ورود اینترنت 4G به خودروها چه زمانی انجام خواهد شد؟

3-1

 شبکه‌های اینترنت همراه به شدت ویژه و سریع هستند و نسل به نسل نیز حجم اطلاعات بر روی این شبکه‌ها روان‌تر انتقال می‌یابد ولی سوالی که بسیاری درگیر آن هستند این است که ورود اینترنت 4G به خودروها چه زمانی انجام خواهد شد؟

 

شبکه 4G در میان کاربران موبایل در برخی از کشورها به‌سرعت درحال پیشرفت است و می‌توان انتظار داشت تا سرعت رشد آن شیب صعودی بر روی نمودار را تجربه کند ولی علیرغم اینکه سال‌هاست که‌ ماجرای خودروهای هوشمند در محافل مختلف شنیده می‌شود هنوز معلوم نیست که شبکه 4G چه‌زمانی به صنایع موتوری وارد خواهد شد.

 

شبکه 4G می‌تواند در نهایت سرعت خود 100 مگابایت برثانیه اینترنت در اختیار دارنده دستگاه مجهز به این شبکه بگذارد و اگر این دستگاه درون یک خودرو تعبیه شده باشد امکانات بسیار گسترده‌ای را می‌توان در یک ماشین به دست آورد. برای نمونه می‌توان به ساختار مسیریابی اشاره نمود که با کمک اینترنت پر سرعت رسما مسیریابی با محاسبه سیتم‌های ترافیکی انجام خواهد شد و میزان گیرکردن راننده رد ترافیک به کمترین حد ممکنه خواهد رسید. همچنین اطلاعات خودرویی به سرعت می‌توانند به پلیس راه یا مراکز درمانی انتقال یابند و به کمک این شرایط می‌توان انتظار بهبود بسیار بالا درخدمات عممی جاده‌ای داشت.

 

سیستم هوشمند خودرو توسط اپل به تازگی طراحی شده‌است که بخشی از این امکانات را برای کاربر فراهم می‌کند ولی بخش عمده‌ای از این امکانات با اینترنت 3G ممکن نخواهند بود زیرا حجم بالایی از اطلاعات باید به صورت هزمان ارسال، دریافت و پردازش شوند که اختلال در آن‌ها موجب خواهد شد تا عملکرد کلی سیستم زیر سوال برود. در این میان مواردی مانند V2V یا ارتباط مستقیم دو خودرو از طریق شبکه بی سیم نیز پهنای باند بالایی را طلب می‌کند و نمی‌توان تا هنگام رسیدن خودروها به مرحله استفاده صحیح از شبکه 4G انتظار داشت که این فناوری به صورت کامل و با تمام امکانات در اختیار رانندگان باشد.

 

جالب است بدانید که دولت آمریکا قوانینی را وضع کرده‌ است که براساس آن اتصال V2V بین خودروها الزامی خواهد شد و برای این اتصال نیز استفاده همزان از اینترنت، جی پی اس و شبکه وایرلس راطلب می‌کند و به همین دلیل نیز اگر کمی اطلاعات مورد نیاز زیادب اشد شبکه 3G پاسخگوی آن نخواهد بود.

 

درحال حاضر دستگاه‌هایی برای اتصال خودروها به شبکه‌های 4G و LTE  طراحی شد‌ه‌اند ولی قیمت آن‌ها بسیار بالاست و باید در نظر داشت که این شبکه هنوز بر روی موبایل‌ها جا نیفتاده است و زیرساخت آن نیز دربسیاری از کشورها وجود ندارد بنابراین تنها می‌توان انتظار داشت که این فناوری در طول یک تا دوسال آینده در کشورهای دارای زیرساخت ودرطول 3 تا پنج سال آینده در کشورهای معمولی رواج یابد. البته با شرایط اینترنت همراه در کشور ما به شخصه انتظار ندارم که شبکه 4G زودتر از 5 یا 6 سال دیگر وارد کشور شود و باید بیش‌تر از بسیاری از کشورهای دیگر برای رسیدن به این مرحله  منتظر بمانیم.

3

1 در مورد “ورود اینترنت 4G به خودروها چه زمانی انجام خواهد شد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH