با بهترین و بدترین برندهای لپتاپ‌ دنیا آشنا شوید(بخش پایانی بررسی دو برند سونی و توشیبا)

در بخش پنجم و بخش آخر از بررسی‌ها به ارزیابی دو برند سونی و توشیبا پرداخته می‌شود.

سونی

برند سونی را می‌توان یکی از گرانترین برندهای تولید کننده لپ‌تاپ دانست. لپ‌تاپ هایی قدرتمند با قیمت نجومی که داشتنشان برای خیلی‌ها غیر ممکن می‌شود. اما این پرسش پیش می‌آید که آیا لپ‌تاپ های سونی ارزش این هزینه‌ای را که کاربر متحمل می‌شود دارند؟ در بررسی زیر خواهید دید که این برند در کجای دنیای لپ‌تاپ ها قرار می‌گیرد.

بررسی‌ها(امتیاز 14 از 20)

از شش لپ‌تاپ سونی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، چهار تای آنها 3.5 ستاره و دو تای دیگر 3 ستاره دریافت کرده‌اند. البته همین مقدار کافی بود که این سازنده ژاپنی در امتیاز بررسی 4 پوینت در سال 2014 بیشتر کسب کند. در بین محصولات سونی دو مدل  Flip 14 و Duo 13 با وجود طراحی نو آورانه‌ای که داشتند، آنچنان که باید کاربردی نبودند.

پشتیبانی(امتیاز 19 از 20)

شاید تنها بخشی که سونی در آن توانسته نسبتا عالی عمل کند، همین بخش پشتیبانی باشد. برای دومین سال متوالی این سازنده عنوان بهترین پشتیبانی را از آن خود کرده است. وب سایت این شرکت منظم بوده و پر شده است از اطلاعات مفید، خدمات چت آنلاین و حضور قدرتمند رسانه اجتماعی. در پشتیبانی تلفنی، نمایندگان این شرکت در پاسخگویی سریع و وارد بکار عمل کرده و به تمام پرسشها در مدت زمان میانگین 9 دقیقه 36 ثانیه پاسخ گفتند.

طراحی(امتیاز 9 از 15)

sony-design-sf

به بازار روانه کردن دو تا از سبکترین نوت بوک‌های سال با نام‌های VAIO Pro 13 و VAIO Pro 11 ، آنقدری کافی نبوده است که بتواند مانع از سقوط سونی از امتیاز 13 به 9 در طراحی شود. بیشتر می‌توان نوت بوکهای فوق باریک را با آن گوشه‌ها و لبه‌های تیزشان که تایپ را دشوار می‌کنند، مقصر دانست. طریقه قرار گیری نا بهنجار دکمه‌ها در VAIO Duo 13 هم به این قضیه دامن زده است. اگرچه طراحی کیبورد  VAIO Tap 11 که بیشتر شبیه به یک تبلت است، از بهترین‌ها نشان داده است.

کیبورد و تاچ پد(امتیاز 5 از 15)

sony-keyboard-sf

شاید سونی از نظر پشتیبانی برترین باشد، اما زمانی که بحث به کیبورد می‌رسد، این برند جز بدترین‌ها است. تقریبا تمام دستگاه‌های تست شده از  VAIO Duo 13 1899 دلاری گرفته تا  VAIO Fit 14 850 دلاری، همگی از فشردگی دکمه‌ها، بازخورد لمسی ضعیف و انعطاف پذیری رنج می‌بردند. تاچ پدها به اندازه کیبوردها بد نبودند و فقط گاهی در درک حرکتهایی مثل اسکرول دو انگشتی و چرخش مشکل داشتند.

صفحه نمایش و صدا(امتیاز 7 از 10)

با میانگین قرائت نور 267 لوکس، لپ‌تاپ‌های سونی از میانگین استاندارد نوت بوکها روشنتر هستند و به دلیل وجود فن‌آوری ترایلومینس، صفحات نمایش این دستگاه‌ها رنگهای طبیعی‌تری را نشان می‌دهند. مدل VAIO Fit 14 مشکل تابش خیره کننده و مدل  VAIO T Series 15 با صفحه فول اچ دی مشکل زاویه دید دارد. دو مدل پیشرفته VAIO Pro 11  و  13  هم با صفحات تاریک در جنگند و کنتراست کافی ندارند.

صدا در نوت بکهای وایو سونی، واضح و مرتعش بوده و VAIO Control Center  به بهبود بخشیدن به کیفیت و کمتر کردن این خشونت در صدا کمک می‌کند. به طور کل لپ‌تاپ های سونی به 84 دسیبل رسیدند که  یک امتیاز از میانگین پایینتر بود.

نوآوری(امتیاز 6 از 10)

مثل ایسوس، سونی هم در سال 2013 در طراحی خود خطر کرد و این خطر همیشه هم به موفقیت نمی‌انجامد. این کمپانی  VAIO Flip- دستگاه‌هایی با ویژگی چرخش صفحه نمایش بوسیله ویژگی مغناطیسی که در سه مودLaptop, Tablet  و Viewer  قابل استفاده بودند- تولید کرد. مدلی دیگر بنام  VAIO Tap 11 با کیبورد بلوتوث و صفحه نمایشی با ویژگی‌های یک تبلت آمد که استفاده آن روی زانوها راحت نبود.

ارزش و حق انتخاب(امتیاز 1 از 5)

زیر 500 دلار ، لپ‌تاپی ساخت سونی پیدا نمی‌کنید. نوت بوکهای سری Pro and Duo با قیمت‌های 1049 دلار و 1399 دلار عرضه می‌شوند و می‌توان براحتی لپ‌تاپ‌هایی با همین کارایی و قدرت را به قیمت خیلی ارزانتر از برندهای دیگری چون توشیبا تهیه کرد. ارازنترین محصولات سونی مربوط به سری Fit  می‌شوند که با قیمت 579 دلار شروع می‌شود.

نرم‌افزار(امتیاز 4 از 5)

sony-screen-v1

سونی در این بخش و به دلیل وجود برنامه‌های چند رسانه‌ای که ارائه می‌دهد هنوز هم تاثیر گذار است. VAIO Pro 13 دارای برنامه‌هایی چون PlayMemories  برای به اشتراک گذاشتن عکسها و ArtRage studio برای نقاشی کشیدن است. برنامه Imagination Studio که در هایبریدهایی چون VAIO Flip 14 یافت می‌شوند، امکان رایت دی وی دی، ایجاد فیلم و موسیقی پیشرفته را برای کاربران فراهم می‌کند. Duo 13 با برنامه‌ای بنام ArtRage Pro می‌آید که بیشترین استفاده را از قلم تعبیه شده می‌کند.

VAIO Care هم به شما کمک می‌کند که با برزو نگه داشتن مداوم دستگاهتان، حل مشکلاتش برایتان آسانتر شود.

[divide]

توشیبا

بررسی‌ها(امتیاز 14 از 20)

سه لپ‌تاپ از این برند به ترتیب 4، 3.5 و 3 ستاره دریافت کردند و باعث شدند که نمره میانگین این برند نسبت به سال گذشته 5 امتیاز ارتقا داشته باشد. یکی از دوست داشتنی‌ترین لپ‌تاپ‌های توشیبا Qosmio X75 مناسب برای گیمینگ است که 4 ستاره بدست آورده و برنده جایزه انتخاب سر دبیر هم شده است. اما هایبریدی بنام Click  به دلیل باتری ضعیفش تنها دو ستاره دریافت کرده است.

پشتیبانی(امتیاز 16 از 20)

سایت این برند پر از ویدئو های آموزشی بوده و کاربر می‌تواند براحتی در آن حرکت کند. همین امر باعث شده است که نمایندگان پشتیبانی در تماس‌های تلفنی بجای راهنمایی پای تلفن کاربران را به همین ویدئو ها و راهنمایی‌ها رجوع دهند.

طراحی(امتیاز 9 از 15)

toshiba-design-sf-V2

زمانی که بحث طراحی می‌شود، توشیبا در  جایی مثل زیر زمین گیر کرده است. در مدلهایی مثل Kirabook هنوز هم نقطه امیدی به چشم می‌خورد و طرح Skyline  استفاده شده در Satellite P55t, Satellite S55t  و  Satellite E45tبا پوششی از جنس آلومینیوم  و گوشه های گرد جالب توجه است. اما متاسفانه Satellite Click با وزن سنگینی که در حالت نوت بوک یا تبلت دارد یکی از نقاط ضعف این کمپانی در طراحی محسوب می‌شود. بعلاوه Satellite L55t با شاسی پلاستیکی‌اش، باعث پایین آمدن امتیاز این کمپانی در این گروه شده است.

کیبورد و تاچ پد(امتیاز 9 از 15)

toshiba-keyboard-sf-v2

در حالی که برخی از لپ‌تاپ‌های توشیبا مثل Kirabook  1999 دلاری و Qosmio X75 1819 دلاری تجربه‌ای محکم و مناسب از تایپ ارائه می‌دهند، بسیاری دیگر ار کمبودهایی رنج می‌برند. بعلاوه این کمپانی بعضی اوقات مثلا در Toshiba Satellite NB15t از دکمه‌هایی کوتاهتر از حد نرمال استفاده کرده است.

تاچ پدهای این برند در تست بسیار دقیق و پاسخگو بوده و بسیاری از نوت بوکهای کار یTecra  نیز دارای پوینتینگهای قوی بودند.

صفحه نمایش و صدا(امتیاز 8 ز 10)

نوت بوکهای آلتراپرتابل و گیمینگ توشیبا دارای بهترین صفحه نمایش‌های موجود در بازار هستند. مثلا Kirabook 13 اینچی با رزولوشن 1440×2560 پیکسل دارای چگالی پیکسلی 221ppi است و صفحه فوق واضح فول اچ دی و سه بعدی Qosmio X875 هنگام بازی، حسی حضور در صحنه  را می‌دهد.

 میزان قرائت نور در لپ‌تاپ‌های توشیبا به طور میانگین 214 لوکس بوده که از مقدار 242 لوکس میانگین خیلی پایینتر است.

خوشبختانه صدا در دو گروه پیشرفته‌ها و پایین رده‌ها خوب بوده است و از وجود برنامه DTS Sound موجود روی نوت بوکهای Satellite قدردانی می‌کنیم. میانگین قدرت صدای سیستمهای توشیبا 84 دسیبل بوده که از میانگین، یک دسیبل پایینتر است.

نو‌آوری(امتیاز 4 از 10)

شاید Kirabook  با آن صفحه Concore Glass با رزولوشن 1440×2560 پیکسلی‌اش چشمگیر باشد، اما به طور کل این کمپانی در این بخش امتیاز بالایی را نتوانسته بدست آورد. تنها کار نوآورانه‌ای که در طول 12 سال گذشته توشیبا انجام داد بکارگیری یک وب کم اچ دی دوگانه در Qosmio X875 بوده که توانایی ضبط و عکسبرداری سه بعدی دارد.

ارزش و حق انتخاب(امتیاز 5 از 5)

اگر حرف از حق انتخاب شود، می‌توان توشیبا را اولین برند در این دسته نامید. ساخت سری‌هایی چون Satellite  برای استفاده روزمره،Qosmio  برای بازی، Kira Ultrabooks، نوت بوکهای باریک و سبکPortege ،Tecra  ویژه هدفهای کاری و کروم بوکها از این برند یک سازنده خوب در این زمینه می‌سازد که برای هر سلیقه و بودجه‌ای سیستم در چنته دارد. قیمت‌ها هم از 349 دلار (Satellite C) تا سری Tecra W با قیمت 1899 دلار متنوع است.گیمرهای کم بودجه هم می‌توانند یک سیستم قدرتمند Qosmio X75 را تنها با 1799 دلار در مقابل Alienware 17 2149 دلاری با مشخصات مشابه تهیه کنند.

نرم‌افزار(امتیاز 3 از 5)

toshiba-screen-v11

مجموعه نرم‌افزار توشیبا نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. می‌توان برنامه‌هایی چون مدیا پلیر، Toshiba Start برای اخبار و Toshiba Book Place را برای دانلود یا خواندن کتابهای الکترونیکی را در دستگاه‌های این شرکت یافت. مدلهای جدید مثل  Toshiba Tecra Z40 با نرم‌افزار تشخیص مشکل Toshiba Assist  همراه شده‌اند و  Satellite E45t با کنترلر صدای Nuance Dragon Assistant می‌آید.

9 در مورد “با بهترین و بدترین برندهای لپتاپ‌ دنیا آشنا شوید(بخش پایانی بررسی دو برند سونی و توشیبا)”

  1. مهدی رسولی

    😐
    به طراحی وایو 9 از 15 داده به توشیبا هم همینطور 😐 طراحی توشیبا باید بندازی سطله آشغال

  2. با تشکر از مقاله خوبتون یه سوالی برام پیش اومد اینه که چرا برند MSI تو این مقالات نبود من خودم تا حالا دو تا لپ تاپ های گیمینگشو داشتم و واقعا از بیشتر این برندها از نظر کیفیت ساخت کارایی بهتر بودن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH