سونی از دوربین A7S III با قابلیت فیلمبرداری 4K و تثبیت‌کننده داخلی رونمایی کرد

پس از مدت‌ها انتظار بالاخره شرکت سونی از دوربین پیشرفته و فوق‌العاده خود با نام A7S III رونمایی کرد. مدل پیشین این دوربین حدودا 5 سال پیش روانه بازار شده بود. دوربین جدید یکی از برترین تولیدات کمپانی در زمینه ضبط ویدیو و فعالیت در شرایط نوری ضعیف به‌شمار می‌رود.

سری A7S نخستین بار در سال 2014 عرضه شد و کاراکتر S مورد استفاده در نام دستگاه نیز به حساسیت (Sensitivity) سنسور آن اشاره داشت. ورژن اولیه A7S و A7S II (در سال 2015) به منظور ارائه عملکردی تمام‌عیار در زمینه طیف دینامیکی و فضاهای کم‌نور از حسگرهای 12 مگاپیکسلی فول‌فریم بهره گرفتند. با این‌حال بسیاری از کاربران به عملکرد ویدیویی دوربین خود توجه بیش‌تری داشتند و این موضوع موجب گرایش آن‌ها به سوی دوربین‌های فیلمبرداری پیشرفته شد. سونی با عرضه دوربین A7S III به جوانب ویدیویی موردنظر کلیه کاربران توجهی کامل داشته و در عین‌حال عملکرد دوربین در زمینه طیف دینامیکی و فضاهای کم‌نور نیز ارتقاء یافته است.

دوربین سونی A7S III مجهز به یک سنسور جدید فول‌فریم Exmor R CMOS با رزولوشن 12 مگاپیکسل و نور پس‌زمینه است. رزولوشن نسبتا پایین در کنار اندازه نسبتا بزرگ حسگر مذکور موجب می‌شود تا این دوربین‌ها از عملکردی بسیار مطلوب در فضاهای کم‌نور برخوردار باشند. همچنین این دوربین از پردازنده تصویری جدید BIONZ XR با توان پردازشی 8 برابری نسبت به نمونه موجود در A7S II بهره می‌گیرد.

بنابراین ترکیب این حسگر با پردازنده تصویری جدید چه دستاوردی خواهد داشت؟ این دوربین دارای محدوده ISO بین 40 تا 409600 برای کاربران مبتدی است. همچنین سونی ادعا می‌کند که این دوربین دارای بیش از 15 استاپ طیف دینامیکی بوده و زمان بسته شدن شاتر نیز 3 برابر کاهش یافته است. این دوربین در حالت عکاسی متوالی (Burst Mode) قادر به ثبت 10 تصویر در هر ثانیه خواهد بود؛ رکوردی که کاملا معمولی به‌نظر می‌رسد. اما ظرفیت بافر دوربین به اندازه‌ای بالا است که به کاربر امکان می‌دهد تا حداکثر 1000 تصویر پی‌درپی و فشرده نشده RAW با ردیابی کامل فوکوس خودکار (AF) و نورپردازی خودکار (AE) را ثبت نمایند. همچنین دوربین A7S III قادر به ثبت تصاویر با فرمت HEIF، طیف دینامیکی گسترده (HLG) و عمق رنگ 10 بیتی است.

با این‌حال بسیاری از کاربران خواهان اطلاع از قابلیت‌های فیلمبرداری این دوربین هستند. بنابراین بایستی خاطرنشان کرد که دوربین A7S III از ضبط ویدیوهای 4K با سرعت 120 فریم برثانیه، عمق رنگ 10 بیتی با الگوی 4:2:2 و قابلیت ضبط داخلی محتوا با کدک All-Intra پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر کاربران با اتصال یک کابل HDMI به دوربین قادر به ضبط خارجی ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم برثانیه و فرمت 16 بیتی RAW خواهند بود.

A7S III از پالت‌های رنگی S-Gamut، S-Gamut 3 و S-Gamut3 پشتیبانی می‌کند. پروفایل‌های رنگی سینمایی فرآیند تطبیق رنگ‌های ثبت شده توسط A7S III با سایر دوربین‌های سینمایی را تسهیل می‌کنند. همچنین به منظور بهره‌وری هرچه بیش‌تر این دوربین از فرمت XAVC HS با کدک H.265 پشتیبانی می‌کند. برای مدت ضبط ویدیو هیچ‌گونه محدودیت زمانی وجود ندارد و کاربران با استفاده از دوربین می‌توانند ویدیو‌های 4K با حداکثر سرعت 120 فریم برثانیه را ضبط نمایند. سایر حالات فیلمبرداری دوربین همگی از حداکثر گستره حسگر استفاده خواهند کرد.

سیستم فوکوس جدید به ثبت هرچه بهتر تصاویر و ویدیوها کمک می‌کند. سیستم جدید فوکوس خودکار با قابلیت تشخیص فاز از 759 نقطه مختلف که 92 درصد سطح حسگر دوربین را پوشش می‌دهند؛ استفاده خواهد کرد. به منظور حفظ فوکوس روی سوژه، کاربران به قابلیت ردیابی آنی و فوکوس خودکار لحظه‌ای دسترسی خواهند داشت. عملکرد مطلوب دوربین در زمینه فوکوس خودکار و سیستم‌های تشخیص کنتراست همواره یکی از نقاط قوت مدل‌های پیشین سری A7S قلمداد شده است؛ لذا ارتقاء این قابلیت‌ها در دوربین جدید یقینا خرسندکننده خواهد بود.

A7S III مجهز به تثبیت‌کننده داخلی 5 محوره است. این مشخصه در صورت استفاده از لنزهای IBIS و Gimbal بهترین عملکرد ممکن را ارائه خواهد داد؛ اما مشخصا برای لنزهای فاقد قابلیت تثبیت‌کنندگی مفید خواهد بود. همچنین سونی در دوربین A7S III از سوژه‌یاب جدیدی بهره گرفته است. بر اساس اعلام سونی این مشخصه نخستین EVF نوع 0.64 شامل یک پنل اولد 9.44 میلیون نقطه‌ای است. اکنون نمایشگر 1.44 میلیون نقطه‌ای 3.0 اینچی در قسمت پشتی دوربین یک پنل لمسی کاملا مجهز بوده و برای نخستین بار در یک دوربین سری A7 سونی به‌کار گرفته شده است.

نکته احتمالا مهم‌تر اینکه اکنون سونی از یک رابط کاربری کاملا بازنگری شده بهره‌برداری نموده است. رابط کاربری افقی و پیچیده سابق شامل چندین صفحه تودرتو از منوهای مختلف بود. در حالی‌که قالب جدید از طراحی زبانه‌های عمودی بر روی یکدیگر بهره گرفته و تجربه متفاوتی را برای کاربران رقم خواهد زد. همچنین رابط کاربری کاملا مبتنی بر فرامین لمسی بوده و کاربران برای انتخاب یا پیمایش میان منوهای مختلف می‌توانند از نمایشگر لمسی دوربین استفاده کنند.

نهایتا دوربین A7S III مجهز به درگاه کارت حافظه دوگانه بوده و کاربران برای هر یک از درگاه‌ها می‌توانند از کارت‌های SDXC/SDHC یا CFexpress استفاده کنند. کاربران قادر به ذخیره‌سازی همزمان ویدیوهای ضبط شده یا تصاویر به ثبت رسیده در هر 2 درگاه خواهند بود. همچنین هنگام ثبت داده‌های دوربین روی یک کارت حافظه، کاربر با استفاده از حالت رله می‌تواند حافظه دیگر را از دوربین خارج نماید. بدین‌ترتیب افراد به فضای حافظه بی‌پایان جهت ذخیره‌سازی یک فایل دسترسی خواهند داشت. برای مشاهده ویدیوی معرفی این دوربین کافیست اینجا کلیک کنید.

این دوربین دارای امکانات بسیار بیش‌تری است؛ اما کافیست خاطرنشان کنیم که A7S III یکی از مجهزترین دوربین‌های مصرفی بازار در رده تولیدات کامپکت بدون آینه به‌شمار می‌رود. وضوح 12 مگاپیکسلی حسگر احتمالا برای عکاسان حرفه‌ای هیجان‌انگیز نخواهد بود؛ اما این مشخصه پاسخگوی نیازهای اکثریت کاربران بوده و قابلیت‌های ویدیویی دوربین نیز نسبت به کلیه تولیدات رقیب در بازه قیمتی مشابه پیشرفته‌تر به‌نظر می‌رسند. اما قیمت‌گذاری این دوربین به چه شکل است؟ دوربین A7S III به تنهایی با برچسب قیمتی 3500 دلاری عرضه خواهد شد. فروش این محصول در ماه سپتامبر آغاز می‌شود. بنابراین مشتریان با پرداخت مبلغی نزدیک به این رقم می‌توانند یک دوربین سینمایی را خریداری نمایند.

1 در مورد “سونی از دوربین A7S III با قابلیت فیلمبرداری 4K و تثبیت‌کننده داخلی رونمایی کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH