بررسی لپ‌تاپ گلکسی Book Flex: صفحه‌نمایش QLED، برگ برنده سامسونگ

بررسی لپ‌تاپ Galaxy Book Flex: صفحه‌نمایش QLED، برگ برنده سامسونگ

همه ‌ما کم و بیش با دنیای تکنولوژی سامسونگ آشنا هستیم. شرکتی که از گوشی‌، تلویزیون و جاروبرقی هوشمند گرفته تا ریزترین قطعات این دستگاه‌ها را تولید می‌کند. اما بحث لپ‌تاپ بحث جداگانه‌ایست. با اینکه سامسونگ درطی سال‌های گذشته لپ‎‍‌تاپ های متعددی روانه بازار کرده است، این غول تکنولوژی هنوز نتوانسته همانند دیگر حوزه‌ها موفق عمل کند.

اما سامسونگ دست از تلاش برنداشته و امسال، با عرضه گلکسی Book Flex قصد دارد این بازار را نیز همانند دیگر حوزه‌های وسایل هوشمند به تسخیر خود درآورد. قیمت پایه این دستگاه از 1349 دلار شروع می‌شود، اما مدل بررسی شده در این مطلب، نسخه گران‌قیمت‌تر آن با مشخصات فنی 16 گیگابایت حافظه رم، 512 گیگابایت حافظه داخلی و سی‌پی‌یو Core i7 است. شکی درآن نیست که این لپ‌تاپ، بهترین لپ‌تاپ سامسونگ تا به امروز بوده است. اما سوالی که پیش می‌آید اینست که آیا بهترین لپ‌تاپ سامسونگ به حدی رسیده است که ارزش خرید داشته باشد؟

صفحه‌نمایش QLED و عمر باتری گلکسی Book flex

سامسونگ گلکسی Book flex چند مزیت نسبت به لپ‌تاپ های هم‌رده خود دارد که آنها را از دیگر حوزه‌های فعالیت این غول تکنولوژی به ارث برده است. قابل توجه‌ترین ویژگی آن صفحه‌نمایش فوق‌العاده QLED بوده که برگرفته از بیزینس بسیار موفق تلویزیون‌های سامسونگ است. این اولین لپ‌تاپی خواهد بود که به نمایشگر QLED و تکنولوژی نقاط کوانتومی (quantom dots) مجهز شده است. نتایج حاصل از این اقدام سامسونگ می‌تواند دنیای لپ‌تاپ ها را متحول کند.

این صفحه‌نمایش از روشنایی (428 نیت) و کنتراست بالایی (1080:1) برخوردار است، اما درخشش اصلی نمایشگر QLED در نمایش طیف رنگ‌هاست. این نمایشگر توانست فضای رنگی 92 درصدی Adobe RGB را بدست آورد که برای بسیاری از لپ‌تاپ های رده‌بالا نیز رسیدن به این مقدار میسر نیست. صفحه‌نمایشی که بتواند از چنین طیف رنگی عظیمی پشتیبانی کند، قطعا درمیان عکاسان حرفه‌ای محبوب خواهد شد چرا که واقعی بودن رنگ‌ها نقش مهمی در ویرایش تصاویر بازی می‌کنند.

حتی سامسونگ قابلیت جدیدی بنام حالت فضای‌باز یا «Outdoor Mode» در اختیار کاربران قرار داده است که با فعال کردن آن، روشنایی صفحه‌نمایش تا 600 نیت هم بالا می‌رود. به جرات می‌توان گفت سامسونگ گلکسی Book Flex دارای یکی از بهترین صفحه‌نمایش ها در میان تمامی لپ‌تاپ ها است.

اما سامسونگ دو رقیب اساسی پیش‌رو دارد. مک‌بوک پرو 13 اینچ هنوز از صفحه‌نمایش روشن‌تر، باکیفیت‌تر و رنگی‌تری برخوردار است. نمایشگرهای OLED نیز میزان کنتراست و طیف رنگی بیشتر و بهتری دارند اما در لپ‌تاپ های 13 اینچ به‌ندرت یافت می‌شوند. یکی از لپ‌تاپ هایی که ازاین تکنولوژی استفاده می‌کند، اچ‌پی Spectre x360 13 است. البته پنل OLED در همه نسخه‌های این لپ‌تاپ نیز یافت نمی‌شود و تنها با انتخاب گزینه رزولوشن 4K و پرداخت 300 دلار بیشتر، می‌توانید این لپ‌تاپ را به این تکنولوژی مجهز کنید. اما درمقابل، نمایشگر QLED در تمامی نسخه‌های گلکسی Book flex موجود است.

در ادامه باید گفت صفحه‌نمایش OLED 4K از لحاظ مصرف باتری نیز به‌صرفه نیستند. نمایشگر QLED 1080p گلکسی Book Flex عملکرد بسیار بهتری در زمینه مصرف باتری دارد. درواقع، عمر باتری این لپ‌تاپ جزء بهترین‌ها شناخته می‌شود.

در حالت استفاده سبک، باتری این لپ‌تاپ تا 14 ساعت و در حالت پخش فیلم آفلاین تا 17.5 ساعت دوام می‌آورد. لپ‌تاپ های بسیاری مدعی این اعداد و ارقام هستند اما اکثر آنها نمی‌توانند همانند گلکسی Flex Book این رکوردها را ثبت کنند. برای مقایسه باید بدانید این زمان 1 ساعت بیشتر از عمر باتری لپ‌تاپ قدرتمند XPS 13 و دو برابر زمان ثبت شده توسط نسخه 4K اچ‌پی Spectre X360 است.

البته رزولوشن 1080p دستیابی به این رکورد را آسان‌تر می‌کند اما داشتن باتری 69.7 وات-ساعت نیز بی تاثیر نیست. باتری فوق العاده قدرتمند استفاده شده توسط سامسونگ در لپ‌تاپ هایی با این اندازه تقریبا بی‌سابقه است.

قلم هوشمند S Pen و کیبورد

قلم هوشمند S Pen گلکسی Flex Book

سامسونگ قلم هوشمند S Pen را نیز از گلکسی نوت به این دستگاه آورده است که احتمالا همه ما با آن آشنا هستیم. سری قبلی لپ‌تاپ های سامسونگ از جمله Notebook 9 Pen و گلکسی Book 2 نیز از سال 2018 به این قلم مجهز بودند. تغییر اساسی در قلم S Pen دیده نمی‌شود اما همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، جایگاهی در بالای کیبورد برای قراردادن قلم S Pen اضافه شده است.با یک فشار ملایم، این قلم از جای خود بیرون می‌جهد که باعث دسترسی آسان به آن می‌شود، به علاوه اینکه دیگر خطر گم‌کردن آن شمارا تهدید نمی‌‎کند.

همه ویژگی‌های S Pen از جمله نوت برداری و طراحی گرافیکی در این نسخه از قلم نیز موجود است. همچنین یک دکمه برروی قلم S Pen منویی را باز می‌کند که به شما اجازه می‌دهد مستقیما به سراغ نقاشی برروی صفحه‌نمایش بروید. این ویژگی S Pen برای کسانی که اولین بار از این دستگاه استفاده می‌کنند بسیار جذاب است.

قلم‌های بزرگتری همچون Surface Pen یا Apple Pencil برای طراحی‌های پیچیده بهتر و خوش‌دست‌تر هستند. اما هدف قلم هوشمند سامسونگ از ابتدا نیز طراحی‌های پیچیده و حرفه‌ای نبوده است. چیزی که S Pen را منحصر بفرد می‌سازد استفاده آسان و همیشه در دسترس‌ بودن آنست.

گلکسی Book Flex یک لپ‌تاپ 2 در 1 است. یعنی این لپ‌تاپ می‌تواند از طریق لولای 360 درجه خود کاملا به حالت تخت درآید. متاسفانه صفحه‌نمایش و لولای نه چندان ثابت گلکسی Book Flex باعث شده تا نوت برداری در هرحالتی بغیر از حالت کاملا تخت به‌کاری دشوار تبدیل گردد.

طراحی بر روی گلکسی Book Flex با S Pen

جایگاه قلم S Pen نیز مشکلاتی به همراه دارد. برای قراردادن این جایگاه، سامسونگ مجبور شده تا کیبورد این لپ‌تاپ را به کاربر نزدیک‌تر کند. این اتفاق باعث می‌شود تا فضای کمتری برای قراردادن کف‌دست‌ها وجود داشته باشد. فضای موجود برای استراحت دست‌ها در گلکسی Book Flex یک اینچ باریک‌تر از مک‌بوک ایر و حدود نیم اینچ باریک‌تر از لپ‌تاپ دل XPS 13 است. همین مقدار کم باعث شده تا تایپ در این لپ‌تاپ به راحتی مدل‌های اشاره شده نباشد. با اینکه دکمه‌های کیبورد گلکسی Book Flex از لحاظ اندازه با دیگر لپ‌تاپ ها تفاوتی ندارد، تغییراتی که در بالا به آن اشاره شد موجب شده تا کیبورد این دستگاه فشرده‌تر به نظر بیاید.

تاچ‌پد این لپ‌تاپ کاملا بی‌صداست، دقت بالایی دارد و همچنین می‌توان ازآن بعنوان شارژر بی‌سیم استفاده نمود. این قابلیتی است که در هیچ لپ‌تاپی تابحال ندیده‌ایم. شما می‌توانید گوشی یا هدفون‌های وایرلس‌تان را با استفاده از این تاچ‌پد شارژ کنید که قابلیت جذابی بنظر می‌آید. البته امکان استفاده از لپ‌‌تاپ هنگامی که یک گوشی روی تاچ‌پد آن قرار گرفته به‌مانند قبل نخواهد بود، اما می‌توان به آن بعنوان یک ویژگی مدرن و لاکچری نگاه کرد.

طراحی

طراحی گلکسی Book Flex

از لحاظ تاریخی، سامسونگ یکی از تولیدکنندگان ثابت لپ‌تاپ های سبک بوده است. البته سست و بی‌دوام بودن نیز ویژگی ثابت دیگر این لپ‌تاپ ها شناخته می‌شود. گلکسی Book Flex اما بنظر می‌رسد به تعادلی میان این‌دو رسیده باشد. درحالی که برای ساخت این لپ‌تاپ از آلومینیوم استفاده شده است، تنها 1.1 کیلوگرم وزن دارد. این دستگاه از هردو رقیب خود یعنی مک‌بوک ایر و XPS 13 سبک‌تر است اما در عین‌حال مانند گوشی‌های گلکسی بادوام ساخته شده است.

لپ‌تاپ گلکسی Book Flex از طراحی زیبایی نیز برخوردار است. بدنه نقره‌ای و صیقلی آن به شکل نامحسوس و جذابی نور محیط را بازتاب می‌کند. اما در مقایسه با طراحی لپ‌تاپ های مشابه، دل XPS 13  و اچ‌پی Spectre X360، لپ‌تاپ سامسونگ حرف زیادی برای گفتن ندارد.

طراحی گلکسی Book Flex یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی لپ‌تاپ های مدرن، نازک بودن لبه‌های آنهاست. لبه‌های بالا و کناری اندازه‌های مناسبی دارند اما وجود لبه پایینی به این ضخامت واقعا جای تعجب دارد! وقتی این لپ‌تاپ را کنار XPS 13 قرار دادیم، بزرگی لبه پایینی آن به‌وضوح قابل مشاهده بود. حتی لبه‌های مک‌بوک ایر که معمولا بعلت ضخامت زیادش مورد نقد قرار می‌گرفت نیز از گلکسی Book Flex بهتر به‌جشم می‌آید.

در بدنه این دستگاه می‌توان چندین پورت USB-C، دو پورت تاندربولت 3 و جایگاه S Pen را مشاهده نمود. همچنین یک جک هدفون،جایگاه MicroSD و یک پورت USB-C 3.1  در سمت چپ این دستگاه یافت می‌شوند. برند اسپیکرهای گلکسی Book Flex، شرکت AKG است که اسپیکرهای باکیفیتی تولید می‌کند. این مطلب درمورد لپ‌تاپ سامسونگ نیز صدق می‌کند. صدای تولیدشده توسط گلکسی Book Flex بسیار بهتر از صدای گرفته XPS 13 است اما به پای کیفیت صدای مک‌بوک ایر نمی‌رسد.

قدرت و کارایی

قدرت لپ‌تاپ گلکسی Book Flex

اکثر قطعات بکار رفته در گلکسی Book Flex، قطعات رده‌بالا هستند. دربخش پردازنده، شاهد استفاده سامسونگ از سی‌پی‌یو نسل دهم Ice Lake هستیم. لپ‌تاپ بررسی شده توسط ما مجهز به پردازنده Intel Core I7 و  حافظه زم 16GB است. البته مدل 13 اینچ این دستگاه تنها با رم 8GB عرضه خواهد شد. حافظه داخلی این لپ‌تاپ نیز 512 گیگابایت SSD می‌باشد.

لپ‌تاپ های سریع‌تر از گلکسی Book Flex همچون XPS 13 در این رده وجود دارند. در تست Geekbench 5، لپ‌تاپ گلکسی تنها 5 درصد از XPS 13 ضعیف‌تر عمل ‌کرد اما در بحث ویرایش و انکود ویدئو، XPS 13 با 24 درصد اختلاف قدرت واقعی خود را نشان داد. البته شاید همه کسانی که قصد خرید لپ‌تاپ سامسونگ را دارند، از آن برای ویرایش ویدئو استفاده نکنند. در مجموع، لپ‌تاپ گلکسی Book Flex با داشتن پردازنده‌های قدرتمند نسل دهم اینتل، جزء قوی‌ترین لپ‌تاپ های موجود در رده خود شناخته می‌شود.

پردازنده گرافیکی این لپ‌تاپ Iris Plus شرکت اینتل است. به گفته اینتل، قدرت پردازش این سری از پردازنده‌های گرافیکی دوبرابر سری UHD است. اگر می‌خواهید تولیدمحتوا یا بازی‌های نه‌چندان سنگین انجام دهید، نسخه Core i7 که همراه با بهترین پردازنده گرافیکی است بهترین گزینه خرید بشمار می‌آید.

اما انتظار اجرای عالی بازی‌های سنگینی همچون Fortnite را نداشته باشید چرا که برای بازی کردن آنها باید رزولوشن صفحه را پایین بیاورید. اما می‌توانید بازی‌هایی مثل Rocket League را بدون هیچ‌ مشکل و افت فریم اجرا کنید و لذت ببرید.

نتیجه‌گیری

گلکسی Book Flex هر آنچه از یک لپ‌تاپ مدرن بخواهید در اختیارتان قرار می‌دهد. سطح براق و صیقلی دارد، قابل‌حمل بوده و از قدرت بالایی برخوردار است و در بعضی زمینه‌ها همچون صفحه‌نمایش و عمرباتری لپ‌تاپ های هم‌رده خود را به راحتی شکست می‌دهد.

البته نقاط ضعف کوچکی از جمله طراحی کیبورد و لبه ضخیم پایینی که به آن اشاره شد نیز وجود دارند. این مشکلات تنها بازدارنده این دستگاه برای تبدیل شدن به یک لپ‌تاپ بی‌عیب و نقص هستند. اما تقریبا می‌توان مشابه این مشکلات را در لپ‌تاپ های هم‌رده گلکسی Book Flex نیز مشاهده کرد. اما بدون شک، این لپ‌تاپ بهترین لپ‌تاپ ساخت سامسونگ تابه امروز است.

1 در مورد “بررسی لپ‌تاپ Galaxy Book Flex: صفحه‌نمایش QLED، برگ برنده سامسونگ”

  1. دکتر آینده

    دوست دارم بخرمش ولی هم گرونه و هم تو ایران نیست.
    باتوجه به شرایط کرونا و این افسار گسیختگی دلار.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH