بررسی اولیه لپ‌تاپ (Dell XPS 15 (2019

لپ‌تاپ (Dell XPS 15 (2019 همانند ورژن جانبی مدل‌های جذاب‌تر عرضه شده در نمایشگاه کامپیوتکس 2019 به‌شمار می‌رفت. متاسفانه پیشرفت‌های مشاهده شده در تولیدات سال 2019 سری XPS مطابق با انتظارات نبود. در واقع لپ‌تاپ (Dell XPS 15 (2019 فاقد هرگونه به‌روزرسانی چشمگیر قابل تحسین است اگرچه این محصول در مقایسه با مدل نسل پیشین اصلاحات مطلوبی را تجربه نموده و اکنون از اجزای داخلی جدیدتر و قدرتمندتری بهره می‌گیرد.   به‌عنوان مثال دوربین وبکم به موقعیت متعارف خود بازگشته و اندازه آن نیز در مقایسه با گذشته کوچک‌تر شده است. به بیان خلاصه (Dell XPS 15 (2019 گزینه‌ای مناسب برای مشتریانی است که به‌دنبال لپ‌تاپی با نمایشگر 15 اینچی، توان پردازشی بالا و طراحی فوق‌العاده هستند.

چنان‌چه صاحب یک کامپیوتر قدیمی بوده یا نیازمند سیستمی جدیدتر با توان پردازشی بالاتر هستید؛ در این‌صورت Dell XPS 15 یکی از گزینه‌های پیشنهادی خواهد بود. اما چنان‌چه خواهان یک محصول آینده‌نگرانه‌تر هستید؛ در این‌صورت توصیه می‌شود که تا زمان عرضه 1 یا 2 به‌روزرسانی آینده مدل فوق منتظر بمانید. در ادامه به بررسی لپ‌تاپ (Dell XPS 15 (2019 از زوایای مختلف می‌پردازیم:

  • قیمت‌گذاری و زمان عرضه

مدل پایه Dell XPS 15 با برچسب قیمتی مقرون‌به‌صرفه 1168 دلاری روانه بازار می‌شود. مدل پایه این لپ‌تاپ مجهز به پردازنده نسل نهمی Core-i5 شرکت اینتل، 8 گیگابایت رم با فرکانس 2666 مگاهرتز، 256 گیگابایت حافظه PCIe SSD و نمایشگر 15.6 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی (1920×1080 پیکسل) است. در مقابل، پیشرفته‌ترین پیکره‌بندی Dell XPS 15 مجهز به پردازنده 8 هسته‌ای Core-i9 اینتل، کارت گرافیکی جیفورس GTX 1650 (با 4 گیگابایت حافظه GDDR5)، رم 32 گیگابایتی و حافظه SSD با ظرفیت 2 ترابایت خواهد بود. همچنین این مدل از یک پنل اولد لمسی با رزولوشن 3840×2160 پیکسل (4K UHD) و برچسب قیمتی 3118 دلاری بهره خواهد برد.


عملکرد لپ‌تاپ (Dell XPS 15 (2019 در مقایسه با Dell XPS 13 جهش چشمگیری را تجربه کرده است. این در حالیست که اختلاف قیمت میان این 2 محصول چندان چشمگیر نیست.

  • طراحی و نمایشگر

Dell بالاخره دوربین وبکم لپ‌تاپ جدید خود را از زیر نمایشگر به موقعیتی مطلوب در قسمت فوقانی آن منتقل نموده است. متاسفانه طراحی این محصول در مقایسه با گذشته تغییرات چندانی را تجربه نکرده است. چنان‌چه Dell پیش‌تر برای تغییر عناصر حیاتی در طراحی محصولات خود زمان و انرژی کافی را اختصاص داده بود؛ در این‌صورت زمینه لازم برای اعمال سایر اصلاحات نیز فراهم می‌شد. به‌عنوان مثال بسیاری از کاربران مایل به استقرار اسپیکرهای استریو در بخش فوقانی لپ‌تاپ یا به‌کارگیری یک Number Pad روی صفحه‌کلید جهت استفاده از فضای اضافی موجود در 2 طرف کیبورد هستند. متاسفانه طراحی (Dell XPS 15 (2019 مشابه 1 یا 2 مدل پیش از خود است. در واقع این‌بار نیز شاهد به‌کارگیری درپوش و پایه از جنس آلومینیوم و پوششی از جنس فیبرکربن مشکی بر روی صفحه‌کلید هستیم. این الگوی طراحی مدت‌هاست مورد استفاده قرار گرفته و کمی منسوخ به‌نظر می‌رسد.

با این‌حال Dell در طراحی صفحه‌کلید XPS 15 اصلاحاتی را اعمال نموده است. عمق پیمایشی دکمه‌ها معادل 1.3 میلی‌متر بوده و استحکام آن‌ها نیز مطلوب به‌نظر می‌رسد. در طراحی ترک‌پد مطابق روال گذشته از یک پوشش شیشه‌ای براق استفاده شده و عملکرد آن نیز دقیق و سریع ارزیابی می‌شود. بدیهی است که Dell برای تولید یک لپ‌تاپ حرفه‌ای با نمایشگر اولد تمام تمرکز و تلاش خود را به‌کار گرفته است. نسبت کنتراست فوق‌العاده 1:100000 و نمایش عمیق رنگ مشکی بر روی نمایشگر XPS 15 نیز گواه همین ادعا است. کمپانی خاطرنشان می‌کند که این نمایشگر با پوشش‌دهی 100 درصدی فضای رنگی DCI-P3 گزینه‌ای ایده‌آل برای تولیدکنندگان محتوا به‌شمار می‌رود. اگرچه سقف روشنایی 400 نیتی صفحه‌نمایش در مقایسه با برخی رقبا به‌مراتب ضعیف‌تر است. مدلی از این لپ‌تاپ با نمایشگر استاندارد تنها 1.8 کیلوگرم وزن داشته و از یک باتری 57 وات‌ساعتی بهره می‌گیرد؛ در حالی‌که مدل مجهز به نمایشگر اولد دارای وزن 2 کیلوگرمی و باتری 97 وات‌ساعتی است. همچنین این محصول بسیار باریک بوده و ضخامت آن تنها برابر با 17 میلی‌متر است. درگاه‌های ارتباطی این لپ‌تاپ شامل 2 درگاه USB 3.1، یک پورت USB-C با قابلیت پشتیبانی از تاندربولت 3 و PowerShare، یک درگاه HDMI 2.0، یک کارت‌خوان SD و جک صوتی هدفون است.

  • عملکرد و کارآیی

به لحاظ تئوری و بر اساس فهرست مشخصات Dell XPS 15 انتظار می‌رود که این لپ‌تاپ دارای توان پردازشی بسیار مطلوبی خواهد بود. به‌کارگیری پردازنده 8 هسته‌ای Core-i9 در کنار کارت گرافیکی قدرتمند GTX 1650 نویدبخش عملکرد بی‌نظیر دستگاه هنگام ویرایش و پخش تصاویر و ویدیوهایی با وضوح بالا خواهد بود. کارآیی بالای لپ‌تاپ در زمینه گیمینگ موجب می‌شود تا کاربران در اوقات فراغت خود بتوانند از اجرای بازی‌های حرفه‌ای نظیر فورتنایت نهایت لذت را ببرند. همچنین این لپ‌تاپ پاسخگوی کلیه نیازهای اساسی دانشجویان خواهد بود. وجود حافظه رم با ظرفیت بالا در کنار سخت‌افزارهای قدرتمند، عملکرد بی‌نقص دستگاه در زمینه مولتی تسکینگ را تضمین می‌کند.

کمپانی Dell در زمینه شارژدهی باتری لپ‌تاپ جدید خود ادعاهای فراوانی را مطرح نموده است. بر این اساس مدت شارژدهی عمومی مدل مجهز به نمایشگر فول اچ‌دی حداکثر به 20 ساعت و 30 دقیقه خواهد رسید. این در حالیست که مدت شارژدهی ورژن مجهز به نمایشگر اولد 4K حدودا 13 ساعت کمتر بوده و باتری این مدل کمی بیش‌تر از 7 ساعت شارژدهی خواهد داشت. با این‌حال صحت و سقم ادعاهای Dell تنها پس از انجام ارزیابی‌های جامع مشخص خواهد شد.

  • جمع‌بندی اولیه

(Dell XPS 15 (2019 به حل و فصل یکی از چشمگیرترین و احتمالا آزاردهنده‌ترین معایب لپ‌تاپ‌ها در سال 2019 یعنی موقعیت وبکم پرداخته است. بعلاوه تقریبا کلیه اجزای داخلی محصول به شکلی متناسب ارتقاء یافته‌اند؛ اگرچه بسیاری از قسمت‌ها نیز میراث‌دار مدل نسل قبلی هستند. اصلاحات اعمال شده در ورژن جدید Dell XPS 15 اگرچه نسبتا رضایت‌بخش است؛ اما کماکان با حالت ایده‌آل فاصله دارد. متاسفانه Dell در طراحی و تولید این محصول رویکردی بسیار محافظه‌کارانه را در پیش گرفته است و نتیجه نهایی نیز در بسیاری از جنبه‌ها ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد. به‌طور کلی بازنگری در موقعیت دوربین وبکم، به‌کارگیری پردازنده قدرتمند Core-i9 و نمایشگر اولد بسیار باکیفیت (به‌صورت آپشنال) از جمله نقاط قوت (Dell XPS 15 (2019 به‌شمار می‌روند. در مقابل، عدم بازنگری جدی در طراحی این محصول احتمالا مهم‌ترین نقطه ضعف آن قلمداد می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH