TSMC در سه ماهه دوم امسال بیشترین سهم را از بازار چیپست 5G دنیا داشته است

همانطور که می‌دانید TSMC بزرگترین سازنده تراشه دنیاست. این کمپانی تایوانی برای شرکت‌هایی مانند اپل، هواوی، کوالکام و مدیاتک چیپست می‌سازد. دومین شرکت بزرگ سازنده چیپست دنیا بعد از TSMC، سامسونگ است و هر دوی این شرکت‌ها تنها سازندگانی هستند که امسال تراشه‌هایی با استفاده از فناوری ۵ نانومتری خواهند ساخت. پردازنده‌های ۵ نانومتری نسبت به نسل‌های قبلی بسیار قدرتمند خواهند بود و مصرف انرژی کمتری خواهند داشت.

سامسونگ با سهم ۱۸.۸ درصدی از بازار چیپست، بعد از TSMC با سهم ۵۱ درصدی قرار گرفته است

به گفته وب‌سایت Nikkei Asian Review، سامسونگ قصد دارد برای رقابت با TSMC سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش تراشه‌های 5G بکند. شبکه‌های 5G که نسل بعدی اتصال بی‌سیم هستند، ۱۰ برابر سرعت دانلود سریع‌تری نسبت به شبکه 4G LTE خواهند داشت و باعث ایجاد فناوری‌ها و صنایع جدید خواهند شد. Nikkei Asian Review گفته است که TSMC علی‌رغم همه تلاش‌های سامسونگ، همچنان برترین تولیدکننده تراشه‌های 5G دنیاست.

حتی در حالیکه شیوع پاندمی ویروس کرونا، تولیدات TSMC را با مشکل مواجه کرده است، اما یکی از مدیران یک شرکت‌ ژاپنی که از تامین‌کنندگان این کمپانی است گفته که در جریان شیوع ویروس کرونا هیچ کاهش تقاضایی از سوی TSMC صورت نگرفته و کماکان نیروی کار زیادی موردنیاز است. هم‌اکنون در کارخانه ۴۰ میلیارد دلاری Tainan که TSMC آن را در سال ۲۰۱۸ در تایون راه‌اندازی شد کرد، تراشه‌های ۵ نانومتری A14 اپل ساخته می‌شود.  اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، گوشی‌های سری آیفون 12 اولین هندست‌های دنیا با یک چیپست ۵ نانومتری خواهند بود. یک تراشه ۵ نانومتری ۱۵ میلیارد ترانزیستور در داخل خود دارد، در حالیکه چیپست ۷ نانومتری A13 بایونیک اپل دارای ۸.۵ میلیارد ترانزیستور است. در داخل یک چیپست هر چه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد، قدرت آن بیشتر و مصرف انرژی آن کمتر خواهد بود.

البته TSMC برای واحد های‌سیلیکون هواوی هم چیپست‌های ۵ نانومتری می‌سازد. با این‌حال، هواوی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده اسمارت‌فون دنیا در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است و به‌خاطر تحریم‌های آمریکا امکان تجارت با اکثر شرکت‌ها را ندارد و اخیرا نیز طبق یک قانون جدید در دولت آمریکا، شرکت‌هایی که از تکنولوژی آمریکایی استفاده می‌کنند برای عرضه چیپست به هواوی ابتدا باید از این کشور مجوز بگیرد. دولت آمریکا در حال‌حاضر به TSMC اجازه داده تا آن‌دسته از چیپ‌های ۵ نانومتری را که قبل از تصویب قانون جدید مشغول تولید آن‌ها بوده است تا تاریخ 12 سپتامبر به هواوی ارسال کند.

علی‌رغم اینکه سفارشات هواوی در سال گذشته حدود ۱۵ درصد از درآمدهای TSMC را تشکیل می‌داده است، اما حذف این شرکت از فهرست مشتریان TSMC باعث نشده تا این کمپانی تایوانی تغییری در سرمایه‌گذاری‌های خود ایجاد کند. Mark Liu رییس TSMC ماه گذشته گفت که این شرکت تا پایان دسامبر امسال تغییری در سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد تا ۱۶ میلیاردی خود ایجاد نخواهد کرد. TSMC به‌خاطر نحوه مدیریت جریان سرمایه خود به‌راحتی می‌تواند فقدان مشتری بزرگی ماند هواوی را جبران کند و بر این مشکل فائق بیاید.

با وجود اینکه پر کردن جای هواوی برای TSMC ممکن است مشکل باشد، اما کارخانه این کمپانی در Tainan تایوان که قرار است تا سال 2022 چیپ‌های ۳ نانومتری بسازد، خواهد توانست قانون Gordon Moore در دهه 1960 را تحقق ببخشد. طبق قانون Moore، دانسیته ترانزیستورها در تراشه‌ها هر سال دو برابر خواهد شد. هر چند این عدد هر سال تغییر کرده است، اما در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بزرگی در این زمینه صورت گرفته است: چیپ‌های ۷ نانومتری، مانند A13 بایونیک و اسنپ‌دارگون 865، در هر میلی‌متر مربع خود حدود ۹۶.۵ میلیون ترانزیستور دارند. این در حالی است که تراشه‌های ۵ نانومتری که نیمه دوم امسال معرفی خواهند شد، در هر میلی‌متر مربع خود حدود ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور خواهند داشت و این عدد برای چیپ‌های ۳ نانومتری حدود ۳۰۰ میلیون ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع خواهد بود.

TSMC در طول سه ماهه دوم امسال با در اختیار داشتن ۵۱ درصد از سهم بازار چیپست در رتبه نخست قرار گرفته است، در حالیکه سامسونگ با ۱۸.۸ درصد توانسته در جایگاه دوم قرار بگیرد. سایر کمپانی‌های جهانی با ۷.۴ درصد در رتبه سوم قرارداشته‌اند و شرکت‌‌های UMC و SMIC به‌ترتیب با ۷.۳ و ۴.۸ درصد در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH