گزارش‌های جدید از لخته شدن خون در بیماران مبتلا به ویروس کرونا خبر می‌دهند!

پزشکان در حال یاد گرفتن چیزهای زیادی درباره ویروس کرونا (کووید۱۹) هستند و حالا آن‌ها کشف کرده‌اند که این بیماری باعث ایجاد لخته‌های خون در بیماران می‌شود.

بسیاری از پزشکان گزارش‌ کرده‌اند که تعداد زیادی از مبتلایان به کووید۱۹ دچار لخته‌های خون شده‌اند. لخته خون، توده ژل‌مانندی در خون است که می‌تواند باعث مشکلات جدی مانند حمله قلبی و سکته شود.

ویروس

دکتر Jeffrey Laurence، هماتولوژیست از مرکز پزشکی Weill Cornell در نیویورک، به سی‌ان‌ان گفت: تعداد مشکلات مربوط به لخته شدن خون در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران کووید۱۹ واقعا بی‌سابقه است.

به گزارش واشنگتن‌پست، برخی از پزشکان متوجه شده‌اند حتی آن‌دسته از بیماران کووید۱۹ که رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند دچار این عارضه در پاهایشان شده‌اند. تعداد دیگری از پزشکان نیز مشکلاتی را در رابطه با دستگاه‌های دیالیز برای بیماران کووید۱۹ گزارش کرده‌اند و گفته‌اند که لخته‌های موجود در خون بیماران، لوله‌ دستگاه را مسدود می‌کنند. پزشکان همچنین با کالبدشکافی تعدادی از بیماران کووید۱۹، لخته‌های کوچک خون را در ریه‌های آن‌ها پیدا کرده‌اند.

گزارش‌هایی نیز درباره افراد نسبتا جوانی وجود دارد که بعد از مبتلا شدن به ویروس کرونا دچار سکته شده‌اند. ما می‌دانیم که سکته‌ها اغلب توسط لخته‌های خون در رگ‌ها ایجاد می‌شود.

رابطه بین کووید۱۹ و لخته‌ها باعث شده تا برخی از بیمارستان‌ها برای جلوگیری از تشکیل لخته خون، از رقیق‌کننده‌های خون برای بیماران کووید۱۹ استفاده کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، برای بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند تجربه لخته شدن خون چیز غیرعادی نیست، اما سطح لخته‌شدن در بیماران کووید۱۹ بیش از حد معمول است. اخیرا یک مطالعه در هلند نشان داده است که از ۱۸۴ بیمار کووید۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه، بیش از ۳۰ درصد مشکل لخته شدن خون را تجربه کرده‌اند. دکتر Behnood Bikdeli از مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا به سی‌ان‌ان گفت: این عدد واقعا هشداردهنده است.

با توجه به اینکه کووید۱۹ یک بیماری تنفسی است، پزشکان انتظار جدی‌ترین اثرات آن را روی ریه‌ها دارند و نه در خون. هنوز معلوم نیست که چرا بیمارن کووید۱۹ چنین لخته‌هایی را تجربه می‌کنند. تشکیل این لخته‌ها می‌تواند نتیجه فعالیت بیش‌ازاندازه سیستم ایمنی بدن باشد که منجر به عدم تعادل در فاکتورهای انعقاد خون می‌شود.

اما پزشکان گفته‌اند که بسیاری از بیماران کووید۱۹ که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، سایر فاکتورهای خطرزا برای لخته شدن خون مانند دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا را هم دارند. به گفته آن‌ها مطالعه این مشکل و بررسی اینکه آیا رقیق‌کننده‌های خون می‌تواند به بیماران کووید۱۹ کمک کند یا نه، بسیار ضروری است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH