شیائومی بلک شارک 3

بررسی گوشی گیمینگ شیائومی بلک شارک 3: گیمینگ ارزان‌قیمت!

اسمارت‌فون‌های گیمینگ سری شیائومی بلک شارک 3 در دو مدل معمولی و پرو در اوایل سال جاری میلادی معرفی شدند. اسمارت‌فون بلک شارک 3 برای رقابت با تلفن‌هایی، مانند رد مجیک نوبیا، سری راگ فون ایسوس و ریزر به بازار عرضه شد. این تلفن یک هندست گیمینگ به شمار می‌رود و برای افرادی با کاربری‌های معمولی طراحی نشده است. به عبارتی دیگر، مجموعه‌ محدودی از قابلیت‌ها در این تلفن گنجانده شده‌اند که فقط برای گیمرها نبوده و کاربران معمولی هم می‌توانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. به هرحال، تلفن شیائومی بلک شارک 3 یک اسمارت‌فون حرفه‌ای گیمینگ است و کم‌تر کسی از کاربران معمولی به سراغ آن می‌رود.

شیائومی بلک شارک 3

ما جدیدترین تلفن گیمینگ برند چینی شیائومی را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا افرادی که علاقه زیادی به اجرای بازی‌ها برروی تلفن‌ها خود دارند، از مزایا و معایب این محصول نام آشنا آگاه شوند.

طراحی و صفحه‌نمایش

طراحی بلک شارک 3 همانند سایر تلفن‌های گیمینگ بوده و ظاهر اسپرتی دارد. در پنل پشتی یک الگوی X شکل دیده می‌شود و مجموعه دوربین نیز در یک ماژول مثلثی شکل قرار گرفته است که با الگوی قبلی هماهنگ باشد. در قسمت پایین پنل پشتی یک پد چهارپین برای شارژ مغناطیسی تعبیه شده که این پد نیز همانند ماژول دوربین به شکل مثلث است.

ابعاد این تلفن گیمینگ بسیار کوچک است. بلک شارک 3 در ابعاد 168.7 در 77.3 در 10.4 میلی‌متر ساخته شده که وزن آن 222 گرم است. دکمه‌های اطراف تلفن در صورت استفاده از یک دست به سختی قابل دسترسی هستند و این مسئله به طراحی دستگاه مربوط می‌شود.

شیائومی بلک شارک 3

دکمه‌های تنظیم صدا در لبه چپ گوشی قرار دارند و به قدری بالاتر از حد استاندارد هستند که بعید به نظر می‌رسد بتوان با یک دست بزرگ آن‌ها را فشار داد. این مورد درباره دکمه پاور که در سمت راست دستگاه قرار گرفته است هم صدق می‌کند.

سوییچ حالت Shark Space که به عنوان یک دکمه برای فعال کردن حالت بازی به کار می‌رود در پایین سمت راست تلفن جاگذاری شده که استفاده از آن فقط در حالت افقی آسان بوده و دسترسی به این قسمت هم سخت است. تنها نکته مثبت درباره دکمه‌های دستگاه، بیرون زدگی بسیار کم آن‌ها از پنل است که باعث می‌شود کاربران به صورت تصادفی آن‌ها را فشار ندهند.

تلفن گیمینگ بلک شارک 3 دارای یک پورت USB-C برای شارژ و انتقال داده است و یک جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز در قسمت بالا مشاهده می‌شود. البته، پورت USB-C در هنگام استفاده از گیم‌پد مسدود می‌شود.

شیائومی بلک شارک 3

یکی از نکات جالب در طراحی این تلفن نوارهای LED در پشت آن است که کاربران می‌توانند رنگ و نوع رقص نور آن را شخصی‌سازی کنند. هرچند، ظرفیت شارژ باتری در هنگام فعال کردن این قابلیت کمی‌ سریع‌تر خالی می‌شود.

در جلوی تلفن یک پنل تخت وجود دارد که هیچ شکاف یا حفره‌ای در آن قرار نگرفته است. دوربین جلو در قسمت بسیار کوچکی از حاشیه نمایشگر دیده می‌شود.

در بخش پنل نمایشگر تلفن حضور یک صفحه‌نمایش آمولد 6.67 اینچی با رزولوشن 1080 در 1400 پیکسل را شاهد هستیم. این پنل توانایی اجرای بازی‌هایی با رزولوشن 1080p را دارد. به عبارت ساده‌تر باید بگوییم که استفاده از این پنل برای اجرای بازی‌ها مناسب است و نیازی به استفاده از پنل‌های گران‌قیمت نیست.

با توجه به این مشخصات می‌توان گفت که کیفیت تصویر پنل بسیار خوب است. به خصوص پشتیبانی آن از فناوری +HDR10 که مزید بر علت می‌شود. روشنایی پنل در حداکثر حالت نیز بسیار مناسب بوده و ما در محیط‌های پرنور بازی‌های مورد علاقه خود را اجرا کردیم. نرخ رفرش 90 هرتزی پنل هم یکی دیگر از مزایای پنل بلک شارک 3 به شمار می‌رود. هرچند، بسیاری از بازی‌ها هنوز با این نرخ سازگار نشده‌اند.

هرچند این پنل در مقایسه با پنل اسمارت‌فون‌های سامسونگ گلکسی S20 یا اوپو فایند X2 پرو حرفی برای گفتن ندارد، اما تمامی نیازهای یک گیمر را برآورده می‌کند.

دوربین و باتری

بلک شارک 3 برای تصویربرداری مناسب است و اگر شما یک تلفن گیمینگ با دوربین خوب را خواستار هستید می‌توانید بلک شارک 3 را انتخاب کنید. دوربین اصلی این هندست از یک سنسور 64 مگاپیکسل، یک دوربین التراواید 13 مگاپیکسل و یک سنسور عمق 5 مگاپیکسل بهره می‌گیرد. دوربین‌های عمق معمولا نتایج ضعیفی دارند و استفاده زیادی از آن‌ها نمی‌شود، اما دوربین 5 مگاپیکسلی موجود در این گوشی که نسبت به سایر دوربین‌های عمق که فقط به 2 مگاپیکسل محدود شده‌اند، به نظر بهتر عمل می‌کند.

تصاویر ثبت شده توسط دوربین این تلفن کمی تاریک‌تر از رقبا هستند، اما در هرحال تصاویر از کیفیت مناسبی برخوردار بودند.

در بخش انرژی دستگاه، بلک شارک 3 به یک باتری 4720 میلی‌آمپر مجهز شده است. این باتری برای یک تلفن معمولی بسیار بزرگ است، اما با توجه به پنل بزرگ این گوشی مناسب به نظر می‌رسد.

با توجه به این که ما از این تلفن برای اجرای بازی‌ها استفاده می‌کردیم، نتایج باتری نیز مناسب بودند و باتری این تلفن تا یک روز پاسخگوی نیازهای ما بود. البته، ما آزمایش‌های خود را در سطح متوسطی انجام دادیم و تلفن را تحت فشار قرار ندادیم.

این باتری توسط یک شارژر 30 واتی شارژ می‌شود. البته، مدل دارای رم 12 گیگابایتی از فناوری شارژ سریع 65 وات هم پشتیبانی می‌کند که قیمت بالای این نسخه را توجیه می‌کند.

مشخصات فنی، عملکرد و قابلیت‌ها

اسمارت‌فون گیمینگ شیائومی بلک شارک 3 از تراشه پرچمدار اسنپدراگون 865 استفاده می‌کند و یک رم 8 یا 12 گیگابایتی آن را همراهی می‌کنند. این تلفن با شبکه همراه 5G نیز سازگار است. ما در آزمایش‌های خود عناوینی، مانند PUBG Mobile ،Call of Duty Mobile و ARK: Survival Evolved را برروی این تلفن اجرا کردیم. اجرای بازی‌ها بسیار سریع بود و در بخش گرافیک نیز هیچ مشکل یا تاخیری مشاهده نشد.

شیائومی بلک شارک 3

این مورد به لطف استفاده از سوییچ Shark Space محقق می‌شود که با فعال کردن آن تمامی برنامه‌ها و نرم‌افزارهای پس‌زمینه بسته می‌شوند و امکان نمایش نوتیفیکیشن‌ها در هنگام اجرای بازی‌ هم غیرفعال می‌شود. بنابراین، تمامی توان تلفن فقط صرف اجرای بازی‌ها خواهد شد.

ما چندین تلفن گیمینگ را مورد بررسی قرار داده‌ایم و تمامی آزمایش‌های معمول خود را برروی آن‌ها اجرا کرده‌ایم، اما باید اعتراف کنیم که سوییچ Shark Space یکی از بهترین قابلیت‌ها در بلک شارک 3 است. این سوییچ به شما امکان می‌دهد که تنظیمات نمایشگر، نرخ رفرش، عملکردهای صوتی و سایر تنظیمات را شخصی‌سازی کنید.

در بخش نرم‌افزار و رابط کاربری هم باید گفت که نرم‌افزار این تلفن توسط سیستم‌عامل اندروید 10 با پوسته JoyUI 11 اجرا می‌شود. این پوسته برپایه رابط کاربری MIUI 11 شیائومی ساخته شده است. این رابط قابلیت‌های متنوع بسیاری زیادی دارد که مورد توجه گیمرها قرار می‌گیرد تا استفاده راحت‌تری از تلفن خود داشته باشند.

نتیجه‌گیری

بلک شارک 3 ساخت شرکت چینی شیائومی است، بنابراین، با توجه به مشخصات فنی و قابلیت‌های تلفن می‌توان گفت که این هندست قیمت مناسبی دارد. (حداقل در مقایسه با سایر تلفن‌های گیمینگ پریمیوم).

بلک شارک 3 به راحتی نیازهای یک گیمر را برطرف می‌کند. به عنوان مثال، می‌توان به مواردی همچون حالت Shark Space، تراشه قدرتمند با ظرفیت بالای رم و رابط کاربری JoyUI اشاره کرد.

شیائومی بلک شارک 3

هرچند، اندازه تلفن بسیاری از کاربران را ناراحت می‌کند و باید توجه داشته باشید که بلک شارک 3 برای استفاده در یک دست مناسب نیست. در نهایت باید بگوییم که تمامی محصولات دیجیتال در تمامی بخش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند و بلک شارک 3 شیائومی هم از این قاعده مستثنی نیست.

نقاط قوت:

  • مشخصات فنی عالی
  • قیمت مناسب

نقاط ضعف:

  • طراحی نامناسب در بخش قرارگیری دکمه‌ها
  • عدم امکان استفاده تلفن در یک دست

2 در مورد “بررسی گوشی گیمینگ شیائومی بلک شارک 3: گیمینگ ارزان‌قیمت!”

  1. همه چیز رو گفتین الا رنج قیمتی بازار و اینکه آیا وارد بازار ایران شده یا نه ؟
    جعبه گشاییش رو هم بزارین ممنون میشم

    2
    1
    1. علی‌رضا علی‌پور

      از طریق فروشگاه‌های واسطه می‌تونید خرید کنید. با یه محاسبه سرانگشتی قیمت دلاریش (حدود 640 دلار برای پیکربندی 12/128 گیگابایت) می‌تونید قیمت نهایی تو ایران رو به دست بیارید.
      امیدوارم همکاران امکان جعبه گشایی رو هم داشته باشن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH