بالمر و مایکروسافت، پایان یک داستان عاشقانه

2-1

این‌ روز‌ها مایکروسافت بر روی کاغذ و به صورت آماری پیشرفت بسیار بالایی را تجربه می‌کند ولی حتی افراد وابسته به این شرکت و کسانی که استخوان‌بندی آن را تشکیل می‌دادند نیز به آن ایمان چندانی ندارند یا شاید بتوان گفت که این کمپانی به آن‌ها ایمان کافی ندارد، آخرین نشانه‌ها در این شرکت حاکی از آن است که  استیو بالمر مدیر ارشد اجرایی سابق  مایکروسافت به‌زودی غزل خداحافظی را خواهد خواند.

استوی بالمر که کمتر از چند ماه پیش مدیر ارشد اجرایی و بالاترین مرتبه اداری مایکروسافت بود با ترک این شرکت بسیاری را در شوک باقی گذاشت. بالمر زمانی مایکروسافت را فرزند خود می‌دانست ولی درست هنگامی این فرزند را ترک نمود که کمتر کسی انتظار آن را داشت و بیشتر افراد پیش‌بینی می‌کردند که بالمر سال‌ها بر پست خود باقی بماند. این درحالی است که بالمر هنوز دربدنه مدیریتی این شرکت بزرگ باقی مانده است ولی خود او نیز مطمئن نیست که چقدر در این پست دوام خواهد آورد و درباره مدت بودن خود در هیئت مدیره شرکت می‌گوید:« این کاملا بستگی به این موضوع دارد که باقی عمرم چگونه شرایطی را برای من رقم بزند.»

البته شرایط عمومی مایکروسافت رو به بهبود است و در چندماه گذشته برای نخستین بار پس از سال 2000 ارزش سهام این شرکت به رقم 50 دلار برای هر سهم رسید و درسال گذشته میلادی نیز سیستم‌عامل موبایل این شرکت موفق شد بلک‌ بری را کنار زده و سومین سیستم‌عامل برتر موبایل نام بگیرد. از سوی دیگر پروژه اکس باکس وان فاصله  ایجاد شده با پلی استیشن 4 را کم نموده است و میزان فروش کلی این کنسول نسبت به رقیب 9 به 10 شده است که نشان می‌دهد مایکروسافت شرایط رو به بهبود در پیش گرفته است.

بالمر یکی از باسابقه‌ترین افراد در هیت مدیره مایکروسافت است و همچنین یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران مستقل این کمپانی نیز محسوب می‌شود و همین امر به معنای آن است که هر اظهار نظری از سوی او باز خاصی را بر روی شرکت خواهد داشت. بالمر به تازگی اعلام کرد که در جلسات هیئت مدیره بیشتر ساکت است و نقش شنونده را ایفا می‌کند زیرا پست عضویت در هیئت مدیره با پست مدیر ارشد اجرایی تفاوت‌های بسیار عمده‌ای دارد.

با توجه به شرایط پیش آمده وضعیت بالمر دراین غول نرم‌افزاری دارایجایگاه متزلزلی است، این شرایط به این علت ایجاد شده است که مدیر ارشد اجرایی جدید شرکت بیشتر از بیل گیتز راهنمایی می‌گیرد و همین امر موجب شده است تا نادلا و بالمر چندان به یکدیگر نزدیک به نظر نرسند. بالمر تقریبا تمامی عمر حرفه‌ای  خود را در مایکروسافت سپری کرده است و مسلما در شرایط فعلی می‌تواند یکی از کارآمدترین مهره‌های شرکت باشد ولی اینکه او به صورت ناگهانی از پست سابق خود استعفا داده‌ است و یا اینکه بسیار منزوی شده است تنها می‌تواند نشانه به‌ پایان رسیدن دوران او در مایکروسافت باشد.

2-2

مایکروسافت به شرایط عجیبی دچار شده است که می‌توان آن را به نوعی حضور در دوره تغییر تفسیر نمود و این امر با استعفاهای مدیران این شرکت همراه بوده است که البته هیچ‌کدام از آن‌ها دلایل مشخصی برای استعفای خود نیاورده‌اند و همین امر موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. بالمر به عنوان یکی از مهم‌ترین مهره‌های دو دهه اخیر مایکروسافت هم اکنون در شرایطی به‌سر می‌برد که به‌نظر می‌رسد به زودی شرکت را ترک خواهد نمود ولی شاید این رفتار تنها نوعی بازی رسانه‌ای برای کم کردن فشار از روی مدیر ارشد اجرایی جدید شرکت باشد و با کمک بالمر توجهات مستقیم از روی نادلا برداشته شده و به سوی بالمر کشیده شود.

استیو بالمر همواره درمایکروسافت یکی از هیجانی‌ترین شخصیت‌های ممکن بود و حتی هیجان زده شدن او در شرایط جلسات عمومی نیز بارها به چشم می‌خورد ولی شرایط فعلی شرکت به نحوی رقم خورده است که این مرد همیشه فعال بسیار آرام و کم سروصدا به نظر می‌رسد و همین امر موجب شده است تا بسیاری از مفسرین صنعت فناوری اطلاعات به این نتیجه برسند که به‌زودی بالمر و مایکروسافت، پایان یک داستان عاشقانه را رقم خوهند زد.

همچنین روال کاری مایکروسافت به نحوی برنامه‌ریزی شده است که تلاش فراوانی دارد تا افراد مختلف را از گذشته این شرکت دور نموده و توجه آن‌ها را به آینده جلب کند که برای نمونه می‌توان به استخدام افراد برای ترویج فرهنگ ترک ویندوزهای قدیمی و جایزه صد دلاری برای کسانی که ویندوز XP را ترک کنند اشاره نمود ولی ظاهر این امر نشان می‌دهد که این دل کندن از گذشته تنها درباره محصولات صادق نیست و بدنه اجرایی شرکت نیز قرار است از نو ساخته شود. بالمر شاید قربانی پیشرفت فرزندش شود و خود را برای موفقیت مایکروسافت قربانی کند ولی چیزی که مسلم است این است که حتی در صورت وقوع چنین موضوعی هیچ‌یک از طرفداران فناوری اطلاعات خدمات باارزش این مرد بزرگ را فراموش نخواهد کرد، مردی که در شرایط مختلف امید را در این شرکت نگاه داشت و همواره حتی زیر سایه سنگین بیل گیتس عاشقانه برای پیشرفت مایکروسافت تلاش کرد.

2 در مورد “بالمر و مایکروسافت، پایان یک داستان عاشقانه”

  1. واقعا استیو بالمر جزئ کسانی که خیلی از پروژه های مهم مایکروسافت از جمله پروژه ی اکس باکس در زمان مدیریت او شروع شد.بدون شک بالمر جزئ موثر ترین افراد در مایکروسافت بوده.ولی خودش در مصاحبه ای گفته بود که به پستی کمتر از مدیریت قانع نیست و طبق گفته ی این مقاله به احتمال قوی این پایان مرد مایکروسافتی است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH