Entertainment همکاری میکنند تا اولین مجموعه از درایورهای GPU را تا اواخر فصل بهار در اختیار کاربران تلفنها قرار دهند.