جذب نیرو و استخدام موفق در سازمان‌ها، آداب دارد!

افزودن نیروی انسانی جدید در یک تیم‌ کاری، به معنی گسترش فعالیت‌های سازمانی می‌باشد. این امر نیز خبر از آن می‌دهد که سودآوری و رونق در سازمان به حدی رسیده است که نیاز به حضور پرسنل بیشتر برای پیش‌برد اهداف سازمانی می‌باشد. از سوی دیگر، جذب کارکنان جدید در واقع به معنای افزایش توان فکری و عملی سازمان است که یقیناً ایده‌ها و تجارب جدیدی را با خود به ارمغان خواهد آورد. اما زمان‌هایی نیز هست که یک نیرو مجموعه را ترک خواهد کرد و مدیران مجبور به جایگزین کردن شخص جدید برای کار می‌باشند. تفاوتی ندارد که شما یک سازمان بزرگ باشید و یا یک بنگاه اقتصادی کوچک. در هر صورت، حتی بهترین کارفرمایان و تیم‌های استخدام منابع انسانی نیز با چالش‌هایی در مسیر استخدام افراد مواجه خواهند شد. این مشکلات گاهی انرژی و زمان زیادی را از آنان سلب کرده و کامشان را به راحتی تلخ خواهند ساخت.

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که برای یک استخدام موفق باید در نظر داشت این است که یک برنامه‌ی استخدامی مناسب برای خودمان تهیه کنیم. شما باید بدانید که چه تعداد نیرو و در کدام بخش‌ها مورد نیاز می‌باشد و برای هرکدام از موقعیت‌های شغلی جدید، شرح شغلی را بنویسید. علاوه بر آن باید در نظر داشته باشید که فرد متناسب با موقعیت شغلی مورد نظر شما باید از چه ویژگی‌های اخلاقی، شخصیتی و مهارتی برخوردار باشد. شرح شغلی و وظایف روزانه‌ی نیروهای کاری آینده نباید به صورت سرسری و اجمالی تعریف شود. برنامه‌ریزی استخدام و تعیین شرایط احراز شغلی به طور دقیق، اصلی‌ترین ابزار گزینش کارجویان می‌باشد. بنابراین در صورت نداشتن یک برنامه‌ی مشخص برای این‌ کار، سر و کله‌ی چالش‌های متفاوت در پروسه‌ی استخدام و جذب نیرو پیدا خواهد شد. بنابراین لازم است تا مسئول استخدام و واحد نیازمند نیرو به یک توافق واحد از تعریف گزینه‌ی استخدامی برسند.

طولانی شدن فرآیند استخدام، شما را کلافه خواهد کرد!

گاهی استفاده از روش‌های قدیمی استخدام و بسنده کردن به منابع استخدامی محدود و نامناسب، شانس استخدام موفق و جذب نیروی متخصص و شایسته را از شما خواهد گرفت. از طرف دیگر با توجه به کثرت سایت‌های کاریابی اینترنتی، استفاده از چند پلتفرم به طور هم‌زمان ممکن است شما را دچار سردرگمی نماید. در این صورت کارفرمایان با سیل گسترده‌ای از رزومه‌های ارسالی روبرو خواهند شد که بررسی سوابق،‌ مصاحبه، آماده کردن پیشنهاد شغلی و طی کردن مراحل قانونی عقد قرارداد،‌ همه و همه فرآیند استخدام را طولانی‌تر خواهند کرد. این در حالی‌ است که سازمان‌ها معمولا برای پیدا کردن نیرو عجله دارند و این شتاب‌زدگی احتمال استخدام نادرست را برای آن‌ها تا چندین برابر افزایش خواهد داد. همچنین سازمان‌ها به شدت در حال رقابت برای جذب افراد هستند. لذا ممکن است با طولانی شدن روند استخدام بعد از گذشت زمان کوتاهی سازمان‌های دیگر شخص را استخدام نمایند.

استخدام موفق یعنی یافتن نیروی سازگار با فرهنگ سازمانی

اصلی‌ترین مولفه برای افزایش بهره‌وری پرسنل در هر شرکت و یا سازمانی، تناسب و سازگاری نیروها با فرهنگ‌ها و قوانین جاری در آن مجموعه می‌باشد. اگر کارفرما و یا واحد منابع انسانی بتواند نیروهای تازه‌نفس و سازگار با فرهنگ سازمانی را استخدام نمایند، در واقع گام بزرگی برای پیش‌برد اهداف کاریشان برداشته‌اند. چرا که استخدام موفق نه تنها موجب رضایتمندی مدیران از پرسنل خواهد شد، بلکه توانمندی، بازدهی و انگیزه‌ی افراد جدید الورود را نیز افزایش خواهد داد. بنابراین لازم است تا در جلسات مصاحبه با کاندیداهای استخدامی آن‌ها را به اصولی‌ترین شکل ممکن مورد سنجش و ارزیابی قرار داد. سوالاتی که در بخش مصاحبه از متقاضیان پرسیده می‌شود، در تشخیص مناسب بودن آن‌ها برای جایگاه‌های شغلی موردنظر، نقش به‌سزایی خواهد داشت. آنالیز افراد و شناخت شخصیت و مهارت‌های آن‌ها در بازه‌ی زمانی کوتاه، نیازمند تخصص می‌باشد و لازم است افراد مصاحبه‌کننده از دانش بالایی در این زمینه برخوردار باشند.

باید در نظر داشت که هر فردی تلاش می‌کند تا در روز مصاحبه بهترین وجه خود را به نمایش بگذارد. از این رو، تشخیص گفتار صادقانه و صحت کلام افراد بسیار حائز اهمیت می‌باشد. این امر نیازمند تجربه و مهارت‌های خاص می‌باشد تا بتوان ارزیابی‌های بهتری از کارجویان به عمل آورد. همچنین ترجیح دادن افرادی با مشخصات قومی،‌ ملیتی،‌ جنسی، شخصیتی و مهارتی به خصوص موجب می‌شود تا استخدام موفق صورت نگیرد و چالش‌های جدیدی به وجود آید. به کارگیری نیروهای نامناسب در آینده مخارج اضافی و گزافی را علاوه بر هزینه‌های مستقیم استخدام و جذب نیرو بر دوش سازمان خواهد گذاشت که نمی‌توان به سادگی از آن‌ها گذشت. انتخاب نادرست نیروهای جدید موجب می‌شود که آن‌ها در انجام وظایف محوله به خوبی عمل نکنند و در نتیجه لطمات پی در پی را به سازمان تحمیل نمایند. بنابراین، شرکت‌ها با آموزش نیروهای استخدام‌کننده می‌توانند از موارد این‌چنینی جلوگیری کنند.

چراغ، مسیر استخدام بهینه و موفق را برای شما روشن می‌سازد!

سایت آموزش و استخدام چراغ، با ارائه‌ی خدمات جذاب، متنوع و ویژه‌ی خود در راستای کاریابی و استخدام موفق فراتر از یک سایت کاریابی ظاهر شده است. این سامانه‌ی هوشمند که نسل جدید پلتفرم‌های کاریابی در کشور می‌باشد، به کارجویان و کارفرمایان کمک می‌کند تا تمام چالش‌های موجود در مسیر استخدام را از پیش رو بردارند و در عوض فرصت‌های تازه‌ای را برای خود بسازند. چراغ با هدف استخدام بهینه در کوتاهترین زمان ممکن فعالیت خود را آغاز کرده است. جامع بودن زمینه‌های شغلی در این سامانه به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا از خرید پلن‌های مختلف و عضویت در سایت‌های پراکنده اجتناب نمایند. امکان بی نهایت جستجوی رایگان و تماس مستقیم با کارجویان در چراغ، موجب شده تا مدیران و کارفرمایان در مدت زمان کوتاهی، شخص حرفه‌ای یا کارآموز را برای موقعیت شغلی مورد نظرشان استخدام نمایند.

البته مزایای چراغ به موارد گفته شده منتهی نمی‌شود. آموزش تخصصی مشاغل، آموزش مهارت‌های مرتبط با استخدام و کاریابی در قالب متن و ویدئو، تست‌های شخصیت‌شناسی رایگان، رزومه‌ساز حرفه‌ای و … از دیگر خدمات این سامانه می‌باشند. برای آشنایی با تمام سرویس‌های چراغ می‌توانید سری به این سایت آموزش و کاریابی زده و تفاوت را به چشم خود ملاحظه نمایید. بنابراین از شما دعوت می‌کنیم تا همین حالا به سامانه‌ی هوشمند چراغ به آدرس www.cheragh.com مراجعه نمایید و از امکانات بی‌نظیر آن برای استخدام موفق و بهینه بهره‌مند گردید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH