چیپست A12Z اپل در مقایسه با A12X هسته‌های فعال بیشتری دارد

اپل اخیرا چیپست A12Z بایونیک را روی مدل‌های آی‌پد پرو 2020 معرفی کرد. عملکرد این تراشه نسبت به چیپست A12X بایونیک که روی مدل‌های آی‌پد پرو 2018 ارایه شد، بهبودهایی یافته است، اما نامگذاری مشابه آن‌ها باعث شده تا مردم فکر کنند تفاوت‌های آن چندان زیاد نیست.

حالا شرکت تحقیقاتی TechInsights در بررسی خود متوجه شده است که A12Z و A12X دارای ساختار یکسانی هستند و هر دو هشت هسته پردازشی گرافیکی (GPU) دارند و موقعیت قرارگیری هسته‌ها نیز یکسان است. اما تفاوت اصلی آن‌ها در این است که از هشت هسته A12X فقط هفت هسته فعال هستند، اما در چیپست A12Z همه هشت هسته فعال شده‌اند. این نشان می‌دهد که A12Z عملکرد بهتری نسبت به A12X ارایه خواهد کرد.

سازندگان چیپست معمولا تعدادی از هسته‌های تراشه را غیرفعال می‌کنند تا راندمان آن را افزایش دهند. تنها در چیپ‌های محدودی، همه هسته‌ها فعال می‌شوند؛ اما سازندگان برای جلوگیری از کاهش هزینه‌ها، آن‌ها را روی مدل‌های ارزان‌تر که تعداد هسته‌های کمتری دارند، استفاده می‌کنند.

در مورد A12X هم احتمالا یکی از هسته‌های GPU برای افزایش راندمان غیرفعال شده است. حالا بعد از دو سال، اپل مطمئنا توانسته راندمان‌های بسیار بهتری از پروسه ۷ نانومتری شرکت TSMC دریافت کند و از چیپ‌هایی با هشت هسته فعال بهره بگیرد. البته این موضوع به معنای انتخاب یک نام کاملا متفاوت برای محصول جدید نیست و به همین خاطر است که اپل نام چیپ جدید خود را با اندکی تغییر،  A12Z گذاشته و شما اکنون به یک هسته GPU اضافی دسترسی دارید.

البته ممکن است تعدادی از چیپ‌های A12X استفاده‌شده روی آیپد پروهای 2018 نیز در عمل هشت هسته فعال داشته باشند، اما از آنجاییکه یکی از هسته‌ها از نظر نرم‌افزاری غیرفعال شده‌، شما قادر به استفاده از آن نیستید. درهرحال، هیچ راهی برای دانستن اینکه کدام چیپست دارای هسته فعال است و کدامیک نیست وجود ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH