آشنایی با سیستم‌عامل iOS 14 و قابلیت App Drawer جدید آن!

اکنون سال‌هاست که کاربران گوشی‌های هوشمند در 2 طیف مجزا طبقه‌بندی می‌شوند. گروه نخست شامل کاربرانی است که طرفدار پروپا قرص قابلیت کشوی برنامه (app drawer) در دستگاه اندرویدی خود هستند و گروه دوم شامل افرادی است که به این مشخصه اهمیت نمی‌دهند. حقیقتا کلیه اپلیکیشن‌های نصب شده شایستگی حضور روی هوم اسکرین گوشی را ندارند و در این میان برخی برنامه‌ها به ندرت توسط کاربران اجرا می‌شوند. بعضی برنامه‌ها دارای نقش نظارتی در پس‌زمینه بوده و برخی دیگر صرفا جهت استفاده از ویجت همراه آن‌ها بر روی گوشی نصب می‌شوند. با این‌حال چنان‌چه جزو کاربران آی‌فون هستید؛ در این‌صورت وجود اپلیکیشن‌های اضافی همواره موجب آشفتگی و بی‌نظمی هوم اسکرین‌های هندست شما خواهد شد.

کاربران اندرویدی همواره از قابلیت کشوی برنامه به‌عنوان کم‌ارزش‌ترین مشخصه سیستمی یاد کرده و در عین‌حال توانایی آن در سازماندهی اپلیکیشن‌ها را مورد ستایش قرار می‌دهند. پیش از این اپل به‌دلیل عدم افزودن این قابلیت به پلتفرم موبایلی خود مورد سرزنش قرار می‌گرفت؛ اما اکنون iOS 14 نیز دارای قابلیت app drawer بوده و به‌دنبال جلب رضایت کاربران خود است.

مشخصه App Library- امکان جستجو در App Library- بازگشایی یک پوشه App Library

در سیستم‌عامل iOS این مشخصه به لحاظ فنی App Library نام دارد. این مشخصه مناسب‌ترین چیدمان برای هوم اسکرین گوشی را در اختیار کاربران قرار داده و امکان دسترسی آن‌ها به کلیه اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کند. برنامه‌ها به‌صورت هوشمند در دسته‌هایی با اسامی برنامه‌های کاربردی (Utility)، بازی‌ها (Games)، خلاقیت (Creativity)، اجتماعی (Social) و کلیه دسته‌بندی‌های قابل تشخیص برای iOS طبقه‌بندی می‌شوند. کاربران برای یافتن برنامه موردنظر خود می‌توانند از نوار جستجو در بخش فوقانی نمایشگر استفاده کنند. اکنون iOS 14 قادر به یادگیری الگوهای استفاده کاربر از برنامه‌ها بوده و اپلیکیشن‌های پرکاربرد را درون پوشه‌ای تحت‌عنوان “Suggested” سازماندهی می‌کند. این پوشه همواره به‌عنوان نخستین گزینه در App Library قابل مشاهده خواهد بود. همچنین کاربران برای یافتن برنامه موردنظر خود می‌توانند به دسته‌بندی‌های مربوطه مراجعه نمایند.

مخفی نمودن هوم اسکرین‌ها برای کاهش بی‌نظمی دستگاه

با اضافه شدن قابلیت App Library به iOS کاربران دیگر به وجود 47 صفحه هوم اسکرین احتیاج نخواهند داشت. لذا iOS 14 به کاربران امکان می‌دهد تا با فعالسازی حالت ویرایشی هوم اسکرین موسوم به “Wiggle mode” کلیه صفحات اضافی را پنهان نمایند.

اکنون سال‌هاست که سیستم‌عامل iOS از ویجت‌ها پشتیبانی می‌کند. البته این ویجت‌ها با الگوی امروزی کمی تفاوت داشتند؛ چرا که صرفا در صفحه “Today” دستگاه قابل رویت بودند. پیش‌تر با قرار دادن انگشت روی لاک اسکرین و حرکت دادن آن به سمت راست یا هنگامی‌که از نخستین صفحه هوم اسکرین به سمت راست حرکت می‌کردید؛ می‌توانستید ویجت‌ها را مشاهده کنید. این مشخصه به لحاظ فنی قابل استفاده است؛ اما همواره بهینه به‌نظر نمی‌رسد. ارائه اطلاعات اجمالی به شکل فوری کلیدی‌ترین نقطه قوت ویجت‌ها به‌شمار می‌رود و پیش از این اپل به‌دلیل نادیده گرفتن این واقعیت مورد سرزنش قرار می‌گرفت.

در iOS 14 کاربران قادر به تنظیم اندازه ویجت‌ها و انتقال آن‌ها به هر موقعیت دلخواه از هوم اسکرین گوشی خواهند بود. اکنون سال‌هاست که کاربران اندرویدی به‌دلیل فقدان چنین مشخصه‌ای در iOS به تمسخر نمودن این پلتفرم می‌پردازند. اما در سال 2020 یقینا شرایط متفاوتی رقم خواهد خورد.

زمان انتشار iOS 14

به لحاظ تاریخی اکنون سال‌هاست که ویرایش جدید سیستم‌عامل موبایلی اپل در ماه سپتامبر منتشر می‌شود. بر اساس اظهارات اپل iOS 14 در پاییز سال 2020 منتشر خواهد شد؛ پدیده‌ای که احتمالا از پایبندی کمپانی به برنامه زمانی پیشین حکایت دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH