بازی fall guys

نقد و بررسی بازی ویدئویی Fall Guys؛ محبوب‌ترین بازی تابستان 2020

بازی Fall Guys حدود یک ماه پیش منتشر شد و حالا از آن به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و موفق‌ترین بازی‌های سال یاد می‌شود. بازی Fall Guys نه گرافیک فوق‌العاده‌ای دارد و نه گیم‌پلی خارق‌العاده‌ای، در این بازی با 60 شخصیت بامزه و کمی خنگ طرف هستید و مدیریت یکی از آن‌ها با عهده شماست. شما باید شخصیت خود را از موانع عبور داده و با گذر از چالش‌های هر مرحله به خط پایان برسانید تا به مرحله بعد صعود کنید.

اگر بدون تجربه بازی، اخبار مربوط به فروش بالا و چند میلیون گیمر طرفدار این بازی را شنیده باشید، شاید کمی عجیب به نظر برسد که چگونه بازی Fall Guys در عین سادگی، این مقدار موفق بوده است.

بازی Fall Guys

اما گاهی موفقیت در سادگی خلاصه می‌شود، طی سال‌های اخیر ده‌ها بازی در سبک فال گایز وارد بازار شدند و موفقیت چندانی را کسب نکردند، اما بازی Fall Guys با رعایت چند نکته و ایده جذاب، در مدت یک هفته به قدری محبوب شد که سرور‌هایش ظرفیت میزبانی از بازیکنان جدید را نداشت.

بازی فال‌ گایز با نگاهی منطقی و هوشمندانه نسبت به دیگر بازی‌های هم‌رده خود، توانست در مدت کوتاهی درخشان باشد. رعایت یکسری نکات مهم در این بازی به محبوبیت آن کمک کرده که در ادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.

از همان ابتدا مجذوب بازی Fall Guys می‌شوید

شروع بازی در فال‌ گایز بسیار جذاب است. از همان ابتدا که وارد منو اصلی بازی می‌شوید، در مواجهه با تم رنگارنگ، موسیقی شاد و جذاب و آدمک پاستیلی بامزه خود، می‌دانید که به یک بازی سرگرم کننده و فان وارد شده‌اید.

بازی از همان ابتدا سعی می‌کند با یک شروع قدرتمند شما را جذب خود کند و در این کار نیز موفق عمل می‌کند. سازندگان بازی Fall Guys تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا به شکلی درست و اصولی به هدف بازی یعنی ایجاد دقایقی شاد، سرگرم کننده، با هیجان و فان برای گیمر برسند.

همچنین گرافیک و گیم‌پلی بازی به طوری انتخاب شده که برای همه سنین مناسب است، از کودک 6 ساله تا فردی مسن می‌توانند پای بازی فال گایز بنشینند و از این بازی لذت ببرند.

بازی Fall Guys

رسیدن به اوج هیجان تنها با سه حرکت

شاخص‌ترین ویژگی بازی Fall Guys آن است که شما را از ابتدای شروع بازی به اوج هیجان می‌رساند. بازی به نوعی طراحی شده است که پس از ورود بازیکنان و انتخاب رندوم مرحله اول، مسیر بازی به نمایش در میاید و توضیحی یک خطی در مورد نحوه رسیدن به خط پایان نیز نشان داده می‌شود.
سپس 60 بازیکن آنلاین با کاراکترهای بامزه خود در پشت خط شروع منتظر هستند تا رقابت را آغاز کنند، نوع چینش محیط و نمایش صحنه به گونه‌ای است که بدون توجه به رنگ‌های متنوع، کاراکترهای کارتونی بامزه و محیط جذاب بازی، احساس کنید که در مقابل دیگران قرار گرفته‌اید و به یک جنگ واقعی وارد شده‌اید و از همان ابتدا رد شدن از موانع و پیروزی برایتان جدی می‌شود.

در هنگام شروع افکت صوتی هیاهو و تشویق به علاوه چینش موانع جذاب و متنوع پیش‌رویتان، در صدم ثانیه شما را به اوج هیجان می‌رساند. در حالی که تنها می‌توانید به جلو بروید و از دو نوع پرش بازی و یک حرکت گرفتن بازیکنان استفاده کنید، هیچ چیز دیگری در اختیارتان قرار داده نشده و با همین گیم‌پلی ساده باید از میان 60 بازیکن بازی، بین 40 بازیکن برتر قرار بگیرید. البته یک حرکت سوم که کار “گرفتن” را انجام می‌دهد، در موارد دیگر مانند آویزان ماندن از یک پرتگاه نیز کاربرد دارد، اما در مجموع 98 درصد بازی همان دو مدل پرشی است که دراختیار شماست.

بازی Fall Guys از آن دست بازی‌هایی است که آنقدر شما را درگیر می‌کند که ممکن است به دسته پلی‌استیشن یا کیبود رایانه خود آسیب وارد کنید. در این بازی تمام حواس شما به صفحه نمایشگر بوده و تمام دقت خود را برای عبور دقیق از موانع و پرش‌های به موقع به کار می‌گیرید. درواقع فال گایز علی‌رغم سادگی خود، به طور واقعی حس بازی‌های بتل رویال را به گیمرها می‌چشاند.

تنوع و جذابیتی که کاهش پیدا نمی‌کند

تنوع مراحل و چالش‌ها متنوع بازی موجب شده تا روند اجرای بازی تکراری نباشد. حتی اگر چند دست پشت‌سر هم بازی را اجرا کنید همواره با مراحل جدید و متنوعی رو به رو می‌شوید که چالش‌های آن با مراحل قبلی تفاوت بسیاری دارد و به طور کلی یک سیستم جدید را پیگیری می‌کند.

به طور کلی Fall Guys دارای 24 بازی مختلف است، گیمر در هر دست برای رسیدن به فینال حداقل باید در 4 مرحله پیروز شود و سپس وارد بازی فینال می‌شود. در هر کدام از مراحل، یک بازی به صورت رندوم انتخاب می‌شود.

در کنار این مراحل بازی، در خود هر بازی نیز با چندین چالش مختلف روبه‌رو خواهید بود، نوع چینش چالش‌ها و روند عبور از یک مرحله بازی به گونه‌ای است که با اتفاق‌های مختلف و تازه رو به‌رو باشید تا بازی‌ها برای شما خسته کننده نشود؛ به این ترتیب معمولا چند روش و مسیر برای پیروزی در اکثر بازی‌ها وجود دارد.

بازی Fall Guys

عرضه رایگان در سرویس پلی‌استیشن پلاس آن هم در دوران کرونا

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این بازی، قرار گرفتن در لیست بازی‌های رایگان پلی‌استیشن پلاس در ماه اول عرضه بود. این اتفاق یک استراتژی جذاب بود که به دیده شدن بازی کمک فراوانی کرد. همچنین همزمانی عرضه با دوران قرنطینه کرونا نیز به ترند شدن بازی میان گیمرها در تویچ، یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی بسیار کمک کرد.

بازی Fall Guys نقاط ضعفی نیز دارد

به طبع بازی Fall Guys نیز مانند بسیاری از بازی‌های روز دنیا دارای ایراد و اشکالاتی است. البته درصد زیادی از این مشکلات به موفقیت چشمگیر و غیر قابل پیش‌بینی بازی مربوط می‌شود به طوری که حتی سازندگان بازی نیز غافلگیری شدند و آمادگی رو به رو شدن با چند میلیون بازیکن را نداشتند.

در ابتدای عرضه بازی Fall Guys، به دلیل هجوم کاربران، سرور بازی مشکلات زیادی داشت و باعث می‌شد بازیکنان نتوانند به آسانی از بازی لذت ببرند. با گذشت یک هفته این وضع بهبود پیدا کرد البته هنوز هم در زمان آمادگی بازی برای جذب 60 بازیکن مورد نظر نقص‌هایی دیده می‌شود، گاهی این روند خیلی طولانی شده و گاهی هم لازم است یک بار به منوی اصلی برگشته و مجددا شروع بازی را انتخاب کنید. البته در تجربه شخصی خودم طی دو هفته، چند بار بازی در این مرحله هنگ کرد که مجبور به خروج از بازی شدم. پس از شروع مراحل و هنگام اجرای بازی، اگر اینترنت خودتان مشکلی نداشته باشد معمولا با ایرادی از سمت بازی مواجه نمی‌شوید و می‌توانید به آسانی تا پایان کار مراحل را طی کنید.

سیستم ضد تقلب هنوز تقویت نشده و البته به ندرت شاهد تقلب بعض از کارکترها خواهید بود. به نظر می‌رسد این مشکل که خیلی فراگیر هم نیست، به زودی رفع شود. یکی از ایرادات مهم بازی مصرف حجم زیاد اینترنت در زمان کوتاه است. به طور متوسط برای 20 دقیقه بازی 100 تا 200 مگابایت مصرف می‌شود که برای این بازی نسبتا زیاد است.

همچنین تعدادی از مراحل به گونه‌ای طراحی شده که برای عبور از آن مهارت شما خیلی تاثیر گذار نیست، معمولا در این مراحل عنصر شانس نقش موثری دارد و در تعدادی از مراحل نیز بازی به صورت تیمی انجام می‌شود که در این حالت نیز مهارت هم‌تیمی‌های شما بسیار مهم است. حذف شدن با بدشانسی یا به دلیل بودن در تیمی ضعیف اصلا جالب نیست اما در بازی Fall Guys زیاد با این موارد رو به رو می‌شویید.

بازی Fall Guys

یکی دیگر از ایرادات Fall Guys ، انتخاب بازی‌های تکراری برای دو مرحله اول است. هنگامی که چند بار فال گایز را بازی می‌کنید، متوجه می‌شوید برای مرحله اول و دوم چند بازی محدود از میان 24 بازی موجود در نظر گرفته شده است و به همین دلیل در طولانی مدت، در دو مرحله اول با بازی‌های تکراری زیادی رو به رو خواهید شد. اما از مرحله سوم تنوع بازی‌ها بیشتر می‌شود و معمولا دوره تکرار بازی‌ها بسیار طولانی‌تر خواهد بود.

سخن نهایی…

بازی Fall Guys خیلی اتفاقات جدیدی را رقم نمی‌زند، این بازی با برطرف کردن نقاط ضعف یک سبک پرطرفدار، توانسته به موفقیتی چشمگیر برسد، اما برای موفق ماندند باید تغییراتی در روند بازی و مراحل ایجاد شود.

بازی فال گایز در حال حاضر بیش از 10 میلیون بازیکن در پلی‌استیشن و رایانه‌های شخصی دارد، برای حفظ این تعداد بازیکن باید مراحل جدید به بازی اضافه شود و سرورها نیز تقویت شوند.

بازی Fall Guys

همچنین نسخه موبایلی فال گایز نیز هنوز به صورت رسمی طراحی و تولید نشده که این اتفاق نیز می‌تواند محبوبیت این بازی را چند برابر کند. البته نسخه موبایلی باید در زمانی که Fall Guys هنوز ترند است به بازار بیاید، اگر این اتفاق با تاخیر همراه شود، شاید بازخورد مورد انتظار را نداشته باشد.

بازی Fall Guys جذاب است و طرفداران زیادی دارد. توسعه دهندگان این بازی می‌دانند که در صورت عدم رفع نقایص ممکن است به زودی جایگاه عالی این بازی میان گیمرها از دست برود. اگر هنوز این بازی را تجربه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌شود حتما به سراغش بروید. اگر هم با تلفن هوشمند بازی می‌کنید منتظر نسخه رسمی موبایلی آن باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH