کوالکام از نسل دوم تراشه اسنپ‌دراگون 8CX برای کامپیوترهای شخصی 5G رونمایی کرد

با عرضه آی‌مک‌ها و مک‌بوک‌های اپلی مبتنی بر معماری ARM بازار تراشه‌های طراحی شده برای کامپیوترهای شخصی سال درخشانی را آغاز کرده است. از سال 2018 کمپانی کوالکام با رونمایی از پلتفرم جدید اسنپ‌دراگون 8cx زیربنای توسعه این حوزه جدید را ایجاد کرد. پلتفرم اسنپ‌دراگون 8cx به منزله سومین تلاش کمپانی در راستای طراحی تراشه برای کامپیوترهای شخصی مصرفی است. دستاورد تلاش‌های پیشین کوالکام موجب تولید 2 تراشه با اسامی اسنپ‌دراگون 835 و اسنپ‌دراگون 850 شد. همان‌طور که احتمالا می‌دانید؛ هیچ‌کدام از این تلاش‌ها برای کامپیوترهای شخصی کاملا موفقیت‌آمیز نبودند.

طی سالیان اخیر نام مایکروسافت به‌عنوان یک شریک کلیدی برای کوالکام مطرح شد و این 2 کمپانی در راستای افزایش محبوبیت کامپیوترهای شخصی مبتنی بر معماری ARM با یکدیگر همکاری کردند. هر 2 کمپانی در زمینه تولید لپ‌تاپ‌های فوق قابل‌حمل موسوم به کامپیوترهای شخصی “همواره روشن، همواره متصل” تلاش فراوانی از خود نشان دادند. این کامپیوترهای ACPC با تراشه‌های اسنپ‌دراگون 835، 850 یا 8cx عرضه می‌شوند و از ابعادی باریک، وزنی سبک، طراحی معمولا بدون فن و قابلیت اتصال به شبکه سلولی داده برخوردار هستند. امروز شرکت کوالکام به منظور فراهم نمودن امکان اتصال ACPCها به شبکه 5G از نسل جدید تراشه اسنپ‌دراگون 8cx رونمایی کرد.

مشخصات تراشه اسنپ‌دراگون 8CX Gen 2 5G

کوالکام برای تراشه جدید خود نامی اصطلاحا دهان پرکن موسوم به “پلتفرم محاسباتی اسنپ‌دراگون 8cx Gen 2 5G” را در نظر گرفته است. کمپانی برای نامگذاری تراشه جدید خود از عنوان نسل 2 بهره گرفته است؛ زیرا این محصول در مقایسه با پلتفرم اولیه شاهد اصلاحات محدودی بوده و به لحاظ معماری مورد استفاده هیچ تغییری نکرده است. به عبارت دیگر این تراشه کماکان مجهز به یک پردازنده 8 هسته‌ای با پیکره‌بندی خوشه‌ای 4+4 است. این پردازنده دارای 4 هسته قدرتمند ARM Cortex-A76 و 4 هسته کم‌مصرف کورتکس A55 است.

پردازنده گرافیکی آدرنو 680 اکستریم عملکرد گرافیکی فوق‌العاده تراشه را تضمین می‌کند؛ چرا که این پردازنده قدرتمندترین GPU تولید شده توسط کمپانی تا به امروز محسوب می‌شود. تراشه جدید از یک پردازنده سیگنال‌های دیجیتالی (DSP) موسوم به Qualcomm 685 و موتور هوش مصنوعی نسل چهارمی کوالکام با توان   اجرای 9 بیلیون عمل محاسباتی در هر ثانیه بهره خواهد برد. بعلاوه این تراشه با پردازنده سیگنال تصویری (ISP) موسوم به Spectra 390 عرضه خواهد شد؛ پردازنده‌ای که از پخش محتوای 4K HDR یا ضبط این ویدیوها با سرعت 30 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند. دستگاه‌های مجهز به این پردازنده می‌توانند از یک دوربین 32 مگاپیکسلی یا 2 دوربین 16 مگاپیکسلی بدون وقفه شاتر بهره‌برداری نمایند.

نسل جدید تراشه اسنپ‌دراگون 8cx از نمایشگرهایی با حداکثر رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند. کاربران با استفاده از یک نمایشگر خارجی می‌توانند از پخش محتوای 4K با سرعت 60 فریم برثانیه لذت ببرند. بعلاوه این تراشه با برخی اصلاحات صوتی شامل فناوری Hi-Fi، صدای فراگیر مجازی، هایپروایزر (ناظر ماشین مجازی) کامل و تکنولوژی حذف اکو Aqstic کوالکام عرضه خواهد شد.

بهره‌وری انرژی با وجود عملکرد قدرتمند

این تراشه 7 نانومتری بر پایه فرآیند FinFET تولید شده است. بر اساس اظهارات کوالکام با به‌کارگیری تراشه جدید عملکرد سیستم 18 درصد ارتقاء خواهد یافت. میزان افزایش راندمان عملکرد دستگاه به‌مراتب بیش‌تر بوده و معادل 39 درصد است.

تراشه جدید با قابلیت پشتیبانی یکپارچه از سیستم‌عامل ویندوز 10 اینترپرایز عرضه می‌شود و این موضوع ابدا جای تعجب ندارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ مایکروسافت یکی از شرکای کلیدی کوالکام در زمینه ساخت تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM برای کامپیوترهای شخصی به‌شمار می‌رود. در همین راستا پلتفرم‌های اسنپ‌دراگون 8cx احتمالا بهترین واکنش مایکروسافت در برابر مک‌بوک‌های مجهز به تراشه‌های ARM محسوب می‌شوند.

سیستم اتصال موبایلی کوالکام موسوم به FastConnect 6800 بزرگترین مشخصه اضافه شده به تراشه نسل دوم قلمداد می‌شود. این سیستم امکان پشتیبانی از اتصال وای‌فای 6 و بلوتوث 5.1 را فراهم می‌کند. بعلاوه این تراشه به منظور پشتیبانی از شبکه LTE با مودم اسنپ‌دراگون X24 عرضه خواهد شد.  همچنین در صورت اتصال تراشه به سیستم مودم RF اسنپ‌دراگون X55 امکان پشتیبانی از اتصال 5G NR نیز فراهم می‌شود. کوالکام در پلتفرم جدید خود از شبکه نسل 5 پشتیبانی می‌کند؛ اما بایستی ببینیم که شرکت‌های تولیدکننده به سراغ بهره‌برداری از این تراشه خواهند رفت یا خیر.

در حال حاضر کمپانی از یک پلتفرم جدید برای مشتریان نمونه‌برداری می‌کند. نخستین دستگاه مجهز به تراشه جدید احتمالا طی 3 ماهه پایانی سال 2020 معرفی خواهد شد. انتظار می‌رود که از میان شرکای اصلی کوالکام شاهد عرضه لپ‌تاپ‌های جدیدی توسط شرکت‌های مایکروسافت، سامسونگ و لنوو باشیم. با این‌حال کمپانی ایسر نیز با معرفی نخستین لپ‌تاپ ویندوزی مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون در آینده‌ای نزدیک به این گروه ملحق خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH