سامانه سجام چیست و چگونه در آن ثبت‌نام کنیم؟

بازار سرمایه ایران از زمان بدو تاسیس تا به امروز تحولات متعددی را پشت سر گذاشته است. در سال 1384 فناوری‌های الکترونیکی برای نخستین بار وارد بازار سرمایه کشورمان شد. در همین راستا و به منظور گردآوری اطلاعات مشتریان و تسهیل فرآیند احرازهویت جهت استفاده از خدمات مالی بازار سرمایه، در سال 1397 سامانه‌ جامع اطلاعات مشتریان موسوم به سجام راه‌اندازی شد. بر اساس اعلام شرکت “سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه” کلیه فعالان بازار سرمایه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بایستی در سمانه سجام ثبت‌نام نمایند. بنابراین بدون ثبت‌نام در سجام کاربران قادر به خرید و فروش اوراق بهادار یا صدور و ابطال واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری نخواهند بود.

بر اساس منشور قانونی بازار سرمایه هرگونه ارائه خدمات به مشتریان مستلزم شناسایی و ثبت اطلاعات آن‌هاست. لذا افراد تنها با یکبار ثبت‌نام در سامانه سجام از هرگونه احرازهویت مجدد هنگام مراجعه به کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بی‌نیاز شده و در صورت تغییر نشانی محل سکونت می‌توانند اطلاعات آدرس خود را داخل سامانه ویرایش نمایند. همچنین کلیه مطالبات و درآمدهای نقدی سرمایه‌گذاران در بازار نیز به شماره حساب اعلام شده توسط آن‌ها در سامانه سجام واریز خواهند شد.

بسیاری از افراد به‌دنبال آموزش گام به گام روش ثبت‌نام در سامانه سجام هستند. چنان‌چه شما نیز خواهان ورود به بازار سرمایه و ثبت‌نام در سجام هستید؛ در این‌صورت کافیست مراحل زیر را طی کنید:

  • مرورگر وب را اجرا نموده و به آدرس اینترنتی https://profilesejam.csdiran.com مراجعه کنید. پس از بارگذاری سایت پیامی پیرامون مزایای ثبت‌نام در سجام را مطابق شکل زیر مشاهده خواهید کرد. حال بر روی دکمه “متوجه شدم” کلیک کنید.

  • به منظور ثبت‌نام در سامانه بایستی بر روی دکمه آبی‌رنگ “ثبت ‌نام در سجام” کلیک کنید.
  • اکنون شماره تلفن‌همراه و کد امنیتی نمایش داده شده را در فیلدهای مربوطه وارد نموده و سپس بر روی دکمه “دریافت کد تائید” کلیک کنید.

  • کد اعتبارسنجی دریافت شده روی گوشی را در فیلد مربوطه تایپ کنید. اکنون با کلیک روی منوی کشویی نوع مشتری بایستی یکی از گزینه‌های “حقیقی ایرانی” یا “حقوقی ایرانی”  را انتخاب کنید. چنان‌چه قصد ثبت‌نام در قالب یک موسسه یا سازمان را دارید گزینه “حقوقی ایرانی” و در غیر این‌صورت گزینه “حقیقی ایرانی” را انتخاب کنید.

  • اکنون شرایط قید شده در پنجره سمت و شرایط نماینده را با دقت مطالعه نموده و پس از انتخاب گزینه موردنظر خود بر روی دکمه “تائید/ادامه گام بعدی” کلیک کنید.

  • اکنون به منظور تخصیص کد سهام‌داری بایستی مبلغ 10 هزار تومان را از طریق یکی از درگاه‌های بانکی نمایش داده شده پرداخت نمایید. بدین منظور پس از انتخاب درگاه بانکی بایستی روی دکمه “پرداخت” کلیک کنید.

  • همانند فرآیند مربوط به کلیه خریدهای اینترنتی اکنون بایستی اطلاعات کارت بانکی خود شامل شماره کارت، رمز اینترنتی (رمز دوم)، کد اعتبارسنجی CVV2، تاریخ انقضاء، کد امنیتی نمایش داده شده و آدرس پست الکترونیکی خود (در صورت تمایل) را وارد نموده و بر روی دکمه “پرداخت” کلیک کنید.

  • در صورت پرداخت موفقیت‌آمیز فاکتور و رسید پرداخت برای شما صادر خواهد شد. در صورت تمایل با کلیک روی دکمه “چاپ فاکتور” می‌توانید نسخه کاغذی رسید را نزد خود نگه دارید. اکنون برای ادامه کار بر روی دکمه “ادامه مراحل ثبت نام” کلیک کنید.

  • اطلاعات هویتی خود شامل نام و نام‌خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه، سری و سریال شناسنامه و کدپستی خود را به‌طور دقیق وارد نموده و در صورتی که مشغول ثبت‌نام برای یک شرکت هستید؛ اطلاعات مربوط به نماینده قانونی آ‌ن‌را ثبت کنید.

  • سپس اطلاعات جغرافیایی و ارتباطی خود (شامل ایمیل، تلفن ثابت و تلفن‌همراه) را تایپ کرده و در انتها بر روی دکمه “ذخیره” کلیک کنید.

  • در مرحله بعدی کدهای بورسی فعال خود (در صورت وجود) را وارد کرده و پس از انتخاب نوع بورس، کد را به فهرست اضافه نمایید.

  • اکنون اطلاعات شغلی خود شامل عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکت، شماره تلفن و کدپستی را وارد کنید.

  • اکنون به منظور دریافت عواید و سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار بایستی اطلاعات حساب بانکی خود را تایپ کرده و نهایتا بر روی دکمه “ذخیره” کلیک کنید.

  • نهایتا پس از بازبینی کلیه اطلاعات وارد شده با کلیک روی دکمه “می پذیرم” صحت آن‌ها را موردتائید قرار می‌دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH