بررسی دوربین گوشی هواوی نوا 7i

شاید این روزها دیدن یک دوربین چهارگانه روی یک گوشی میان‌رده چندان عجیب نباشد. مدت‌ها است دوربین‌های چندگانه از پرچم‌دارها به سوی میان‌رده‌ها حرکت کردند و با یک گشت‌وگذار کوتاه در بازار می‌توان فهرستی از گوشی‌های با قیمت اقتصادی ولی سیستم‌های دوربین چندگانه یافت.

آن چیزی که این روزها اهمیت دارد؛ کیفیت، قابلیت‌ها، امکانات و ویژگی‌های برجسته دوربین‌های اسمارت‌فون‌های میان‌رده است. رقابت بر سر جزئیات، پردازش تصویر و هوش مصنوعی است. همه دوربین‌های امروزی گوشی‌ها حالت شب، پرتره، واقعیت افزوده و پانوراما دارند ولی باید کیفیت هریک از این ویژگی‌ها را بررسی و با یکدیگر مقایسه کرد.

چند روز پیش، گوشی هواوی نوا 7i را به طور کامل بررسی کردیم و گفتیم یک میان‌رده با دوربین پرچم‌دارها است، اما چرا می‌گوییم یک سیستم دوربین پرچم‌دار روی این گوشی نصب شده است؟ چه دلایلی برای ادعای خودمان داریم و کدام ویژگی‌ها و امکانات باعث تعریف و تمجید از دوربین اصلی و سلفی این گوشی شدند؟

با ما همراه باشید تا یک بررسی مفصل روی جزئی‌ترین مشخصات و عملکرد دوربین گوشی دوست‌داشتنی هواوی نوا 7i داشته باشیم که در برخی بازارها با نام پی ۴۰ لایت (P40 Lite) یا نوا ۶ اس ایی (Nova 6 SE) نیز شناخته و عرضه می‌شود.

دوربین اصلی

سیستم دوربین پشتی نوا 7i از چهار دوربین مجزا به همراه یک فلاشر تشکیل شده است که به صورت مربعی و بسیار زیبا در کنار هم قرار گرفته‌اند.

هواوی در گوشی‌های عرضه شده سال ۲۰۲۰ بیشتر از سیستم چینش عمودی برای دوربین‌ها استفاده کرده ولی در نوا 7i ترجیح می‌دهد هنوز به سیستم دوربین مربعی وفادار بماند.

دوربین اصلی این سیستم از یک لنز فوق‌العاده با کیفیت ۴۸ مگاپیکسلی واید ساخت شرکت لایکا با اندازه لنز ۲۶ میلی‌متری سود می‌برد. این دوربین در حالت عادی هم از قابلیت پردازش تصویر و هوش مصنوعی استفاده می‌کند و با استفاده از فناوری اختصاصی ثبت چند فریم هواوی، می‌تواند با کیفیت‌ترین عکس را از ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل بسازد.

اندازه هر پیکسل این دوربین ۰.۸ میکرومتر است و اندازه خود این سنسور نیز ۱.۲ اینچ است. این دوربین به سیستم فوکوس خودکار با تشخیص فاز مجهز است ولی شما می‌توانید به طور دستی هم روی سوژه تا 6X زوم دیجیتالی داشته باشید. دهانه گشودگی دیافراگم دوربین اصلی گوشی نوا ۷ آی f/1.8 است تا به اندازه کافی زاویه و نور برای عکاسی در مناظر داشته باشید. دوربین اصلی با چنین مشخصاتی را معمولا روی گوشی‌های رده بالا و پرچم‌دار شاهد هستیم. برای مثال، دوربین اصلی گوشی هواوی پی ۴۰ پرو ۵۰ مگاپیکسلی با اندازه سنسور بزرگ ۱.۲۸ اینچی و گشودگی دهانه f/1.9 است.

نمونه‌ عکس‌های گرفته شده با این دوربین در روز و نور مناسب را مشاهده کنید:

کاملا مشخص است که این عکس‌ها از یک کیفیت خوب و بالایی برخوردار هستند. شاید کیفیت برخی عکس‌ها شما را غافل‌گیر کنند و چنین انتظاری از یک گوشی میان‌رده نداشته باشید.

هواوی پیشنهاد می‌کند در عکاسی عادی از حالت استاندارد ۱۲ مگاپیکسل با نسبت تصویر ۴:۳ استفاده شود ولی شما در تنظیمات عکاسی پرو می‌توانید حالت ۴۸ مگاپیکسل کامل را نیز انتخاب کنید. همچنین گزینه دیگری برای استفاده از هوش مصنوعی در کیفیت ۴۸ مگاپیکسلی وجود دارد که روی کمتر دوربین گوشی پیدا می‌کنید. اگر این حالت را انتخاب کنید؛ کلید شاتر همانند حالت شب شده و چند ثانیه‌ای طول می‌کشد تا عکس ثبت شود.

یکی از ویژگی‌های برجسته دوربین اصلی گوشی هواوی نوا 7i در اینجا ظاهر می‌شود. اینکه می‌توانید در همان حالت عکاسی عادی و حتی فیلم‌برداری، تنظیمات مختلفی را انتخاب و به عکاسی خود ادامه دهید. دست شما باز است انواع افکت‌ها یا تنظیمات نوردهی را آزمایش کنید.

عکس‌های بیشتری از دوربین اصلی در فضای باز و با حساسیت‌های نوری و زوم مختلف ببینید:

روی هواوی نوا 7i از لنز زوم یا تله خبری نیست و فقط زوم دیجیتال داریم. نسبت به دوربین اصلی تا 6X یا زوم ۶ برابر و نسبت به دوربین اولتراواید زوم 10X یا ۱۰ برابر را داریم. یک نمونه زوم سوژه در 1X و 3X و 6X را ببینید:

کاملا مشخص است که در زوم 6X کمی کیفیت عکس افت کرده و نباید انتظار داشته باشیم هنوز عکسی با جزئیات دقیق و عمق رنگ خوب داشته باشیم. نمونه عکس‌های زوم مختلف دیگری را هم مشاهده کنیم:

یک نمونه عکس پانوراما گرفته شده با دوربین هواوی نوا 7i:

حالت عکاسی در شب

دیدن این ویژگی روی دوربین گوشی هواوی نوا 7i تازگی و تعجبی ندارد اما مهم کیفیت عکس‌ها در شب است. حالت شب عکس‌هایی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل می‌گیرد و واضح است با هسته هوش مصنوعی پردازنده مرکزی نیز پردازش می‌شوند. پس باید در انتظار عکس‌هایی با کیفیت بالا باشیم:

با مقایسه عکس‌هایی که در حالت شب و حالت عادی یا اولتراواید گرفته شده؛ کاملا مشخص است که کیفیت و وضوح نورها بهتر شده‌اند و سوژه روشن‌تر و شفاف‌تر است؛ کیفیت هر پیکسل عکس با جزئیات ثبت شده نیز بالاتر است. رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر بوده و از گستره دینامیکی بالاتری سود می‌برند:

اگر با حالت شب گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ یا همین برند هواوی کار کرده باشید و همین‌طور بخواهید با عکس‌های حالت شب گوشی‌های سری آی‌فون ۱۱ اپل مقایسه‌ای کنید؛ قطعا کیفیت عکس‌های گوشی نوا 7i کمی پایین‌تر است و در برخی عکس‌ها شاهد ناپایداری و محو شدن بعضی از جزئیات هستیم.

دوربین اولتراواید

هواوی برای عکاسی اولتراواید از یک سنسور ۸ مگاپیکسلی با دهانه گشودگی دیافراگم f/2.4 استفاده کرده است. این دوربین واید برای عکاسی از هر سوژه و منظره‌ای کافی است و بیشترین زاویه دید در عکاسی برای یک گوشی میان‌رده را به دست می‌دهد. برای نمونه به دو عکس ثبت شده در حالت عادی و اولتراواید دقت کنید:

مشخص است که عکاسی اولترا واید برای نمایش بزرگی یک سوژه در قاب عکس است و دنبال کیفیت بالاتر یا ثبت جزئیات نیست. غالب لنزهای اولترا واید گوشی‌ها هم چنین مشخصاتی داشته و رزولوشن نسبتا پایینی دارند. در دوربین هواوی نوا 7i هم این موضوع صادق است ولی به مراتب بهتر از دوربین‌های اولتراواید ۲ و ۴ مگاپیکسلی است.

با لنز اولتراواید می‌توانید فیلم‌برداری هم کنید یا سریعا به حالت عکاسی عادی و استاندارد برگردید. برای لنز اولترا واید حالت عکاسی در شب ارایه نشده است.

دوربین ماکرو

سومین دوربینی که روی گوشی هواوی نوا 7i شاهدیم؛ یک نمونه ماکرو ۲ مگاپیکسلی است. در حقیقت، هواوی یک لنز واید ۲۷ میلی‌متری با دوربین مخصوص ماکرو و گشودگی دهانه f/2.4 را برای عکاسی پرتره و ماکرو استفاده کرده است. قرار دادن حالت عکاسی Super Macro در این دوربین که اجازه می‌دهد از فاصله ۴ سانتی‌متری سوژه عکاسی کنید؛ امری که هیجان داستان را چند برابر می‌کند:

همان‌طور که می‌بینید؛ عکس‌های گرفته شده در حالت ماکرو دست کمی از دوربین‌های DSLR با لنزهای ماکروی مخصوص و پیشرفته ندارند.

شما با این دوربین می‌توانید هر سوژه کوچک و ریزی را شکار کنید. اگر به عکاسی از طبیعت و گل‌های کوچک یا حشرات و موجودات زنده بسیار ریز در محیط اطراف خود علاقه‌مند هستید؛ باید روی دوربین نوا 7i حساب ویژه‌ای باز کنید و شاید اصلا نیازی به خرید لنز ماکرو برای دوربین DSLR شما نباشد.

در حالت عکاسی ماکرو، خبری از زوم نیست و لنز ثابت می‌ماند. شما باید دست و گوشی را به اندازه کافی نزدیک سوژه ببرید و با کمی جابه‌جایی، بهترین کیفیت عکس را ثبت کنید.

دوربین عمق‌سنج ToF

چهارمین دوربین نصب شده در این گوشی، یک نمونه ۲ مگاپیکسل با سنسور تشخیص عمق تصویر است. این دوربین پیکسل‌هایی با اندازه ۱.۷۵ میکرومتر را ثبت کرده و از سنسوری با اندازه ۱.۵ اینچ بهره می‌برد. دهانه گشودگی‌اش هم f/2.4 است تا نشان دهد هواوی برای این دوربین چیزی کم نگذاشته و اهمیت زیادی برایش داشته است. این دوربین به طور مستقل عکس‌برداری نمی‌کند ولی عملکرد و تاثیر آن را می‌توان روی عکس‌های ثبت شده در بخش‌های دیگر یافت. برای نمونه در حالت عکاسی اپرچر (Aperture) که پس‌زمینه یک سوژه مات می‌شود؛ دوربین ToF نقش اصلی را ایفا می‌کند.

فیلم‌برداری

دوربین اصلی گوشی میان‌رده هواوی می‌تواند با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن 1080p فیلم‌برداری کند. نرم‌افزار پیشرفته دوربین هواوی اجازه می‌دهد در حالت‌های مختلف از جمله حالت عادی، اولترا واید و حالت شب فیلم‌برداری کنید یا سریعا از یک حالت به حالت دیگر بروید. به راحتی می‌توان روی سوژه زوم کرد و در حالت فیلم‌برداری Pro تنظیمات حساسیت به نور، گرمای رنگ سفید یا فوکوس را انجام داد.

دوربین سلفی

جوان‌ها و بسیاری از افرادی که سراغ خرید یک گوشی میان‌رده می‌آیند؛ انتظار بالایی از دوربین سلفی دارند و می‌خواهند بهترین عکس‌ها را با دوربین جلویی گوشی بگیرند. حتی گاهی اوقات، اهمیت دوربین سلفی برای کاربران بیشتر از دوربین اصلی است. شرکت‌های سازنده گوشی هم این موضوع را به خوبی دریافته و سعی می‌کنند نگاه ویژه‌ای به دوربین سلفی داشته باشند.

هواوی برای دوربین سلفی درون سوراخ ناچ کوچک و زیبای گوشه بالا سمت چپ صفحه‌نمایش، یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دهانه f/2.0 انتخاب کرده است. از دیگر مشخصات این دوربین می‌توان به اندازه ۱.۳۱ اینچی سنسور و اندازه پیکسل ۱ میکرومتری آن اشاره کرد.

کیفیت عکس‌های سلفی بالا است؛ به‌ویژه اگر در طول روز و نور خوب سلفی بگیرید:

اگر نور کمتری در محیط باشد یا بخواهید در غروب و شب سلفی بگیرید؛ مقداری از کیفیت عکس‌ها کاسته شده و با جزئیات کمتر و سایه‌های بیشتر عکس‌ها روبه‌رو هستیم:

در طبیعت و محیط‌های باز و پر رنگ و لعاب، بهترین عکس‌های سلفی با این گوشی را می‌گیرید و روی شبکه‌های اجتماعی آپلود خواهید کرد.

واقعیت افزوده

هنوز واقعیت افزوده نتوانسته نقش اصلی خود را در گوشی‌های هوشمند و دوربین آن‌ها پیدا کند. شرکت‌های سازنده گوشی تلاش زیادی می‌کنند بخش AR را با انواع ویژگی‌ها و افکت‌های فانتزی و سرگرم‌کننده پر کنند ولی باز هم کاربران کمتر سراغ این بخش‌ها می‌روند. در دوربین هواوی نوا 7i هم دو بخش Effects و 3D Qmoji می‌بینم که با شما اجازه می‌دهند انواع عکس‌ها، فیلم‌ها و گیف‌های خنده‌دار و جذاب بامزه را بسازید و ضبط کنید:

کیفیت دوربین و سنسورهای گوشی به اندازه‌ای هست که دقیقا چهره شما را شناسایی کند و کوچک‌ترین حرکات ابرو، پیشانی و دهان شما را ردگیری و در کیموجی‌ها نشان دهد. وقتی می‌خندید یا حالت چهره عصبانی به خود می‌گیرید؛ دوربین سریعا رنگ چهره شما را تغییر می‌دهد تا نشان دهد از هوشمندی بالایی برخوردار است.

نرم‌افزار رابط کاربری دوربین

اگر گوشی هواوی داشتید؛ نرم‌افزار دوربین نوا 7i برای شما محیطی آشنا خواهد داشت؛ ولی با تنظیمات بیشتر و پیشرفته‌تر!

در نوار باریک پایین مهم‌ترین حالت‌های عکاسی مانند پرتره، حالت شب، فیلم‌برداری، واقعیت مجازی و غیره قرار دارند که با اسکرول سریع در دسترس قرار می‌گیرند.

اگر روی گزینه More بزنید؛ حالت‌های عکاسی پیشرفته‌تری مانند پرو، اسلوموشن، پانوراما، اپرچر، اچ‌دی‌آر، تایم‌لپس، سوپر ماکرو و غیره قابل انتخاب هستند. نکته مهمی که در اینجا باید گفته شود؛ امکان سفارشی‌سازی این صفحه است تا گزینه‌هایی که بیشتر استفاده می‌شوند؛ در دسترس‌تر باشند.

هریک از این حالت‌های عکاسی انتخاب شوند؛ باز هم گزینه‌هایی برای تنظیم حساسیت نور، اندازه گشودگی دهانه لنز، زوم دیجیتال یا عکاسی واید و اولتراواید نشان داده می‌شود.

در نوار بالای صفحه اصلی هم می‌توانید قابلیت هوش مصنوعی، فلاشر و فیلترها را فعال و غیرفعال کنید.

در بخش تنظیمات (گزینه چرخ دنده بالا سمت راست نرم‌افزار دوربین) امکان انتخاب حالت عکاسی استاندارد را دارید که به طور پیش‌فرض روی ۱۲ مگاپیکسل با نسبت تصویر ۴:۳ تنظیم شده است. از دیگر گزینه‌های این بخش می‌توان به روشن/خاموش کردن تگ موقعیت روی عکس‌ها، افزوده شدن واترمارک، متوقف کردن ضبط صدا، عکاسی در پنجره گرید، فعال کردن تایمر عکاسی و عکاسی خودکار در وضعیت سلفی اشاره کرد.

به طور کلی، نرم‌افزار دوربین گوشی‌های هواوی از سادگی و روانی خوبی برخوردار بوده و کافی است چند روزی با آن کار کنید و مرتب عکس بگیرید تا بر آن مسلط شوید. هرچقدر سیستم یک دوربین پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر می‌شود؛ گزینه‌ها و حالت‌های بیشتری در آن مشاهده می‌کنیم.

نکته آخر

آیا دوربین هواوی نوا 7i نهایت آمال و آرزوهای ما برای یک اسمارت‌فون است؟ قطعا پاسخ منفی است و در همین دوربین هنوز برخی کمبودها و کاستی‌ها در کنار خیل زیادی از امکانات و قابلیت‌های پیشرفته نمایان است.

مثلا، عکاسی در شب دوربین باید هوشمندتر و قوی‌تر شود. زوم اپتیکال ندارد و زوم دیجیتال آن چندان تعریفی نیست.

اما باید آن سوی ماجرا را هم دید. داریم درباره یک میان‌رده ۳۰۰ دلاری صحبت می‌کنیم که دارای یک سیستم دوربین چهارگانه شبه پرچم‌دار است. در مجموع، دوربین نوا 7i امتیاز بالایی از ما می‌گیرد و اعتقاد داریم هر کاربر دیگری هم با این دوربین می‌تواند عکس‌های حرفه‌ای بگیرد و تجربه جدیدی از کار با یک سیستم دوربین چندگانه به همراه هوش مصنوعی داشته باشد.

2 در مورد “بررسی دوربین گوشی هواوی نوا 7i”

    1. مگه میخوای چیکار کنی که نمیشه با سرویسهای گوگل!!؟؟ بنده که یه گوشی باز هستم الان همین گوشی رو دارم و به کوچیکترین مشکل هم تا حالا بر نخوردم!

      1
      7

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH