گواهینامه SSL

گواهینامه SSL چیست و چه کاربردهایی دارد؟

گواهینامه SSL یک فایل داده‌ای کوچک است که به‌صورت دیجیتال، یک کلید رمزنگاری را به مشخصات یک سازمان متصل می‌کند. در هنگام نصب این گواهینامه بر روی یک وب‌سرور، علامت قفل و پروتکل https فعال شده و در نتیجه اتصال بین وب‌سرور و مروگرهای اینترنت، ایمن می‌شود. معمولا از گواهینامه SSL جهت امنیت بیشتر پرداخت‌های آنلاین، انتقال داده و ورود کاربران به سایت استفاده می‌شود. جدیدا نیز این ویژگی به شبکه‌های اجتماعی راه یافته است. گواهینامه SSL موارد زیر را به یکدیگر متصل می‌کند:

  • نام دامنه، نام سرور و یا نام هاست
  • هویت سازمانی (منظور همان نام شرکت) و موقعیت مکانی آن

نکته: از آگوست 2020، اکثر مرورگرهای اینترنتی جهت نشان دادن امنیت بیشتر یک سایت، قفل و نوار آدرس سبز رنگ را نمایش نمی‌دهند.

یک سازمان باید گواهینامه SSL را بر روی وب‌سرور خود نصب کرده تا بتواند ارتباطی ایمن را با مرورگرهای اینترنتی ترتیب دهد. هنگامی‌که یک اتصال ایمن برقرار شود، آنگاه تمامی ترافیک مابین وب‌سرور و مرورگرهای اینترنتی، ایمن خواهد بود. هنگامی‌که این گواهینامه با موفقیت بر روی سرور شما نصب شود، آنگاه اپلیکیشن پروتکل یا همان HTTP، به HTTPS تغییر می‌کند که حرف “S” در اینجا به معنای “ایمن” است. امروزه گوگل بر روی این مقوله بسیار حساس بوده و در واقع در هنگام ایجاد یک وب‌سایت، علاوه بر نام دامنه و میزبان، باید یک گواهینامه SSL نیز برای آن تهیه کرد.

شیوه کار گواهینامه SSL

گواهینامه‌های SSL از چیزی به نام رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کنند. در واقع این نوع از رمزنگاری قدرت دو کلید دیگر را که در حقیقت رشته‌هایی طولانی از اعداد تصادفی هستند، در اختیار دارد. یکی از این کلیدها، کلید خصوصی و دیگری نیز کلید عمومی نامیده می‌شود. کلید عمومی برای سرور شما شناخته شده بوده و در دامنه عمومی وب‌سایت شما نیز موجود است. این کلید می‌تواند تمامی پیغام‌ها را رمزنگاری کند. مثلا اگر شخص A در حال ارسال پیغام به شخص B باشد، آنگاه این پیغام توسط کلید عمومی شخص B، قفل شده و تنها راه رمزگشایی (باز کردن قفل) آن نیز این است که از کلید خصوصی شخص B استفاده شود. شخص B تنها کسی است که این کلید خصوصی را در اختیار دارد، بنابراین تنها خودش می‌تواند از این کلید جهت رمزگشایی پیغام شخص A بهره ببرد. اگر در این بین یک هکر زودتر از شخص B به این پیغام دسترسی پیدا کند، آنگاه فقط با یک رمزنگاری مواجه شده و حتی با قدرت یک رایانه هم قادر به شکستن قفل آن نیست. حال اگر این مثال را به دنیای اینترنت تشبیه کنیم، آنگاه می‌بینیم که ارتباطات بین یک وب‌سایت و سرور، همانند ارتباط بین شخص A و B است.

چرا به این گواهینامه نیاز دارم؟

گواهینامه‌ SSL از داده‌های حساس همانند اطلاعات کارت‌های اعتباری، نام‌های کاربری، گذرواژه‌ها و … محافظت کرده و علاوه بر این‌ها:

  • داده‌های بین سرورها را ایمن نگه می‌دارد
  • رتبه گوگل وب‌سایت شما را بهبود می‌بخشد
  • در کاربران و مشتریان شما اعتماد به وجود آورده و یا اینکه آن را افزایش می‌دهد
  • ترخ تبدیل را بهبود می‌بخشد

در زمینه خرید گواهینامه SSL هم باید به این نکته توجه کرد که این گواهی‌ها باید از جانب یک مرجع صدور گواهی دیجیتال (CA) منتشر شوند. مرورگرها، سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های موبایلی، لیستی از مراجع صدور گواهی‌های ریشه (Root) را در خود نگه می‌دارند.

گواهی ریشه باید بر روی دستگاه طرف کاربر نیز موجود باشد تا بدین ترتیب مورد اعتماد واقع شود، در غیر این‌صورت، مرورگر کاربران یک پیغام عدم اطمینان را به آن‌ها نشان خواهد داد. از نگاه بازاریابی دیجیتال، چنین اخطاری می‌تواند نوعی عدم اطمینان را به ذهن مخاطب القا کرده و باعث شود تا اعتماد به کسب‌و‌کار شما کاهش یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH