7 روش موثر برای افزایش حافظه داخلی در دستگاه های اندرویدی

حتما تا بحال شما هم به این موضوع برخورد کرده اید که به دلیل حجم بالای اپلیکیشن ها و برنامه هایی که روی گوشی ذخیره و نصب می شود،  حافظه گوشی پر می شود و عملکرد دستگاه ضعیف شده سرعت پردازش دستورات کم می شود. برای احیا عملکرد و افزایش حافظه داخلی گوشی های اندرویدی چند روش وجود دارد، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این روش ها آشنا شوید. در این روش ها نیازی به روت کردن گوشی و دسترسی به تنظیمات ریشه ای گوشی وجود ندارد.

حافظه رم چیست؟ حافظه رم یا حافظه با دسترسی تصادفی حافظه ای است که بر روی همه تلفن های هوشمند و گجت ها نظیر تبلت که قابلیت ذخیره تصاویر و مطالب را دارند تعبیه شده است. زمانی که یک برنامه را روی گوشی خود اجرا کنیم، اطلاعات مربوط به اپلیکیشن از حافظه رم بازخوانی می شوند و در گوشی هایی که رم پایینی دارند اگر فضای رم اشغال شده باشد، افت سرعت اپلیکیشن و تاخیرهایی را شاهد خواهیم بود.

  • بررسی حجم حافظه مصرفی کلیه فایل ها و برنامه های ذخیره شده

همه برنامه هایی که روی گوشی موبایل خود نصب می کنید و یا فایل‌ها و فولدرهایی که روی گوشی دارید فضایی را اشغال می کنند. با بررسی فایل ها و فولدرها و اپلیکیشن ها و استفاده از برنامه های storage usage مشخص کنید که هر برنامه و فایل په میزان فضا اشغال کرده است و آیا به ان اپلیکیشن ها و فایل ها نیاز دارید یا خیر. همچنین دسترسی برنامه ها به اینترنت ، یکی دیگر از مواردی است که سبب دانلود  بروزرسانی ها ، اطلاعات و ایجاد cache  می شود. با کنترل دسترسی به اینترنت برنامه های اندروید، این موضوع را مدیریت کنید.

در صورتی که از یک برنامه یا اپلیکیشن استفاده نمی کنید آن را غیر فعال و یا بطور کلی پاک کنید. در بخش storage گوشی می توانید فضای تخصیص داده شده به هر برنامه و همینطور تصاویر و فایل های ویدیویی و صوتی را ببینید و از همان جا برنامه یا فایل ها را پاک کنید.

  • از حافظه های جانبی اس دی کارت استفاده کنید
کم کردن حجم تصاویر

با توجه به اینکه حافظه داخلی گوشی موبایل در اثر برنامه های نصب شده و اطلاعات خود گوشی هم اشغال می شود بهتر است تا جایی که می توانید سایر اطلاعات مربوط به برنامه متفرقه نصب شده بر روی گوشی همراه به همراه تصاویر و فیلم های خود را بر روی حافظه های جانبی که به اس دی کارت (sd card) معروف هستند ذخیره سازی کنید تا حافظه رم به سرعت پر نشود . البته معمولا برنامه ها روی حافظه اصلی ذخیره می شوند و تصاویر و فیلم ها و موزیک ها روی حافظه جانبی دستگاه موبایل.

حتی اگر اطلاعات ذخیره شده بر روی اس دی کارت ها هم از بین برود با استفاده از برنامه های ریکاوری قابل برگشت است. با وارد کردن حافظه جانبی بر روی گوشی موبایل و اتصال گوشی به کامپیوتر می توانید برنامه های خود را بر روی اس دی کارت منتقل کنید.

در هنگام انتخاب گوشی موبایل در مورد محل کارت حافظه سوال کنید. می توانید چند کارت حافظه اس دی کارت سفارش دهید که در این صورت قیمت گوشی موبایل بیشتر خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که در هنگام خرید اس دی کارت ها علاوه بر حجم مموری به کلاس آن نیز باید توجه کنید. مخصوصا این مورد برای کسانی که گوشی موبایل سامسونگ میان رده را خریداری می کنند بسیار مهم است. برای کسب اطلاعات در مورد نحوه انتخاب گوشی سامسونگ و نکاتی ضروری درباره آن می‌توانید این مطلب را مطالعه نمایید.

ذکر این نکته ضروری است که گوشی های هواوی جدید امکان استفاده از اس دی کارت ها را به دلیل تحریم های آمریکا بر چین ندارند. پس در هنگام خرید گوشی هواوی این نکته را بخاطر داشته باشید.

  • استفاده از ذخیره سازی ابری

با استفاده از سرویس های اختصاصی فضای رایگان جهت ذخیره سازی فایل ها و تصاویر می توانید از پر شدن و اشغال بیجای حافظه دستگاه گوشی همراه خود جلوگیری کنید. فضاهایی نظیر Google+ Photos ، Dropbox،  Microsoft OneDrive،  Flickr از جمله این فضاهای رایگان هستند و معمولا برای ذخیره فیلم و عکس که حجم بالاتری دارند مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد این فضاها به ان صورت است که یک نسخه از تصاویر و فیلم ها موجود بر روی گوشی همراه در آنها ذخیره می شود می توانید با استفاده از برنامه هایی که وجود دارد عکس ها و فیلم هایی که از انها پشتیبان گیری شده است را از گوشی خود پاک کنید و کلی فضای آزاد داشته باشید.

  • انیمیشن ها و الگوهای حرکتی را غیر فعال کنید

برنامه های جذاب زیادی وجود دارند که صفحه نمایش را از حالت یکنواختی خارج می کنند. این برنامه ها در رابط کاربری دتستگاه نمایش داده می شوند و معمولا با تغییر صفحه تغییر می کنند. تم های فصلی و انیمیشن ها ی مختلف از جمله این برنامه ها هستند که علرغم جذابیتی زیادی که دارند فضای زیادی از حافظه را اشغال می کنند. با غیر فعال کردن بخش مربوط به دسترسی به انیمیشن ها در بخش تنظیمات توسعه دهندگان اندروید می توانید فضای زیادی از رم را آزاد کنید.

  • تصاویر زمینه زنده و ویجت ها را محدود کنید
نرم افزارهای مختلف برای گوشی

معمولا ویجت‌ها زود به زود رفرش می‌شوند و اطلاعات آنها در حافظه رم گوشی موبایل ذخیره می‌شود. بدلیل انکه تصاویر زمینه زنده دائما  در حال اجرا هستند،  نه تنها باعث می شوند که شارژ باتری گوشی به زودی تمام شود بلکه به‌دلیل استفاده بیش از اندازه از حافظه رم دستگاه تلفن همراه، عملکرد دستگاه کاهش می یابد. برای اطلاع از چگونگی افزایش عمر باتری به مطلب نکاتی مهم برای افزایش طول عمر باتری تلفن های همراه مراجعه کنید.

  • حافظه کش cache دستگاه را پاک کنید

حافظه کش اپلیکیشن ها به مرور زمان می تواند حجم زیادی از حافظه داخلی دستگاه گوشی همراه را اشغال کند و باعث افت عملکرد دستگاه و پایین آمدن محسوس سرعت پردازش شود. به صورت دوره حافظه کش گوشی خود و همینطور حافظه کش اپلیکیشن های نصب شده بر روی آن را بررسی کنید. در برنامه فایل منیجر بخشی تحت عنوان کش cache  وجود دارد که می توانید اطلاعاتی را که قصد پاک کردن آنها را دارید  انتخاب کرده و همه را پاک کنید. با این کار سرعت به طور قابل توجهی افزایش می باید.

  • دستگاه گوشی اندرویدی خود را ریست فکتوری کنید

اگر تمام موارد بالا را انجام دادی ولی باز هم تغییر زیادی در افزایش حافظه داخلی مشاهده نکردید در مرحله آخر می توانید دستگاه گوشی تلفن خود را فکتوری ریست factory reset کنید. این کار باعث می شود که اطلاعات و تنظیمات گوشی به حالت ابتدایی کارخانه بازگردانی شود. توجه داشته باید که با این کار تما اطلاعات و برنامه های نصب شده بر روی گوشی از بین خواهد رفت ولی مقدار زیادی از حافظه داخلی آزاد خواهد شد و تغییرات به سرع قابل مشاهده هستند. برای ریست فکتوری گوشی می توانید از بخش تنظیمات stetting گزیینه فکتوری ریست را انتخاب کنید و از نتیجه آن لذت ببرید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH