راهنمای خرید بهترین مودم روتر در بازار شبکه

مودم روتر چیست؟

در این مقاله قصد داریم با معرفی کامل از بهترین ویژگی‌های مودم روتر، به شخصی که هیچ اطلاعاتی از کارکرد و ماهیت مودم روتر ندارد، راهنمایی ویژه ای بدهیم تا بتواند بهترین انتخاب خود را در خرید بهترین مودم روتر در بازار شبکه داشته باشد. همچنین، روتر میکروتیک، روتر تی پی لینک و روتر دی لینک برندهای مطرح در بازار می باشند که کمک زیادی در خرید شما انجام می‌دهند.

برای اینکه از گیجی و سردرگمی در بین انتخاب‌های ممکن در بازار تجهیزات شبکه، مصون بمانید، بایستی اطلاعاتی از ماهیت و مزایای عملکردی مودم روتر داشته باشید. خب اول از همه به معنی روتر میپردازیم که اصلا چه معنایی در علوم کامپیوتر دارد.

روتر یا مسیریاب در واقع یک وسیله‌ای است که کامپیوتر‌ها و تجهیزات شبکه را به هم متصل می‌کند، همچنین این جادوگر پشت صحنه می‌تواند انواع تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند، کنسول های بازی و حتی تلوزیون‌های هوشمند را نیز به هم وصل کند. اما خب این حداقل کاریی هست که روتر می‌تواند انجام دهد.

درواقع کار اصلی روتر، مسیریابی است، یعنی اینکه درخواست‌های داده ای هر وسیله موجود در شبکه را پکیج‌ بندی می‌کند و آنها را به مقصد‌های مناسب و مختص خود می‌رساند و از تداخل و آمیخته شدن داده های هر وسیله موجود در شبکه جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های مودم روتر خوب

انتخاب یک مودم روتر بی‌سیم که دارای همه خصوصیات درجه یک نظیر: انتقال دهندگی سریع، Wi-Fi قابل اطمینان، پوشش‌دهی عالی باشد، کار اصلا آسانی نیست، به خصوص اگر شما یک فرد مبتدی با دانش کم در حوزه تجهیزات شبکه باشید. برای کمک به شما در انتخاب بهترین مودم روتر که همسو با نیازها و توان پرداختی شما باشد، این راهنمای خرید مودم روتر را با دقت بخوانید تا در هنگام خرید مودم روتر، آگاهی داشته باشید که به دنبال چه پارامترهایی باشید.

 

1.پردازشگر مودم روتر باید چند هسته‌ای و با حداقل مقدار رم 128MB باشد

اگر می‌خواهید یک شبکه سریع داشته باشید که بتواند همزمان به چندین کاربر سرویس بدهد، مودم روتر شما باید حداقل دارای یک پردازنده دو هسته‌ای یا بیشتر باشد.

اما در مورد مقدار رم پیشنهادی برای مودم روتر، نظر متخصصان تیم فنی مهندسی سایت برقچی این است که اگر به دنبال کاربری محدود متناسب با فضای آپارتمانی با تعداد کاربر کم هستید، مقدار رم مودم‌ روتر شما نباید کمتر از 128MB باشدُ اما اگر به دنبال مودم روتر برای فضای اداره و محیط‌های کاریی کوچک با تعداد کاربران کم هستید، مقدار رم پیشنهادی ما 256MB است.اما خب برای اینکه مودم روتر شما دارای عملکرد بدون دغدغه باشد بطوریکه بتواند مجموعه از کارها را در کمترین زمان ممکن پردازش کند و جوابگو تعداد بیشماری از کاربران شبکه شما باشد، بهتر است که از 512MB  به بیشتر استفاده کنید البته اگر هزینه کردن برای شما مسئله ای نداشته باشد.

2. مودم روتری که انتخاب می‌کنید باید Dual-Band یا بیشتر باشد

در هنگام خرید مودم روتر باید ویژگی کارکرد در دو باند فرکانسی را در نظر بگیرید. اما خب این اصطاح یعنی چی؟

در واقع وقتی صحبت از مودم روتر دو باند می‌شود به این معنا است که مودم روتر شما توانایی پخش سیگنال Wi-Fi در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتزی و 5 گیگاهرتزی دارد. اگر مودم روتر تک باند باشد، مطمئن باشید که از باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتزی برخوردار است.

اما خب باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتزی چه مزایا و معایبی دارد؟

برای توضیح این پرسش ساده، لازم است بدانید که باند فرکانسی 2.4 برای روتر شما Wi-Fi نسل 4 را به ارمغان می‌آورد. از دیگر مزایا و معایب این باند فرکانسی می‌توان به کند ترنسفر شدن اطلاعات با بار ترافیکی متراکم و شلوغ در بلوک‌های آپارتمانی و ساختمان‌های اداری اشاره کرد. ولی خب این باند فرکانسی با دستگاه‌های قدیمی کاملا سازگار است و می‌تواند یک پوشش گسترده با برد حداکثر 10 متری حتی با وجود مانع را برای مشترک تضمین کند.

اما به راستی مزایای دوئل باند و سه باند بودن مودم روتر چیست؟

دو باند یا دوئل باند و سه باند بودن مودم روتر منجر به ساطع شدن سیگنال وایرلس در باند فرکانسی 5GHz می‌شود. از دیگر مزایای باند فرکانسی 5GHz می‌توان به کم بودن شلوغی و کمتر شدن مشکل احتمالی بر روی این پهنای باند اشاره کرد، چرا که از این تکنولوژی جدید کمتر استفاده می‌شود. در کل اگر شما خانه هوشمند و مدرن با شبکه بی‌سیمی سریع برای استفاده از جریان 4K یا HD  می‌خواهید، بایستی از یک مودم روتر دوئل باند یا سه باند استفاده کنید.

این باند فرکانسی بسیار سریع‌تر از 2.4 است و مزایای Wi-Fi نسل 6 با استاندارد 802.11ax و همچنین Wi-Fi نسل 5 با استاندارد 802.11ac را به همراه می‌آورد.

3.سرعت واقعی دانلود و آپلود مودم روتر را به صورت آنلاین چک کنید

زمانی که مشخصات فنی یک مودم روتر را می‌خوانید، هیچ گاه به شما سرعت واقعی که در هنگام استفاده برمی‌دارید را نمی‌گویند. در واقع به شما تعدادی اعداد نظری نشان داده شده است که در آزمایشگاه‌های تخصصی با تجهیزات شبکه عالی اندازه‌گیری شده است. از همین‌رو شما باید در هنگام آپلود و دانلود یعنی در یک تجربه واقعی یک تست سرعت استاندارد بگیرید.

نظرات کاربران و بررسی‌های انجام شده توسط تیم فنی مهندسی سایت برقچی این است که به دنبال نتایجی باشید که افراد از کامپیوتر و تجهیزات واقعی به جای تجهیزات آزمایشگاهی استفاده کرده باشند. به عنوان مثال، بعضی از انتشار دهنده‌ها از مودم روترهای دیگری برای اندازه گیری سرعت مورد آزمایش خود، استفاده می کنند که نتایجشان اصلا معتبر نیست.

4.مودم روتر شما باید از اپلیکیشن های موبایلی برای مدیریت و پیکربندی حمایت کند

یک دهه قبل، کاربران می‌توانستند تنها با دسترسی به سیستم عامل کامپیوتر از راه یک مرورگر وب به مودم روتر خود متصل شوند و آن را تنظیم و مدیریت کنند. از همین رو بیشتر افراد از چنین رابط کاربری ترس دارند و تمایل دارند از یک رابط کاربری آسان استفاده کنند.

در نتیجه، تولید کنندگان مودم روتر، برنامه‌های موبایل هوشمند را توسعه داده‌اند تا کاربران به راحتی بتوانند از طریق آنها به تنظیم مودم روترهای بی‌سیم خود بپردازند.اگر راحتی می‌خواهید، باید بررسی کنید که مورد خریداری شده دارای یک برنامه هوشمند است یا نه. شما باید به راحتی هر چه تمام‌تر قادر به استفاده از آن باشید. از جمله ویژگی‌هایی که باید اپلیکیشن‌های موبایلی مودم روتر داشته باشند، مشاهده وضعیت کار مودم روتر، مدیریت و تنظیم ویژگی‌های اصلی مودم روتر را دارا باشد.

5.مودم‌ روتر شما باید دارای درگاه ارتباطی USB ترجیحا از نوع USB 3.0 باشد

ما انواع دستگاه‌های USB خور در بازار داریم که باید به یک مودم روتر بی‌سیم متصل شوند. دستگاه هایی نظیر هارد دیسک، پرینتر و مودم و دیگر وسایل های الکتریکی.

روتر شما حاقل باید یک پورت USB داشته باشد آن هم ترجیحا از نوع USB 3.0 باشد. البته مودم روتر‌های گران‌ قیمت‌تری هم وجود دارند که برای اتصال دستگاه‌های تلفن همراه از یک پورت usb از نوع C پشتیبانی می‌کنند.

6.مودم روتر باید از سرویس های کیفیت خدمات حمایت کند

در واقع از هر تکنولوژی و تکنیکی که به منظور مدیریت و بهبود ترافیک شبکه استفاده شود، ما به آن سرویس کیفیت خدمات یا QoS می‌گویم. بعضی از مودم روترها، این سرویس را به صورت تنظیمات دستی در اختیار شما قرار می‌دهند که خارج از حوصله کاربران خانگی است.البته در این بین، مودم روترهایی وجود دارند که این سرویس را به صورت Adaptive QoS، Intelligent QoS و یا حتی Dynamic QoS در اختیار می‌گذارند. در کل این نام‌گذاری‌ها اصلا مهم نیست، چیزی که اهمیت دارد این است که مدیریت پهنای باند و ترافیک شبکه مبتنی بر الگوریتم‌های هوشمند و با حداقل مشارکت انسانی و به صورت خودکار در مودم روتر شما انجام شود

7.امکان ادغام مودم روتر به سرویس‌های اینترنت اشیاء مثل خانه هوشمند

بسیاری از مردم از دستگاه‌های هوشمند و سنسور‌های مبتنی بر تکنولوژی اینترنت اشیا در خانه‌هایشان استفاده می‌کنند.خیلی مهم است که شما برای ادغام،مدیریت و متصل کردن این دستگاه‌ها به صورت یکپارچه، از یک مودم روتر مناسب استفاده کنید.

به عنوان مثال اگر مودم روتر شما از چنین توانایی ادغام برخوردار نباشد، شما مجور هستید برای کنترل وسایل‌های هوشمند،مودم روتر خود را در طول شب خاموش کنید و این بدترین کار ممکن است که به جای حل مسئله، صورت مسئله را پاک کنید.

8.از VPN،آنتی ویروس،دیوار آتشین و تنظیمات پیشرفته پشتیبانی کند

امروزه تقریبا همه مودم روتر‌ها،ویژگی‌های پیشرفته مفیدی همچون VPN سرور، آنتی‌ویروس و خدمات امنیتی دیگر برخوردار هستند که از سیگنال Wi-Fi شبکه شما در برابر بدافزارها و حملات هکرها محافظت می‌کنند. اما خب آیا واقعا همه مودم روترها این ویژگی‌ها را به خوبی اجرا می‌کنند!؟ جواب مطمعنا خیراست، چرا که شما نمی‌توانید از یک روتر ارزان قیمت با سخت افزار ضعیف توقع داشته باشید که امنیت شبکه شما را هم تامین کند.

جمع بندی

انتخاب یک مودم روتر که با نیاز‌های شما عزیزان همسو باشد مستلزم مشورت ‌و راهنمایی است. تیم فنی مهندسی سایت برقچی سعی بر این داشته تا با بیان نکات مهم در خرید مودم روتر با شما همراه باشد.
شما  همچنین می‌توانید با مرکز مشاوره و راهنمایی تیم برقچی با شماره  35000020-021  در تماس باشید تا مشاورین ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.
این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

2 در مورد “راهنمای خرید بهترین مودم روتر در بازار شبکه”

  1. چقدر خوب نوشته شده، من رشتم کامپیوتر هست ، تا الان چنین توضیح ساده و شفافی ندیده بودم، مرسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH