کوالکام از فناوری Quick Charge 5 با توان بالغ بر 100 وات رونمایی کرد

کوالکام با رونمایی از فناوری Quick Charge 5 به‌دنبال پس گرفتن عنوان ارائه‌دهنده سریع‌ترین فناوری شارژ در جهان است. این فناوری در مقایسه با Quick Charge 4 پیشرفت چشمگیری را تجربه نموده و از شارژ با سرعت 100 وات پشتیبانی می‌کند. به لطف استفاده از این تکنولوژی دمای باتری حین شارژ 10 درجه کاهش یافته و بهره‌وری آن نیز 70 درصد افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس تست‌های کوالکام میزان شارژ یک باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی ظرف مدت تنها 5 دقیقه از 0 به 50 درصد خواهد رسید. شارژ کامل این باتری 15 دقیقه زمان خواهد برد. در این مورد از تکنیک شارژ دوگانه استفاده شده است؛ به گونه‌ای که باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی به 2 سلول کوچکتر 2250 میلی‌آمپرساعتی با اتصال سری تقسیم شده و این پدیده موجب افزایش ولتاژ ورودی به باتری‌ها شده است. همچنین از فناوری Triple Charge نیز پشتیبانی خواهد شد.

شارژرهای دیواری با فناوری QC5 بایستی از حداقل ولتاژ خروجی در بازه 3.3 تا 20 ولت با شدت جریان 3.3 تا 5 آمپری یا بیش از 5 آمپر (برای دستگاه‌های بزرگتر) پشتیبانی نمایند. فناوری Quick Charge 5 بر پایه استاندارد USB Power Delivery PPS طراحی شده است؛ اما از دستگاه‌های سازگار با تکنولوژی Quick Charge 2.0 و ورژن‌های جدیدتر از آن نیز پشتیبانی می‌کند. بعلاوه فناوری مذکور می‌تواند توسط دستگاه‌هایی با استاندارد USB Power Delivery و گجت‌های اپلی (آی‌فون 7و مدل‌های جدیدتر از آن) مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

کوالکام ادعا می‌کند که سیستم جدید در مقایسه با استاندارد Plain Power Delivery ایمن‌تر است. این فناوری مجهز به 8 سطح حفاظتی ولتاژ، 3 سطح حفاظتی شدت جریان، 3 سطح حفاظتی حرارتی، 3 محافظ تایمر و محافظ ولتاژ بیش از اندازه در نرخ 25 ولت است. همچنین تراشه‌های کنترلر شارژ درون گوشی به قابلیت‌های شارژر حین استفاده از پروتکل Power Delivery به شکل بی‌چون و چرا اعتماد نمی‌کنند. این تراشه‌ها به منظور تعیین حداکثر شدت جریان قابل تامین برای دستگاه همواره دمای باتری را مدنظر قرار می‌دهند.

کوالکام پیش‌بینی می‌کند که فناوری Quick Charge 5 همراه با اسمارت‌فون‌های عرضه شده طی 3 ماهه سوم امسال ارائه شود. این کمپانی از 2 تراشه کنترلر شارژ  قابل استفاده توسط تولیدکنندگان با اسامی SMB1396 و MSB1398 رونمایی کرد. هر 2 تراشه از ورودی‌های سیمی و بی‌سیم پشتیبانی نموده و بسته به الگوی طراحی مورد استفاده توسط تولیدکننده گوشی می‌تواند همراه با باتری‌های تک‌سلولی و 2 سلولی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. حداکثر سرعت شارژ باتری‌های تک‌سلولی به 45 وات محدود خواهد بود؛ رقمی که کماکان بسیار سریع به‌نظر می‌رسد.

در حال حاضر تراشه‌های اسنپ‌دراگون 865 و 865 پلاس از فناوری QC5 پشتیبانی می‌کنند. اگرچه این پدیده به‌معنای قابلیت اسمارت‌فون‌های جدید برای استفاده از فناوری مذکور نخواهد بود؛ چرا که در کنار این تراشه‌ها بایستی از تراشه‌های SMB جدید نیز استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH