شیوه کار دوربین سلفی زیر نمایشگر

دوربین سلفی زیر نمایشگر چگونه کار می‌کند؟

دوربین‌های زیر نمایشگر را می‌توان به‌نوعی پدیده‌های فناوری سال 2020 دانست. اگر به شیوه کار دوربین سلفی زیر نمایشگر علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را از دست ندهید.

یک دوربین سلفی باکیفیت، لازمه تمامی گوشی‌های هوشمند است. این دوربین‌ها هم برای کاربردهای شخصی (همانند عکاسی از خود و یا برقراری تماس تصویری با دوستان و اعضای خانواده) مفید بوده و هم اینکه در زمینه‌های مربوط به کسب‌و‌کار نیز (همانند جلسه‌های کاری) می‌توان از آن‌ها بهره جست.

دوربین‌های زیر نمایشگر را می‌توان یکی از آرزوهای دیرینه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به شمار آورد. با این دستاورد دیگر لازم نیست که این دوربین‌ها از بالای گوشی خارج شده (دوربین‌های بیرون جهنده) و یا اینکه حفره‌ای را در صفحه‌نمایش ایجاد کنند. خب، حال که می‌دانیم آینده در دستان این فناوری است، پس بیایید تا نگاهی به شیوه کار دوربین سلفی زیر نمایشگر بیندازیم.

دوربین زیر نمایشگر چیست؟

دوربین سلفی گوشی خودتان را می‌توانید مشاهده کنید. اگر آیفون، سامسونگ، وان‌پلاس، هواوی و یا گوشی هر تولیدکننده دیگری را در اختیار داشته باشید، در هر صورت یا دوربین از بالای دستگاه بیرون آمده و یا اینکه حفره‌ای را در نمایشگر به خود اختصاص داده است. اگر این‌طور نباشد، آنگاه دوربین سلفی گوشی شما، فقط از پشت نمایشگر عکس‌برداری خواهد کرد.

از آنجایی که حفره دوربین سلفی روزبه‌روز کوچک‌تر شده و طراحی اسمارتفون‌ها نیز به سمت استفاده از یک صفحه شیشه‌ای واحد و یکپارچه می‌رود، بنابراین بسیاری بر این باورند که حفره دوربین‌های سلفی، یک لکه ناخوشایند بر روی نمایشگر گوشی‌های هوشمند به شمار می‌آید.

جواب این مسئله می‌تواند دوربین زیر نمایشگر باشد. حال پرسش اینجاست که چرا هیچ تولیدکننده‌ای، چنین محصولی را وارد بازار نکرده است؟ در حقیقت پاسخ به این پرسش، کمی پیچیده‌ است، زیرا در این موضوع باید توسعه، قیمت‌گذاری و فناوری را در نظر گرفت.

در هر صورت، دوربین‌های زیر نمایشگر در چند سال اخیر، چند بار سرتیتر اخبار بوده‌اند. هر چند که چنین اخباری بیشتر به فناوری‌های آینده‌نگرانه معطوف بوده‌اند. شیائومی موجی از چنین خبرهایی را در سال 2019 ایجاد کرد. این موضوع پس از انتشار اسلایدهایی که توسعه دوربین زیر نمایشگر این شرکت را توصیف می‌کردند، به وجود آمد.

شرکت اوپو نیز در سال 2019، اقدامی مشابه شیائومی را انجام داد. اعلامیه اوپو در رویداد MWC Shanghai 2019، سروصدای زیادی را در این نمایشگاه گوشی محور به پا کرد. البته این شرکت اذعان کرده که چنین دوربین‌هایی هنوز فرایند توسعه خود را تکمیل نکرده و برای دستگاه‌های آینده در نظر گرفته شده‌اند.

این مطلب را نیز بخوانید: حقایقی جالب درباره آینده عکس‌های سلفی

شیوه کار دوربین سلفی زیر نمایشگر

در نمایشگاه IFA 2020، شرکت ZTE از گوشی Axon 20 5G خود رونمایی کرد. این گجت اولین گوشی قابل خریداری مجهز به دوربین سلفی زیر نمایشگر است. حال بهتر است که با نحوه کار این فناوری آشنا شویم.

با توجه به ZTE Axon 20 5G، می‌توان گفت که دوربین زیر نمایشگر نیازمند کار همزمان چند فناوری (برخی از آن‌ها نیز جدید هستند) با یکدیگر است. اولین چیزی که موردنیاز بوده، نوعی جدیدی از نمایشگر است. ZTE نوع جدیدی از ماده‌ای بسیار شفاف را توسعه داده که شامل غشا‌های جدید معدنی و غیر معدنی می‌شود. این ماده جدید، سطوح نوری بیشتری را از میان خود عبور می‌دهد. بنابراین نور بیشتری به دوربین زیر آن نیز خواهد رسید.

شیوه کار دوربین سلفی زیر نمایشگر

مورد دوم نیز به امور داخلی گوشی مربوط می‌شود. یک تراشه کنترلی مستقل به همراه مدارهای کنترلی مجتمع، امور مربوط به همگام‌سازی رنگ‌های عبور کرده از نمایشگر را به‌صورت کامل برعهده می‌گیرند. این تراشه کنترلی به دوربین امکان می‌دهد که انحراف‌های رنگی و نوری ناشی از نمایشگر را فیلتر کند. بدین ترتیب، تصویری شفاف‌تر و صاف‌تر را دریافت خواهید کرد.

ZTE همچنین ماتریکس مخصوصی را طراحی کرده که می‌تواند پیکسل‌ها را بهینه‌سازی کند. بدین ترتیب، نمایشگر اطراف دوربین سلفی، سازگاری بهتری با این موضوع خواهد داشت. افزایش همنواختی در این ماتریکس جدید باعث می‌شود تا نمایشگر در کل، ظاهری یکسان داشته باشد (به جای اینکه ناحیه اطراف دوربین، متفاوت از سایر نواحی باشد).

در نهایت، دوربین زیر نمایشگر گوشی Axon 20 5G از الگوریتمی خاص جهت بهینه‌سازی عملکرد استفاده می‌کند. این الگوریتم پیش از تصویربرداری، ورودی‌های نوری مختلف، تعدیل نورپردازی، کنتراست و سایر طیف‌های پویا را در نظر می‌گیرد.

حال سؤال اینجاست که کیفیت دوربین چگونه است؟ در اواخر اوت 2020، آقای لی (Lei)؛ مدیر عمومی محصولات Axon، یک عکس سلفی را با استفاده از دوربین زیر نمایشگر Axon 20 5G، در Weibo (وب‌سایت اجتماعی چینی) به اشتراک گذاشت.

اگر بخواهیم محل قرارگیری دوربین (در زیر نمایشگر) را در نظر بگیریم، آنگاه می‌توان گفت که کیفیت تصویر خروجی، خوب است.

البته معرفی دوربین‌های زیر نمایشگر نیز مشکلی دیگر را به دنبال خود می‌آورد: نمایشگرهای شکسته شده. با پیشرفت بیشتر صفحه‌نمایش‌ها، تعمیر آن‌ها نیز روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.

ویژگی‌های ZTE Axon 20 5G

در رابطه با ویژگی‌های ZTE Axon 20 5G، اگر بخواهیم که صحبتی سریع داشته باشیم، باید بگوییم که علاوه بر دوربین سلفی زیر نمایشگر و مدارهای اضافی شگفت‌انگیز، این گوشی به همراه یک نمایشگر 6.92 اینچی +FHD، پردازنده اسنپدراگون 765G و پیکربندی‌های مختلف رم و حافظه داخلی عرضه می‌شود.

دوربین پشتی این گجت نیز یک نمونه 64 مگاپیکسلی بوده و به وسیله 3 حسگر اضافی، همراهی می‌شود. همچنین باتری 4220 میلی‌آمپر ساعتی این گوشی نیز از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند.

این مطلب را نیز بخوانید: نگاهی به تاریخچه گرفتن عکس سلفی در گوشی‌ها

آیا می‌توان دوربین سلفی زیر نمایشگر را مشاهده کرد؟

شوربختانه، تنها تصویری که در حال حاضر از دوربین زیر نمایشگر ZTE Axon 20 5G موجود بوده، همان عکس سلفی قرار داده شده در بالا است. با توجه به تصاویر موجود، ظاهرا Axon 20 5G، دوربین زیر نمایشگر را از دید کاربران پنهان می‌کند. هر چند که بدون کار با خود گوشی، اظهارنظر دقیق در این باره مشکل است. شاید در نمای کلی و یا مستقیم، دوربین این گوشی مخفی بماند، اما در هر صورت احتمال نمایان شدن در زاویه‌های کناری و در شرایط نوری خاص، همچنان وجود دارد.

در راه‌کار استفاده شده توسط شیائومی، دوربین زیر نمایشگر در هنگام فعال شدن حالت سلفی، نمایان خواهد شد. بنابراین تا آن لحظه، دوربین سلفی گوشی این شرکت مخفی باقی خواهد ماند. این موضوع باعث می‌شود تا نمایشگر یکپارچه موردعلاقه بسیاری از کاربران نیز در دسترس آن‌ها قرار گیرد.

به‌طور مشابه، شرکت اوپو از ماده شفاف چند لایه سفارشی استفاده می‌کند. این ماده به نور اجازه عبور می‌دهد، اما این موضوع با نمایشگر تداخلی نخواهد داشت. با این حال، دوربین سلفی گوشی اوپو در زوایا و تحت شرایط خاصی، قابل مشاهده است.

چه زمانی سامسونگ و اپل از دوربین‌های زیر نمایشگر استفاده خواهند کرد؟

حال که با شیوه کار دوربین سلفی زیر نمایشگر آشنا شدید، این پرسش نیز پیش می‌آید که آیا سایر تولیدکنندگان بزرگ نیز از این فناوری در گوشی‌های خود استفاده می‌کنند یا خیر؟ در حال حاضر، شایعاتی پیرامون به‌کارگیری این فناوری در سامسونگ گلکسی S21 وجود داشته که هنوز تأیید نشده‌اند.

اپل نیز هنوز وجود این تکنولوژی را در گوشی‌های آینده خود، تأیید و یا تکذیب نکرده است. در میانه سال 2020 میلادی، یک افشاگری در رابطه با نمونه اولیه آیفون 13 وجود داشت، هر چند که نمونه افشا شده، چندان به یک آیفون واقعی شباهت نداشت. این نمونه اولیه، هیچ حفره‌ای مربوط به دوربین سلفی را در خود جای نمی‌داد. به همین دلیل گمان می‌شد که آیفون 13 اپل، از دوربین سلفی زیر صفحه‌نمایش برخوردار است. در هر صورت، این‌ها همگی حدس و گمان بوده و تنها کارمندان خود اپل از صحت‌وسقم این موضوع اطلاع دارند.

سامسونگ، اپل و سایر تولیدکنندگان، تا زمانی به توسعه دوربین‌‎های زیر نمایشگر ادامه خواهند داد که کیفیت تصویر افت نکرده، سودمندی این کار حفظ شده و یا اینکه بتوان ترکیبی از این دو را اتخاذ کرد. در حال حاضر، ZTE Axon 20 5G تنها اسمارتفون قابل خریداری بوده که دوربین زیر نمایشگر را ارائه می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH