کوالکام در جریان درگیری حقوقی با FTC بر سر قوانین انحصاری تولید تراشه‌ها پیروز شد

پیش‌تر در سال 2019 سیاست کمپانی کوالکام مبنی بر “فروش تراشه مشروط به دریافت مجوز” از سوی یک قاضی آمریکایی به‌عنوان یک رفتار ضد رقابتی قلمداد شد. اما اکنون دادگاه Ninth Circuit کلیه احکام پیشین را به‌طور کامل نقض نموده و بدین‌ترتیب کوالکام به یک پیروزی بزرگ دست یافته است.

جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که کمیته ارتباطات فدرال (FTC) استدلال کرده بود که کمپانی کوالکام در صورت مراجعه تولیدکنندگان به شرکت‌های رقیب برای خریداری نیمه‌هادی‌های موردنیاز خود مالیات‌هایی را برای آن‌ها در نظر گرفته و بدین‌ترتیب رقبای خود در زمینه تولید تراشه را از میدان رقابت خارج نموده است. این کمپانی‌ها حتی در صورت عدم استفاده از محصولات کوالکام در ازای به‌کارگیری پتنت‌های موردنیاز استانداردهای این شرکت وادار به پرداخت حق امتیاز به تولیدکننده آمریکایی بودند. چنین رویکردی اساسا موجب قیمت‌گذاری بالاتر محصولات کمپانی‌های رقیب در مقایسه با تراشه‌ و پتنت‌های ارائه شده توسط کوالکام شد.

در جریان دادخواست ضد انحصاری علیه کوالکام این کمپانی با اتهامات ضد رقابتی در کشورهای مختلف مواجه شده است. بر این اساس تولیدکننده آمریکایی به پرداخت غرامت 975 میلیون دلاری به چین، 854 میلیون دلاری به کره‌جنوبی و 1.2 میلیارد دلاری به اتحادیه اروپا محکوم شد. همچنین پیش‌تر در سال 2018 نیز کوالکام با پرداخت غرامت 774 میلیون دلاری به تایوان، دادخواست حقوقی مطرح شده علیه خود را حل و فصل کرده بود. در حال حاضر کوالکام به‌دلیل نقض مفهوم صدور منصفانه، معقول و غیر تبعیض‌آمیز مجوز (FRAND) کماکان می‌تواند در مظان اتهام قرار گیرد.

این قوانین برای جلوگیری از سوء استفاده ناعادلانه از حق ثبت اختراع‌ شرکت‌ها و فراهم شدن شانس منصفانه برای تمامی کمپانی‌ها وضع شده‌اند. با این‌حال قاضی کالاهان پیشنهاد کرده است که این پرونده به دادگاه دیگری ارسال شود. تا زمانی‌که این پرونده به دیوان عالی کشور ارسال نشود؛ کوالکام اساسا برای ادامه سیاست‌های ظاهرا ضد رقابتی خود هیچ‌گونه محدودیتی نخواهد داشت. بعلاوه از این پس کمپانی حتی می‌تواند رویکردی جسورانه‌تر را در پیش بگیرد. بر اساس اظهارات دفتر رقابت FTC “صدور چنین حکمی از سوی دادگاه ناامیدکننده بوده و ما گزینه‌های خود را مدنظر قرار خواهیم داد”.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH