برای مقابله موثر با ویروس کرونا دستان‌تان را بعد از شستن حتما با دستمال کاغذی خشک کنید!

براساس مطالعه جدیدی که به‌تازگی منتشر شده، مردم برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونای جدید باید دستان‌شان را با دستمال کاغذی خشک کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که دستمال کاغذی، بهتر از خشک‌کن جت هوا، در پاک کردن ویروس‌هایی که بعد شستشوی دست هنوز از بین نرفته‌اند عمل می‌کنند.

سازمان‌های بهداشت جهانی بارها بر اهمیت شستن دست‌ها با آب و صابون برای محافظت در برابر ویروس کرونا تاکید کرده‌اند. این ویروس تاکنون جان بیش از هزاران نفر را گرفته است.

دست‌ها یکی از راه‌های اصلی انتقال ویروس است که از طریق تماس سطوح آلوده و سپس تماس صورت باعث انتشار آلودگی در بین افراد می‌شود.

مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه لیدز انگلیس انجام شده نشان می‌دهد که در صورت خوب نشستن دست‌ها، خشک کردن آن‌ها با دستمال کاغذی می‌تواند نقش مهمی در از بین بردن میکروب‌ها داشته باشد.

Ines Moura از اعضای گروه تحقیق می‌گوید: ما معتقدیم که نتایج مطالعه ما می‌تواند به کنترل بیشتر شیوع ویروس کرونا که اکنون در سراسر جهان پخش شده کمک کند. خشک کردن دست‌ها بعد از شستن‌ آن‌ها، ترجیحا باید با دستمال کاغذی انجام شود تا ریسک آلودگی و شیوع بیماری را کاهش یابد.

در این مطالعه، چهار داوطلب دست‌های خود را با استفاده از باکتریوفاژ (ویروسی که باکتری را آلوده می‌کند و برای انسان بی‌خطر است) آلوده کردند و تلاشی برای شستن دستان‌شان نکردند.

آن‌ها سپس دست‌های خود را در توالت یک بیمارستان با دستمال کاغذی یا جت هوا خشک کردند و سپس سطوح مختلف مانند دستگیره‌های در، نرده پله‌ها، گوشی‌های موبایل و گوشی‌های طبی را لمس نمودند.

محققان متوجه شدند که هم دستمال کاغذی و هم جت هوا، میزان آلودگی دست را کاهش می‌دهند.

دستان‌تان را خوب بشویید

با این‌حال، تیم تحقیق متوجه شد که در ۱۰ سطح از ۱۱ سطح لمس‌شده با دست‌هایی که به روش جت هوا خشک شده بودند، آلودگی بیشتری به جای مانده بود. میزان میکروب‌هایی که روی همه سطوح لمس‌شده با دست‌های خشک‌شده با جت هوا پیدا شد، به‌طور متوسط ۱۰ برابر بیشتر از آلودگی‌های به‌جای‌مانده از دست‌هایی بود که با دستمال کاغذی خشک شده بودند.

محققان در مقاله خود گفته‌اند که این مطالعه مخصوصا برای محیط‌های بیمارستانی انجام شده است. آن‌ها همچنین گفته‌اند که با اینکه سرویس سلامت همگانی (NHS) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) استفاده از دستمال‌های کاغذی را بعد از شستن دست‌ها توصیه کرده‌اند، اما پرسنل مراقبت‌های درمانی انگلیس عمدتا از جت‌های هوا استفاده می‌کنند.

پروفسور Paul Hunter از دانشگاه East Anglia در واکنش به مطالعه جدید گفت: اینکه بعد از شستن دست‌ها چه مقدار ویروس روی آن‌ها باقی می‌ماند، تا اندازه بسیار زیادی بستگی به این دارد که مردم چقدر دستان‌شان را خوب می‌شویند. اگر فردی دستان خود را خوب نشویند، استفاده از جت هوا ممکن است سایر افرادی که در نزدیکی او ایستاده‌اند را در معرض خطر قرار دهد.

مطالعه حاضر قرار بود این ماه در کنگره اروپایی بیماری‌های عفونی و میکربیولوژی بالینی در شهر پاریس ارایه گردد که این کنگره به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH