تراشه اسنپ‌دراگون 875 احتمالا از پردازنده A14 اپل قدرتمندتر است!

شرکت اپل در جریان رویداد روز گذشته خود نه‌تنها از ساعت هوشمند اپل واچ سری 6 و تبلت‌های آی‌پد نسل 8 و آی‌پد ایر نسل 4 رونمایی کرد؛ بلکه حاضرین شاهد معرفی جدیدترین تراشه کمپانی موسوم به A14 Bionic بودند. با این‌حال نیمه‌هادی مذکور چندان در کانون توجهات قرار نگرفت. دلیل چنین پدیده‌ای این است که تراشه A14 علیرغم به‌کارگیری لیتوگرافی 5 نانومتری که به لحاظ تئوری موجب افزایش توان پردازشی، کاهش انرژی مصرفی و دمای تولیدی پردازنده می‌شود؛ اما نمی‌تواند نشان‌دهنده جهشی چشمگیر به لحاظ کیفی باشد.

حتی اپل نیز شخصا تراشه A14 را با مدل سال گذشته A13 مقایسه نمی‌کند؛ بلکه به سراغ مدل اسبق یعنی A12 Bionic می‌رود. بدین‌ترتیب سرعت عملکرد تراشه A14 در مقایسه با A12 حدودا 30 درصد افزایش یافته است. بر اساس محاسبات ساده به‌نظر می‌رسد که توان پردازشی CPU مورد استفاده در تراشه A14 در مقایسه با مدل A13 تنها 16 درصد سریع‌تر بوده و عملکرد واحد پردازش گرافیکی آن نیز 8.3 درصد بیش‌تر است.

چنین ارتقاء محدودی احتمالا یک تحول منحصربه‌فرد را رقم خواهد زد. بر اساس پیش‌بینی‌ها تراشه پرچم‌دار 5 نانومتری اسنپ‌دراگون 875 که احتمالا در فصل زمستان رونمایی می‌شود؛ برای نخستین بار در تاریخ می‌تواند از تراشه‌های اپلی پیشی بگیرد. این در حالیست که پیش‌تر تراشه‌های کوالکام هرگز قادر به رقابت با چیپست‌های سری A اپل نبودند. در صورت تحقق چنین سناریویی پرچم‌داران اندرویدی آینده احتمالا قدرتمندتر از مدل‌های پیشرفته آی‌فون ظاهر خواهند شد.

سامسونگ به منظور از دست ندادن سفارشات تراشه اسنپ‌دراگون 875 ظرفیت خطوط تولید تراشه‌های 5 نانومتری را افزایش می‌دهد

بر اساس پیش‌بینی‌ها سامسونگ به منظور از دست ندادن مشتریان بزرگی نظیر کوالکام فرآیند 5 نانومتری خود را ارتقاء خواهد داد. بدین‌ترتیب ظرفیت‌های جدید تولید مبتنی بر این فرآیند تا پایان سال جاری عملیاتی خواهند شد.

گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که سفارشات تولید تراشه‌های 5 نانومتری توسط سامسونگ عمدتا شامل تراشه‌های اسنپ‌دراگون 875 کوالکام، مودم اسنپ‌دراگون X60 و تراشه اگزینوس 1000 طراحی شده توسط سامسونگ است. پیش از این اخباری مبنی بر بروز مشکل در تولید تراشه‌های 5 نانومتری توسط سامسونگ به گوش رسید. این موضوع موجب شد تا کارشناسان تصور نمایند که کوالکام به منظور اطمینان از تامین بی‌نقص سفارشات خود تولید تراشه اسنپ‌دراگون 875 را به کمپانی TSMC محول نماید.

مشخصات تراشه اسنپ‌دراگون 875

اخبار پیش‌تر منتشر شده نشان داد که ماه گذشته کمپانی کوالکام درخواست کمک اضطراری خود را به TSMC ارائه نموده است. وجود برخی مشکلات در فرآیند تولید 5 نانومتری سامسونگ موجب شد تا کوالکام برای تولید تراشه‌های بیس‌باند X60 و پردازنده‌های اسنپ‌دراگون 875G به TSMC مراجعه نماید. طبق برنامه قبلی کوالکام سفارشات اولیه تراشه اسنپ‌دراگون 875G اساسا متعلق به سامسونگ است؛ اما اکنون به‌نظر می‌رسد که در آینده بخشی از این سفارشات به TSMC محول خواهد شد. اکنون نخستین باری نیست که شاهد انتشار چنین اخباری هستیم؛ اما در حال حاضر ظرفیت تولید تراشه‌های 5 نانومتری TSMC بسیار اشباع شده است. ظرفیت خطوط تولید TSMC در وهله نخست توسط تراشه‌های A14 اپل و پردازنده کایرین جدید هواوی اشغال شده است.

پیش از این وبسایت DigiTimes گزارش داد که جدیدترین نسل فرآیند تولید 5 نانومتری EUV سامسونگ مجددا با مشکل مواجه شده است. همچنین اعلام شد که نرخ عملکرد این فرآیند در حد استاندارد نیست. این پدیده عرضه طبیعی تراشه‌های اسنپ‌دراگون 875G و اسنپ‌دراگون 735G کوالکام را تحت تاثیر قرار خواهد داد. تراشه اسنپ‌دراگون 875 احتمالا برای نخستین بار با ترکیبی از هسته‌های قدرتمند کورتکس X1 و کورتکس A78 عرضه خواهد شد.

بهره‌وری انرژی هسته جدیدا طراحی شده کورتکس X1 در مقایسه با هسته‌های کورتکس A77 و A78 حدودا 30 و 23 درصد بیش‌تر است. همچنین توانایی یادگیری ماشینی این هسته در مقایسه با کورتکس A78 به‌مراتب بیش‌تر است. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌ها کوالکام برای نخستین بار مودم بیس‌باند 5G را با پلتفرم پرچم‌دار خود ادغام نموده و با افزونه‌های جانبی خداحافظی خواهد کرد.

2 در مورد “تراشه اسنپ‌دراگون 875 احتمالا از پردازنده A14 اپل قدرتمندتر است!”

  1. امیرکیوان گوهری

    سلام دوست عزیز. بی‌تردید تراشه‌های اپل از توان پردازشی فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند. اما پیشرفت‌های اخیر کوالکام در زمینه تراشه‌های موبایلی نیز قابل انکار نیستند. به کارگیری تراشه‌های اپل و کوالکام در 2 پلتفرم مختلف مقایسه عملکرد آن‌ها را دشوار نموده است. با این‌حال بایستی به خاطر داشت که بخشی از کارآیی بالای تراشه‌های اپل مدیون یکپارچگی مطلوب آن‌ها با سیستم‌عامل iOS است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH