بررسی اولیه شیائومی می 10 پرو

اکنون مدت‌هاست که شیائومی در اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار خود از سخت‌افزارهای بسیار قدرتمند بهره می‌گیرد. هندست جدید می 10 پرو با بدنه شیشه‌ای زیبای خود در کنار بهره‌مندی از زبان طراحی کمپانی مجهز به سخت‌افزارهایی پیشرفته است. این هندست از جهات مختلف می‌تواند با برترین تولیدات کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، هواوی و اوپو به‌صورت شانه به شانه رقابت نماید. شیائومی می 10 پرو هندست پرچم‌داری است که با اسمارت‌فون‌های اوپو فایند ایکس 2، هواوی P40 پرو و سری گلکسی S20 سامسونگ رقابت تنگاتنگی دارد. شیائومی در طراحی اسمارت‌فون می 10 پرو بر 4 مقوله اساسی شامل نمایشگر، عملکرد پردازنده، شارژدهی باتری و دوربین تمرکز نموده است. با این‌حال قیمت‌گذاری این محصول در مقایسه با مدل نسل گذشته خود حدودا 2 برابر شده است؛ لذا می 10 پرو فاقد یکی از نقاط قوت کلیدی شیائومی یعنی قیمت‌گذاری رقابتی خواهد بود. ادامه به بررسی این محصول از جوانب مختلف می‌پردازیم:

طراحی: باریک و ساده

الگوی طراحی می 10 پرو از شباهت فراوانی با هندست‌های پیشین شیائومی برخوردار است. پنل‌های پشتی و جلویی با روکش‌هایی از جنس گوریلا گلس 5 پوشانده شده است. این روکش‌ها در طرفین بدنه خم شده و به یک فریم آلومینیومی باریک در اطراف گوشی متصل می‌شوند. استفاده همزمان از شیشه و فلز، جلوه زیبا و جذابی به گوشی بخشیده است. همچنین با کشیدن انگشتان خود بر روی لبه‌های گوشی و محل اتصال روکش شیشه‌ای با قاب فلزی متوجه کیفیت ساخت بالا و طراحی یکپارچه هندست خواهید شد.

شیائومی می 10 پرو در 2 مدل رنگی سفید و خاکستری روانه بازار می‌شود. کمپانی در عوض به‌کارگیری رنگ‌آمیزی براق از یک الگوی ساتنی‌شکل بهره گرفته است. ماژول دوربین احتمالا شاخص‌ترین مولفه طراحی پنل پشتی گوشی به‌شمار می‌رود. اکنون در عوض استفاده از یک ماژول مستطیلی غول‌پیکر شاهد استقرار حسگرهای دوربین با چیدمان عمودی هستیم. این ماژول از 3 دوربین در کنار یکدیگر میزبانی نموده و دوربین چهارم خارج از ماژول مذکور و به‌صورت مجزا به‌کار گرفته شده است.

با بررسی لبه‌های چهارگانه گوشی به وجود درگاه USB-C، خشاب سیم‌کارت، اسپیکرهای استریو و چندین دکمه باریک پی خواهیم برد. با این‌حال از جک صوتی هدفون و درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی هیچ خبری نیست. ابعاد 162.58 در 74.8 در 8.96 میلی‌متری این گوشی برای برخی کاربران بسیار بزرگ است؛ با این‌حال ضخامت اندک گوشی حمل آن توسط کاربران را تسهیل می‌کند. وزن می 10 پرو معادل 208 گرم بوده و این گجت فاقد گواهی حفاظتی IP در برابر گردوغبار و آب‌خوردگی است؛ با این‌حال بر اساس اعلام شیائومی این هندست در برابر رطوبت مقاوم خواهد بود.

نمایشگر: فراتر از قابل‌قبول

شیائومی در زمینه نمایشگر می 10پرو کمی محافظه‌کارانه رفتار کرده است. این هندست مجهز به یک پنل آمولد 6.67 اینچی با نرخ نوسازی 90 هرتزی و رزولوشن فول اچ‌دی پلاس است. چنین نمایشگری با انواع 120 هرتزی مورد استفاده در سری گلکسی S20 و وان‌پلاس 8 پرو برابری نمی‌کند؛ اما عملکردی مشابه نمایشگر هواوی P40 پرو ارائه خواهد داد. این نمایشگر با سقف روشنایی 1200 نیتی و نسبت کنتراست 1:5000000 خود مجهز به حفره‌ای در گوشه فوقانی سمت چپ است. شیائومی با الهام گرفتن از برند Infinity-O سامسونگ، نام Dot Display را برای پنل‌های حفره‌دار خود در نظر گرفته است.

چگالی پیکسلی مطلوب، روشنایی و غنای رنگ بالای نمایشگر، وبگردی و گردش در شبکه‌های اجتماعی را به یک سرگرمی لذتبخش تبدیل می‌کنند. همچنین نرخ نوسازی 90 هرتزی نیز به نمایش هرچه روان‌تر محتوا کمک شایان توجهی می‌کند. نمایشگر می 10 پرو دارای تائیدیه موسسه TUV Rheinland بوده و از استاندارد +HDR10 پشتیبانی می‌کند.

شیائومی می 10 پرو مجهز به اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر است. این حسگر عملکرد سریع و قابل‌قبولی دارد. در واقع هندست جدید شیائومی در زمینه عملکرد و فناوری‌های صفحه‌نمایش کاملا مطلوب ظاهر می‌شود.

کارآیی

شیائومی می 10 پرو با تراشه پرچم‌دار اسنپ‌دراگون 865، 8 گیگابایت حافظه رم، 256 گیگابایت حافظه‌داخلی UFS 3.0 و سیستم خنک‌کننده حرفه‌ای LiquidCool 2.0 روانه بازار می‌شود. نتایج عملکرد این هندست در تست‌های بنچمارک نظیر گیک‌بنچ و 3DMark فوق‌العاده بود و می 10 پرو در رتبه‌ای بالاتر از 99 درصد اسمارت‌فون‌های درون بانک اطلاعاتی بنچمارک قرار گرفت.

کاربران هنگام استفاده روزمره از می 10 پرو هیچ‌گونه مکث یا تاخیری را مشاهده نخواهند کرد. بعلاوه گوشی قادر به اجرای بی‌نقص کلیه بازی‌ها با بالاترین تنظیمات گرافیکی خواهد بود. شارژدهی باتری گوشی نیز کاملا رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود. باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی گوشی با نمایشگر روشن بیش از 7 ساعت دوام خواهد آورد. شارژدهی باتری اکثر پرچم‌داران با نمایشگر روشن حدودا معادل 6 ساعت است. باتری می 10 پرو به‌طور معمول حداقل تا 1.5 روز دوام خواهد آورد. اگرچه باتری بسیار از گوشی‌ها بیش از 1 روز شارژدهی دارند؛ اما سرعت شارژ باتری در تعداد محدودی از آن‌ها با می 10 پرو برابری می‌کند. شارژر 65 واتی این هندست ظرف مدت 45 دقیقه میزان شارژ باتری را از 0 به 100 درصد خواهد رساند. اتصال شارژر به گوشی ظرف مدت 15 دقیقه میزان شارژ باتری را 40 درصد افزایش خواهد داد. همچنین می 10 پرو از شارژ سریع بی‌سیم با سرعت 30 وات پشتیبانی می‌کند. چنین سرعتی برای شارژ بی‌سیم تقریبا بی‌سابقه است. در این حالت نیز باتری گوشی ظرف مدت 80 دقیقه شارژ می‌شود. بدین‌ترتیب کاربران از شارژ مکرر هندست خود بی‌نیاز خواهند بود.

دوربین

اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار اخیر معمولا مجهز به حسگرهای دوربین چندگانه هستند و شیائومی می 10 پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. ماژول دوربین این هندست شامل دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.69، حسگر 1/1.33 اینچی و میدان دید 82 درجه‌ای، دوربین فوق‌عریض 20 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و میدان دید 117 درجه‌ای، لنز پرتره 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 و زوم اپتیکال 2 برابری و لنز زوم 8 مگاپیکسلی با قابلیت OIS، دیافراگم f/2.2، زوم هیبریدی 10 برابری و زوم دیجیتال 50 برابری است.


اکثر تصاویر ثبت شده توسط دوربین دارای کیفیت چشمنوازی هستند. حالت HDR نه‌چندان ایده‌آل و نویز مشهود در نقاط تاریک تصویر از جمله نقاط ضعف دوربین به‌شمار می‌روند. در صورت عکاسی با رزولوشن کامل 108مگاپیکسلی، تصاویر ثبت شده دارای وضوح فوق‌العاده‌ای بوده و سطح نویز آن‌ها بسیار ناچیز است.

کاربران قادر به بزرگنمایی سوژه تا سقف 50 برابر خواهند بود. در صورت بزرگنمایی تا حداکثر 10 برابر، کیفیت تصویر کاملا قابل‌قبول خواهد بود؛ اما در صورت به‌کارگیری بزرگنمایی بالاتر، کیفیت تصاویر کاهش یافته و سطح نویز آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. دوربین سلفی گوشی از رزولوشن 20 مگاپیکسلی برخوردار است. کیفیت لبه‌یابی در تصاویر سلفی چندان مطلوب نیست. همچنین محتوای پس‌زمینه نیز کمی بیش از اندازه مات می‌شود. تصاویر سلفی ثبت شده بدون حالت پرتره از وضوح بالاتری برخوردار هستند.

می 10 پرو قادر به ضبط ویدیوهای اسلوموشن با نرخ 960 فریم برثانیه و ویدیوهای 8K و 4K با سرعت‌های 30 و 60 فریم برثانیه است. عملکرد هوش مصنوعی دستگاه هنگام فیلمبرداری چندان جالب‌توجه نیست؛ اما عملکرد مشخصه OIS بسیار مطلوب برآورد می‌شود. اپلیکیشن دوربین شیائومی بسیار قدرتمند بوده و امکانات حرفه‌ای متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


نرم‌افزار

شیائومی می 10 پرو با سیستم‌عامل اندروید 10 و رابط کاربری MIUI 11 روانه بازار می‌شود. این رابط کاربری فاقد منوی کشویی برنامه است. این هندست برخلاف هواوی P40 پرو دارای مجموعه کاملی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگلی است. شیائومی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری خود را به‌صورت منظم منتشر می‌کند.

اسپیکرهای دوگانه با کیفیت صوتی بسیار بالا، درگاه مادون‌قرمز، NFC و قابلیت اتصال به شبکه 5G سایر امکانات شیائومی می 10 پرو را تشکیل می‌دهند. بنابراین این هندست از کلیه جهات قدرتمند است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH