لی جائه یونگ رهبر بزرگ سامسونگ رسما بازداشت شد!

دادستان کره جنوبی روز پنج‌شنبه برای شخص اول سامسونگ به‌خاطر نقض قوانین داخلی بازار سرمایه این کشور حکم بازداشت صادر کرد.

مقامات قضایی کره جنوبی، لی جائه یونگ (Lee Jae-yong)، نایب‌رییس سامسونگ الکترونیکس را متهم به ارتکاب معاملات جعلی، دستکاری قیمت سهام و تقلب در ادغام شرکت‌های Samsung C&T و Cheil Industries در سال 2015 کرده‌اند. برای دو نفر از مدیران اصلی سامسونگ یعنی چوی چی سانک (Choi Gee-sung) معاون واحد استراتژی‌های آینده سامسونگ و کیم جُنگ جونگ (Kim Jong-joong) رییس این واحد هم حکم بازداشت صادر شده است.

دادستان‌ کره جنوبی معتقد است که سامسونگ عمدا قیمت سهام کمپانی Cheil Industries را که لی در آن ۲۳.۲ درصد سهم داشته بالا برده‌ و در عوض قیمت سهام Samsung C&T را که لی در آن هیچ سهامی نداشته پایین آورده‌ است.

مقامات قضایی کره می‌گویند که ادغام این دو کمپانی به لی اجازه داده تا سهام بیشتری از شرکت Samsung C&T را به دست بیاورد و از این طریق کنترل بیشتری روی کل گروه سامسونگ داشته باشد.

لی ظاهرا ماه گذشته در طی دو جلسه بازجویی همه این اتهامات را رد کرده  و سامسونگ هم از اظهارنظر کردن در این باره خودداری کرده است.

تیم حقوقی لی با انتشار بیانیه‌ای گفتند که تصمیم دادستانی کره جنوبی مبنی بر حکم بارداشت لی، مایه تاسف است، چراکه او روز سه‌شنبه درخواست ارزیابی عمومی اعتبار کیفرخواست خود را داده بود.

کره جنوبی از سال 2018 اجازه تشکیل یک پنل مدنی را برای بررسی پرونده‌ها داده است. این پنل متشکل از کارشناسانی است که به‌طور تصادفی انتخاب شده‌اند و تحقیقات قضایی را مورد بررسی قرار می‌دهند تا مشخص کنند آیا کیفرخواست صادره باید ادامه یابد یا نه. با این‌حال، تصمیمات آن از نظر قاونی الزام‌آور نیست.

البته اتهامات جدید لی، از دادگاه او درباره رشوه دادن به مقامات دولتی کره جنوبی جدا است. در دادگاه قبلی، لی قبول کرده بود که به پارک جئون های (Park Geun-hye) رییس جمهور قبلی کره جنوبی و مشاور او برای پشتیبانی از ادغام دو شرکت رشوه داده است. در حالیکه تاریخ دادگاه جدید هنوز اعلام نشده، اما لی دوباره با اتهام پرداخت رشوه روبه‌رو است.

لی برای اولین بار در سال 2017 به اتهام پرداخت رشوه دستگیر شد و در سال 2018 حکم بازداشت او در دادگاه استیناف تعلیق گردید. سال گذشته دیوان عالی کره جنوبی دستور محاکمه مجدد لی را داد، ولی گفت که برخی از اتهامات پرداخت رشوه او به‌اشتباه صادر شده‌اند.

لی ماه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی از مردم کره جنوبی به‌خاطر شرکت در رسوایی پرداخت رشوه عذرخواهی کرد و اتهامات مربوط به فعالیت‌های غیراخلاقی خودش را پذیرفت. او همچنین قول داد که چنین فعالیت‌هایی دیگر تکرار نخواهند شد و برای انتقال شرکت‌های زیرمجموعه سامسونگ به فرزندانش تلاشی نخواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH