سامسونگ ARM

سامسونگ احتمالا به دنبال تصاحب بخشی از سهام شرکت ARM است

به گفته یک مقام آگاه، شرکت کره‌ای سامسونگ در نظر دارد که 3 تا 5 درصد از سهام شرکت ARM را خریداری کند. این طرح برای خرید سهام باقی‌مانده‌ای اجرا می‌شود که توسط کنسرسیوم شرکت‌های تولیدکننده قطعات نیمه‌هادی ارایه شده است.

هدف سامسونگ از این اقدام کاهش هزینه‌های خود به منظور پرداخت حق امتیاز برای تولید چیپست‌های مبتنی بر پلتفرم پردازنده مرکزی Cortex و پردازنده گرافیکی Mali است. سامسونگ از این هسته‌ها در تراشه‌های اگزینوس استفاده می‌کند.

به یاد داشته باشید، حتی اگر یک شرکت در پردازنده‌های مرکزی (CPU) خود از هسته‌های Cortex (مثلا هسته‌های سری M) استفاده کند، باید به دلیل استفاده از مجموعه دستورالعمل‌های ARM در پردازنده خود حق امتیاز مشخصی را به این شرکت پرداخت کند. البته، سامسونگ در سال گذشته بخش تولید هسته‌های سفارشی CPU خود را تعطیل کرد تا هسته‌های ARM را در پردازنده‌های خود قرار دهد.

با این حال، اپل نیز قصد دارد که مک‌های خود را به چیپست‌های مبتنی‌بر معماری ARM مجهز کند. در نتیجه، برای این کار به مجوزهایی احتیاج خواهد داشت. به همین دلیل اپل نیز یکی از شرکت‌های مشتاق برای خرید ARM بود و علاقه بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد.

بنابر گزارش‌های منتشر شده، شرکت Nvidia “مذاکرات پیشرفته‌ای” برای خرید ARM داشته است تا مالکیت آن را به دست آورد. اما اصلی‌ترین سوال درباره موضوع مورد بحث ما این است که آیا این کار امکان پذیر خواهد بود یا خیر؟ آیا Nvidia به عنوان برترین شرکت تولیدکننده تراشه‌ها و کارت‌های گرافیکی برای خرید ARM توانایی تامین 41 میلیارد دلار را دارد؟ طبق گفته‌های منبع ما، این مبلغ از سوی شرکت ژاپنی SoftBank اعلام شده است. SoftBank مالک ARM به حساب می‌آید.

دومین و مهم‌ترین ابهام ما این است که فرض کنیم Nvidia و SoftBank به توافق نرسند؛ در این حالت، مالکیت یک شرکت برروی لایسنس ARM در پردازنده‌‌ها که در هر محصولی (از تلفن‌های هوشمند تا ماشین‌های لباسشویی) یافت می‌شوند، نقض قانون ضدانحصار به شمار می‌رود. شرکت SoftBank هیچ تراشه‌های تولید نمی‌کند، اما شرکت‌های اپل، Nvidia و سامسونگ در این زمینه تا حدی با هم رقابت می‌کنند. بنابراین، اگر صد در صد سهام ARM توسط یک شرکت خریداری شود، احتمال درگیری آن شرکت با دولت‌ها و دادگاه‌ها بسیار بالا خواهد بود.

تمامی موارد بیان شده به عنوان بخشی از دلایلی هستند تا سامسونگ نتواند ARM را تصاحب کرده و فقط سهم خود را با یک کنسرسیوم شریک شود. این موضوع به سازمان‌های نظارتی اطمینان می‌دهد که هیچ رفتار ضدرقابتی وجود نداشته باشد.

سامسونگ در سال 2012 نیز چنین استراتژی را در پیش گرفته بود. این شرکت در آن زمان موفق شد که 3 درصد از سهام شرکت ASML (به ارزش 642 میلیون دلار) را به دست آورد. سامسونگ در آن سال عملکرد بسیار خوبی داشت. شرکت هلندی ASML تنها شرکتی در جهان است که تجهیزات لیتوگرافی برای تراشه‌هایی که به وسیله اشعه ماوراء بنفش تولید می‌شوند را تولید می‌کند.

با وجود این که سامسونگ نیمی از سهم خود در ASML را در سال 2016 فروخت و اکنون تنها 1.5 درصد از سهم این شرکت را در اختیار دارد، اما رابطه بسیار خوبی میان این دو شرکت وجود داشته است. کره‌ای‌ها 29 درصد از سهم فروش محصولات ASML در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی را به دست آورند، چرا که این شرکت ظرفیت تولید دستگاه‌های لیتوگرافی تراشه به وسیله اشعه ماوراء بنفش را افزایش داده است و این چنین شد که سامسونگ نیز سود خود را از این افزایش تولید کسب کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH