مقامات آمریکا برای بررسی نحوه شیوع ویروس کرونا از داده‌های مکانی موبایل استفاده می‌کنند

استفاده از موقعیت مکانی تلفن‌همراه برای ردیابی شیوع بیماری CoVID-19 روز به روز رواج بیش‌تری پیدا می‌کند و به‌نظر می‌رسد که ایالات‌متحده نیز از این قاعده مستثنی نیست. بر اساس اظهارات منابع خبری نشریه وال استریت ژورنال (به نقل از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها)، دولت‌های ایالتی و محلی به منظور برنامه‌ریزی بهتر برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از داده‌های مکانی ارسال شده توسط تبلیغات موبایلی بهره‌برداری نموده‌اند. این اطلاعات ناشناس به مقامات آمریکایی کمک می‌کند تا موقعیت‌های کماکان پرتردد توسط مردم (و در معرض شیوع ویروس کرونا) را شناسایی نموده و میزان پایبندی مردم به درخواست قرنطینه خانگی و نحوه تاثیرگذاری ویروس بر جمعیت‌های خرد را مورد ارزیابی قرار دهند.

به گفته یک شخص خبرچین، هدف از انجام این‌کار ایجاد پورتالی برای حداکثر 500 شهر ایالات‌متحده با استفاده از داده‌های مکانی بوده است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) با هماهنگی متخصصان دانشگاه هاروارد، موسسه جان هاپکینز و سایر مراکز مطالعاتی اقدام به گردآوری اطلاعات به‌دست آمده از پروژه شبکه داده همراه کووید 19 (CoVID-19 Mobility Data Network) می‌کند. با این‌حال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و مقامات کاخ سفید در پاسخ به درخواست ادای توضیحات از هرگونه اظهارنظر خودداری نموده‌اند.

این راهکار می‌تواند جهت پیگیری اقدامات آتی توسط مقامات رسمی مفید واقع شود. به‌عنوان مثال اطلاعات گردآوری شده به منظور تشویق مردم برای عدم حضور در پارک‌ها یا شناسایی کسب‌وکارهایی که از مقررات قرنطینه سرپیچی می‌کنند؛ به‌کار گرفته می‌شوند. با این‌حال چنین اقدامی به وضوح موجب شکل‌گیری نگرانی‌هایی پیرامون مقوله حریم خصوصی شده است. اگرچه در داده‌های گردآوری شده احتمالا هویت اشخاص به‌صورت ناشناس باقی می‌ماند؛ اما کماکان نگرانی‌هایی در خصوص سوء استفاده احتمالی از این اطلاعات وجود دارد. اقدامات تقابلی در برابر شیوع بیماری کووید 19 احتمالا پیامدهای ناخواسته‌ای را به‌دنبال خواهد داشت؛ پیامدهایی که مشخصا با پایان یافتن دوره شیوع ویروس کرونا بیش از پیش آشکار خواهند شد.

1 در مورد “مقامات آمریکا برای بررسی نحوه شیوع ویروس کرونا از داده‌های مکانی موبایل استفاده می‌کنند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH