گوگل مپس به منظور اشتراک‌گذاری لوکیشن دقیق کاربران از یک کد مخفی استفاده می‌کند

شما به منظور تسهیل دسترسی دوستان یا اعضای خانواده به موقعیت مکانی خود و اشتراک‌گذاری دقیق‌تر لوکیشن با آن‌ها از چه روشی استفاده می‌کنید؟ بر اساس اظهارات شبکه CNBC، سرویس گوگل مپس دارای قابلیت مخفی آدرس‌های دیجیتالی موسوم به “Plus Codes” است. این آدرس‌های دیجیتالی به منزله  ورژن اختصاصی اطلاعات طول و عرض جغرافیایی گوگل هستند. با وجود این کدها حتی موقعیت مکانی یک اردوگاه فاقد آدرس نیز قابل تعیین خواهد بود. در واقع “Plus Codes” همواره به کاربران امکان می‌دهد تا لوکیشن مناطق خاص موردنظر خود را پیدا کنند.

قابلیت Plus Code شرکت گوگل می‌تواند موقعیت مکانی دقیق شما را به دوستان و اعضای خانواده‌ اطلاع‌رسانی کند

مشخصه Share Location به ردیابی کاربران گوگل مپس حین حرکت آن‌ها به سوی مقصد موردنظر می‌پردازد؛ اما قابلیت Plus Codes دارای ماهیتی کاملا متفاوت است. غول جستجوگر با هدف تسهیل امکان استفاده کاربران اندرویدی از این کدها فرآیند انتشار به‌روزرسانی سرویس گوگل مپس را آغاز نموده است. در این میان کاربران آی‌فون با مسیرهای پیچیده‌تری سروکار خواهند داشت؛ اما مشخصه Plus Codes کماکان قابل استفاده است. به منظور مشاهده نحوه کارکرد این مشخصه کافیست عبارت “P2X7+9Q New York” را در افزونه Google Search، مرورگر وب کروم یا گوگل مپس تایپ کنید. بدین‌ترتیب مسیرهای منتهی به ساختمان Empire State Building در هر 3 اپلیکیشن نمایش داده خواهد شد.

به منظور یافتن مشخصه Plus Code جهت نمایش لوکیشن فعلی خود روی یک گوشی اندرویدی کافیست مراحل زیر را به‌ترتیب طی کنید:

  • ابتدا اپلیکیشن گوگل مپس را بر روی اسمارت‌فون اندرویدی خود اجرا کنید.
  • روی نقطه آبی‌رنگ که موقعیت فعلی شما را نمایش می‌دهد؛ ضربه بزنید.
  • Plus Code مربوط به لوکیشن فعلی شما در بخش فوقانی نمایشگر گوشی ظاهر خواهد شد.
  • این کد را با دوستان یا اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارید.
  • چنان‌چه در حال حرکت هستید؛ در این‌صورت می‌توانید بر روی دکمه “Share location” نیز ضربه بزنید.

اگر صاحب یک گوشی آی‌فون هستید؛ در این‌صورت طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  • اپلیکیشن گوگل مپس را بر روی گوشی آی‌فون خود اجرا کنید.
  • روی لوکیشن خود در نقشه ضربه زده و انگشت خود را روی نمایشگر گوشی نگاه دارید. بدین‌ترتیب یک نشانگر قرمز در لوکیشن شما نمایان خواهد شد.
  • گوگل مپس با نمایش یک اعلان شناور کوچک در قسمت تحتانی نمایشگر موقعیت شما را اعلام خواهد کرد.
  • منوی شناور را به سمت بالا بکشید.
  • بدین‌ترتیب Plus Code در کنار آیکون نشانگر و بالاتر از اطلاعات مربوط به طول و عرض جغرافیایی ظاهر خواهد شد.
  • از Plus Code کپی‌برداری نموده و برای اطلاع‌رسانی موقعیت مکانی خود آن‌را برای دوستان یا اعضای خانواده ارسال کنید.

بر اساس اعلام گوگل، 25 درصد مناطق کره زمین و 25 درصد از جمعیت جهان فاقد آدرس بوده یا یافتن موقعیت آن‌ها کاری بسیار دشوار است. لذا گوگل فرآیند توسعه Plus Codes را در سال 2015 آغاز کرد. گوگل معتقد است که Plus Codes اساسا در سناریوهای واکنش اورژانسی یا بحران‌ها به کمک افراد یا سازمان‌های ذی‌ربط خواهد آمد. چنان‌چه تاکنون سناریوی قرارگیری در یک موقعیت اضطراری را تجربه نموده‌اید؛ درراین‌صورت یقینا می‌دانید که امکان اشتراک‌گذاری لوکیشن برای تسهیل فرآیند موقعیت‌یابی و کمک‌رسانی کاملا حیاتی است. با این‌حال بسیاری از سازمان‌ها در نقاط مختلف جهان هر روزه با چنین چالشی دست‌به‌گریبان هستند.

با وجود Plus Codes افراد نه‌تنها می‌توانند لوکیشن خود (حتی در صورت عدم وجود آدرس) را سریعا به اشتراک بگذارند؛ بلکه اکنون آن‌ها با اجرای اپلیکیشن گوگل مپس، ضربه زدن روی نقطه آبی‌رنگ، مشاهده Plus Code، کپی‌برداری و اشتراک‌گذاری آن به آسانی می‌توانند موقعیت دقیق خود را اعلام نمایند. سپس به منظور پیدا کردن لوکیشن و مسیریابی می‌توان Plus Code را درون اپلیکیشن گوگل مپس وارد کرد. اعلام لوکیشن دیجیتالی از طریق Plus Code بدان معناست که اکنون موقعیت مکانی تمامی نقاط دنیا به آسانی قابل شناسایی بوده و این پدیده به صرفه‌جویی در زمان و تخصیص منابع به امور واقعا ضروری کمک خواهد کرد. بدین‌ترتیب عدم وجود آدرس دیگر مانعی برای اشتراک‌گذاری لوکیشن شما با نهادهای ارائه‌دهنده خدمات به‌شمار نخواهد رفت؛ چرا که اشتراک‌گذاری Plus Code به کشف موقعیت شما در مواقع بحرانی کمک شایان توجهی خواهد کرد.

نمونه‌ای از Plus Code نمایش داده شده درون اپلیکیشن گوگل مپس نصب شده روی آی‌فون اپل

گوگل اعلام کرده که انتشار به‌روزرسانی جدید گوگل مپس اکنون در جریان است؛ پدیده‌ای که نشان می‌دهد کاربران طی چند هفته آینده احتمالا می‌توانند از این قابلیت جدید بهره‌برداری نمایند. با رونمایی از این قابلیت جدید تمامی مکان‌ها روی کره زمین از طریق یک کد منحصربه‌فرد قابل شناسایی هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH