دورگه‌های اندرویدی – ویندوزی تغییر ساختاری خواهند یافت

3-1

هنوز در ذهن کاربران و تولید کنندگان به‌درستی جا نیفتاده است که تبلت‌ها و لپ‌ تاپ‌های دورگه اندرویدی – ویندوزی چگونه عملکردی خواهند داشت و آینده این ابزارها تا حدی مبهم است و به احتمال فراوان دورگه‌های اندرویدی – ویندوزی تغییر ساختاری خواهند یافت.

اینتل به‌عنوان یکی از نخستین شرکت‌هایی بود که دو دستگاه دوررگه را در رده تبلت‌ها با یکدیگر تلفیق نمود و درحقیقت طراحی ویژهای برای شبیه‌سازی دو سیستم عامل بر روی یک نوع خاص از دستگاه داشته است که ممکن است اینده این دستگاه‌ها را رقم بزند؛ زیرا عرضه همزمان دو سیستم عامل بر روی یک دستگاه ممکن است با مشکلاتی همراه باشد و به‌ این ترتیب اجرای این پروژه ممکن است با شکست پیش از رسمی شدن عرضه روبرو شود. به این‌ترتیب راه‌ حل درنظر گرفته شده تنها می‌تواند کلون کردن سیستم‌های عامل بر روی یک نوع دستگاه باشد.

در کنفرانس برگزار شده در چین در هفته جاری اینتل نشان داد که چگونه می‌توان تنها از نظر نرم‌افزاری با تغییراتی جزئی به این خواسته دست یافت. سیستم طراحی شده توسط اینتل درحقیقت یک تبلت بود که با سخت افزار کاملا مشابه و بدون کوچک‌ترین تغییر سخت‌افزاری در دو نسخه تولید شده بود که یک نسخه با اندروید کار می‌کرد و یک نسخه با ویندوز. دو دستگاه حتی از نظر ظاهری نیز هیچ تفاوتی با یکدیگر نداشتند و این امر موجب شده بود تا توجه فراوانی به این‌ محصول معطوف شود.

هرمان ایول به عنوان مدیر گروه ارتباطات سیار اینتل دراین‌باره می‌گوید:« هر دو دستگاه از پردازنده Bay trail استفاده می‌کنند و هیچ  تفاوتی با یکدیگر ندارند ولی یکی از آن‌هاسیستم عامل گوگل و دیگری سیستم عامل مایکروسافت را میزبانی خواهد نمود.» این موضوع در حقیقت پس‌از این به ذهن مسئولان اینتل رسید که مایکروافت و گوگل هردو به محصولاتی که با دو سیستم عامل همزمان اندروید و ویندوز عرضه شده بودند اعتراض نمودند، سردمدار این محصولات تبلت 13 اینچی ایسوس بود که با اعتراض مستقیم مسئولان هر دو شرکت تولید کننده سیستم عامل روبرو شد و این امر نشان داد که این غول‌ها قصد ندارند تا با یکدیگر کنار بیایند.

اینتل در این میان با اقدامی هوشمندان معرفی این دستگاه را در کشور چین برنامه‌ریزی نمود زیرا تولیدکنندگان بسیاری در چین وجود دارند که ممکن است به این تغییرات روی خوش نشان بدهند و این امر موجب خواهد شد تا این تبلت‌های کم هزینه و ارزان اینتل با توفیق بیشتری در این بازار روبرو شود و بازار چین به‌عنوان سکوی پرتابی برای این دستگاه محسوب گردد.

3-2

یکی از مواردی که پیش از این موجب شده بود که تبلت‌هایی از این دست امکان تولید را نداشته باشند ساختار قیمتی ویندوز بود که موجب می‌شد به علت اختصاص یافتن حق مجوز ویژه برای سیستم عامل، قیمت دستگاه‌های ویندوزی به مراتب بالاتر از دستگاه‌های اندرویدی باشد ولی با اقدام به‌موقع و مفید  مایکروسافت برای رفع این مانع و برداشتن قانون وابستگی به مجوز‌های سیستم عامل شرایطی پیش آمده است که می‌تواند قیمت ویندوز را به شدت در مرحله تولید دستگاه کاهش داده و موجب شود تا یک دستگاه اندرویدی و یک دستگاه ویندوزی با یک سخت‌افزار مشابه بتوانند از قیمتی یکسان بهره‌مند شوند.

مسئولان اینتل نیز از این اقدام مایکروسافت ابراز خرسندی نموده و اعلام کردند که به حمایت خود از غول نرم‌افزاری ادامه خواهند داد، برای نمونه ایول در این باره می‌گوید:« ما به حمایت تمام عیار خود از ویندوز در تمام رده‌های قیمتی ادامه خواهیم داد، البته این اقدام ما و اقدام مایکروسافت برای عرضه رایگان ویندوز 8.1 به بازار مصرف در یک راستا قرار دارد.» استراتژی اینتل برای تولید تبلت‌هایی با این ساختار بر اساس قیمت پایین‌ترنسبت به محصولات رقیب است و به‌همین دلیل نیز این شرکت تصمیم دارد تا تبلت‌های خود در دو رده اندروید و ویندوز را با قیمتی پایین‌تر از 100 دلار به بازار عرضه نماید که موجب خواهد شد تا محدوده بزرگی از مخاطبین توان خرید این دستگاه‌ها را داشته باشند.

شرکت مایکروسافت در طول چند روز گذشته و پس از کنفرانس خبری خود نشانه‌های بسیار مطلوبی از تغییرات را از خود بروز داده است که موجب افزایش ارزش مادی این شرکت شده است و ممکن است موجب شود تا شرکت‌های مختلف بیشتر به سیستم عامل این کمپانی بزرگ توجه کنند. شایان ذکر است که چندی پیش شرکت اینتل در یک هشدار غیر رسمی به مایکروسافت اعلام کرده بود که اندروید آینده سیستم‌های عامل را شکل خواهد داد و این حمایت مستقیم از سوی وفادارترین شریک کاری مایکروسافت موجب شد تا این شرکت به فکر تغییر در ساختار خشک و سنگین ارائه مجوز برای سیستم عامل خود بیفتد که نخستین اقدام این شرکت عرضه رایگان به‌ورز رسانی به ویندزو 8.1 بود و دومین اقدام نیز لغو مجوز برای دستگا‌ه‌های زیر 9 اینچی که هردو مورد با استقبال مخاطبین روبرو شد و همچنین تحلیل گران فناوری اطلاعات نیز این اقدامت را مورد تجلیل قرار دادند. با شرایط فعلی می‌توان انتظار رشد بسیار سریعی برای سیستم عامل مایکروسافت در رده همراه داشت و دیگر دستگاه‌های ویندوزی در رده تبلت‌های لوکس طبقه‌بندی نخواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH