مدل جدید آی‌پد پرو اپل احتمالا طی سال جاری عرضه نخواهد شد

صرفنظر از تصمیم اپل برای رونمایی از محصولات سخت‌افزاری جدید طی نخستین رویداد مجازی WWDC یک موضوع کاملا قطعی به‌نظر می‌رسد: غول فناوری کوپرتینویی هنوز به آمادگی لازم برای عرضه نسل دیگری از آی‌پد پرو در آینده‌ای نزدیک دست نیافته است. دلیل چنین پدیده‌ای این است که از زمان عرضه جدیدترین مدل‌های 11 و 12.9 اینچی آی‌پد پرو تنها چند ماه گذشته است. اگرچه این موضوع مانعی برای توقف پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران صنعتی و اشخاص خبرچین پیرامون رونمایی رسمی از مدل جدید آی‌پد پرو تا پایان سال جاری نشده است.

آی‌پد پرو 11 (2020)

برای عرضه مدل جدید آی‌پد پرو احتمالا هنوز بسیار زود است

تصمیم کمپانی برای عرضه نسخه جدید تبلت‌های پیشرفته خود تنها 6 یا 9 ماه پس از عرضه مدل قبلی احتمالا چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد. اما بایستی به‌خاطر داشته باشیم که تبلت‌های آی‌پد پرو 11 و 12.9 اینچی در اوایل سال 2020 عرضه شدند و واقعا فاقد پیشرفت‌های چشمگیر و معنادار بودند. اکنون روی کلام با دوربین سوم پشتی دستگاه است (که تحت عنوان اسکنر LiDAR نیز شناخته می‌شود). این حسگر قادر به انجام چندین کار جالب‌توجه است. توسعه پردازنده جدید A12z Bionic با یک فناوری نوپا کماکان نیازمند انجام اقدامات متعددی بوده و این تراشه از نظر توان پردازشی خام و چندین مولفه دیگر شباهت فراوانی با مدل قدیمی‌تر A12X خواهد داشت.

آی‌پد پرو 11 مجهز به اسکنر LiDAR در اوایل سال 2020 عرضه شد

در عین‌حال آی‌پد پرو نسل آینده می‌تواند از یک تراشه کاملا ارتقایافته با نام A14X شرکت اپل بهره‌برداری نموده و از اتصال 5G به‌صورت اختیاری پشتیبانی کند. همچنین این گجت احتمالا از به‌کارگیری فناوری نمایشگر LCD صرفنظر کرده و به سراغ فناوری دیگری موسوم به Mini-LED خواهد رفت. در این تکنولوژی همان‌طور که نام آن نیز نشان می‌دهد؛ برای دستیابی به نرخ کنتراست بالاتر، نمایش عمیق‌تر رنگ مشکی و برخی پیشرفت‌های چشمگیر در مقایسه با نمایشگرهای LCD سنتی (پنل‌های کریستال مایع) اساسا از دیودهای نوری (LED) کوچک استفاده می‌شود. بدین‌ترتیب در هزینه‌های بالقوه استفاده از فناوری اولد نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

از جنبه تئوری به‌نظر می‌رسد که پنل‌های Mini-LED در مقایسه با نمایشگرهای LCD و اولد گزینه مناسب‌تری هستند؛ در واقع گزارشات مخابره شده نشان می‌دهند که فرآیند طراحی این پنل‌ها توسط اپل و تامین‌کنندگان طرف قرارداد آن طی ماه‌های گذشته با پیچیدگی فراوان مواجه شده و کمپانی برای تحقق هدف‌گذاری اولیه خود جهت عرضه محصول در اواخر سال 2020 دچار مشکل شده است. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که کمپانی ال‌جی سریعا بر این پیچیدگی غلبه کرده و در راستای تامین نمایشگرهای Mini-LED موردنیاز برای عرضه آی‌پد پرو 12.9 اینچی (در خوشبینانه‌ترین سناریو طی 3 ماهه چهارم سال 2020) تلاش می‌کند. بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها آی‌پد پرو نسل آینده اکنون مراحل تولید آزمایشی را پشت سر می‌گذارد. با این‌حال شریک قدیمی اپل با نام فاکسکان مسئولیت مونتاژ کلیه قطعات تولید شده توسط کمپانی‌های TSMT، Epistar و ال‌جی دیسپلی را بر عهده خواهد داشت.

برای عرضه تجاری آی‌پد پرو جدید طی سال 2020 چندان امیدوار نباشید

حتی با فرض پیشرفت کلیه امور بدون کوچکترین مشکل کماکان 3 ماهه نخست سال 2021 منطقی‌ترین چارچوب زمانی برای عرضه آی‌پد پرو 12.9 اینچی نسل پنجم اپل به‌شمار خواهد رفت. با این‌حال سوابق عملکرد اپل نشان می‌دهند که این کمپانی پیش از انجام آزمایشات جامع و کنترل کیفیت از فناوری‌های جدید و نوآورانه رونمایی نخواهد کرد. از این گذشته جهان کماکان در بحبوحه شیوع فراگیر ویروس کرونا قرار دارد و این پدیده می‌تواند برنامه زمانی معمول برای معرفی مدل‌های جدید آی‌فون طی پاییز پیش رو را دچار مشکل کند. لذا تاخیر احتمالی در عرضه محبوب‌ترین خانواده تبلت در جهان و مشکلات پیش‌روی زنجیره تامین احتمالا فشار مضاعفی را بر اپل تحمیل خواهند کرد.

نمایشگر مدل فعلی آی‌پد پرو کاملا زیبا و چشم‌نواز است

نکته جالب‌توجه اینکه گزارش امروز به استفاده از فناوری نمایشگر Mini-LED در مدل 11 اینچی آی‌پد پرو هیچ اشاره‌ای نکرده است. این پدیده احتمالا بدان معناست که به منظور روشن شدن حقیقت، کاربران ناچارا بایستی کمی بیشتر منتظر بمانند. با این‌حال برخی شایعات پیشین نیز این نظریه را به شکل مستقیم و غیرمستقیم موردتائید قرار داده‌اند.

با این‌حال عرضه ورژن جدیدی از آی‌پد پرو مجهز به تراشه A14X اپل و با قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G در پاییز سال 2020 و پیش از معرفی مدل کاملا جدید با نمایشگر Mini-LED (در بهار سال 2021) چندان دور از انتظار نیست. این استراتژی کاملا ناهمگون به‌نظر می‌رسد؛ اما در مقطع کنونی یقینا بایستی مدنظر قرار بگیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH