مشتریان اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار سامسونگ از به‌کارگیری بدنه پلاستیکی در آن‌ها رضایت دارند

اکنون از زمان عرضه اسمارت‌فون‌های گلکسی S6 و گلکسی S6 اج حدودا 5 سال گذشته است. در این مدت دستگاه‌های انگشت‌شماری به‌همراه تغییرات گسترده مشابه با پرچم‌داران سال 2015 سامسونگ روانه بازار شده است. این هندست‌ها نخستین اسمارت‌فون‌های پرچم‌داری بودند که سامسونگ از به‌کارگیری پلاستیک در ساختار آن‌ها صرفنظر کرد و در عوض از ترکیب ممتاز شیشه و فلز بهره گرفت. اگرچه برخی کاربران بابت عدم امکان تعویض باتری هندست‌های خود گلایه‌مند بودند؛ اما ارتقاء کیفیت ساخت اسمارت‌فون‌های سامسونگ مایه خرسندی بخش قابل‌توجهی از کاربران شد.

از آن زمان به بعد اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار سامسونگ با بهره‌گیری از ساختار شیشه و فلز همواره دارای طراحی زیبایی بوده‌اند. حتی با وجود گسترش طیف هندست‌های پرچم‌دار کمپانی و عرضه مدل سومی موسوم به گلکسی S10e نیز سامسونگ از به‌کارگیری مواداولیه باکیفیت مضایقه نکرد. این موضوع بدان معنا نیست که سامسونگ استفاده از پلاستیک را کاملا متوقف کرد؛ چرا که تقریبا تمامی هندست‌های کمپانی به استثنای پرچم‌داران و دستگاه‌های تاشو کماکان از پلاستیک استفاده می‌کنند؛ حتی اگر این گجت‌ها از قابلیت تعویض باتری توسط کاربر بی‌بهره باشند.

طی 5 سال گذشته مشتریان در ازای پرداخت مبالغ هنگفت برای خریداری پرچم‌داران سامسونگی گجت‌هایی غول‌پیکر با ساختار یکنواخت شیشه‌ای و فلزی را دریافت می‌کردند. استفاده از این ساختار تا جایی مرسوم شد که عرضه یک دستگاه پرچم‌دار با ساختاری به غیر از شیشه و فلز باعث از بین رفتن وجهه آن می‌شد. در این دوره سد مالی پیش روی مشتریان برای خریداری اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار به تدریج بلندتر شد. به‌عنوان مثال در سال 2015 مشتریان با ‌پرداخت مبلغ کمتر از 670 دلار قادر به خریداری هندست جدید گلکسی S6 بودند؛ در حالی‌که اکنون خریداری مدل پایه گلکسی S20 حدودا 999 دلار هزینه خواهد داشت.

به‌طور کلی تحولات صنعت اسمارت‌فون نیز به افزایش تدریجی قیمت گوشی‌های پرچم‌دار کمک کرده و این موضوع صرفا موجب افزایش انتظارات کاربران از یک دستگاه پیشرفته شده است. اما اکنون در سال 2020 مجددا شاهد برهم خوردن انتظارات کاربران هستیم؛ چرا که سامسونگ با معرفی اسمارت‌فون 999 دلاری گلکسی نوت 20 مجهز به پنل پشتی پلاستیکی طرفداران خود را غافلگیر کرد. بدین‌ترتیب برای نخستین بار پس از سال 2014 و عرضه فبلت گلکسی نوت 4 شاهد عرضه یک اسمارت‌فون پیشرفته از این سری با پنل پشتی پلاستیکی هستیم. این گوشی با افتخار به‌عنوان یک محصول پرچم‌دار معرفی شد و یکی از ویژگی‌هایی که برای مدت‌ها به رکن اصلی دستگاه‌های گران‌قیمت سامسونگ تبدیل شده بود را از دست داد. بسیاری از طرفداران سامسونگ بابت چنین اقدامی شگفت‌زده شده و برخی دیگر تصمیم کمپانی مبنی بر حذف شیشه از هندست 1000 دلاری خود را مورد انتقاد شدید قرار دادند. از سوی دیگر برخی کاربران از جمله سردبیر ارشد وبسایت SamMobile از این بابت چندان ناراحت نشده است. وی بنا بر دلایل شخصی از به‌کارگیری پلاستیک در پنل پشتی گوشی خرسند است.

سامسونگ با معرفی اسمارت‌فون گلکسی S20 FE نشان داد که عرضه دستگاه‌های برتر کمپانی با پنل پشتی پلاستیکی یک تصمیم گزینشی نبوده و غول کره‌ای از تولید پرچم‌داران آینده خود با پنل پشتی پلاستیکی هیچ ابایی ندارد. بدین‌ترتیب گلکسی S20 FE بدون هرگونه عذری به‌عنوان یک اسمارت‌فون پرچم‌دار معرفی شده و در کنار مدل‌های سه‌گانه سری گلکسی S20 با برچسب قیمتی بالا در وبسایت سامسونگ به معرض فروش گذاشته شده است. در این میان به موجودیت دستگاه مجزایی مشابه با گلکسی S10 لایت اشاره نشده است. این موضوع تائید می‌کند که در حال حاضر عرضه پرچم‌داران آینده سامسونگ با پنل پشتی پلاستیکی سناریویی اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد.

اما به‌کارگیری پلاستیک در پنل پشتی گوشی واقعا موضوعی است که کاربران بایستی به‌خاطر آن سامسونگ را سرزنش کنند؟ سردبیر وبسایت SamMobile پس از استفاده از اسمارت‌فون‌های گلکسی نوت 20 و گلکسی S20 FE استدلال کرده که اقدام سامسونگ قابل سرزنش نیست. به عقیده وی اگرچه شیشه ظاهر جذابی داشته و لمس آن حس خوشایندی را به کاربر منتقل می‌کند؛ اما این ماده در جذب لکه و اثرانگشت نیز استعداد بسیار بالایی دارد. با وجود پنل پشتی پلاستیکی کاربران ناچار به نظافت مداوم هندست با استفاده از پیراهن خود نخواهند بود. بعلاوه پلاستیک دارای خاصیت لغزندگی کمتری بوده و ریسک سرخوردن تصادفی دستگاه از دست را کاهش می‌دهد. حتی در صورت سقوط گوشی از دست نیز میزان آسیب‌دیدگی بدنه پلاستیکی در مقایسه با شیشه به‌مراتب کمتر خواهد بود. علیرغم پیشرفت‌های اخیر در زمینه افزایش مقاومت شیشه‌های گوریلا گلس در صورت سقوط گوشی از ارتفاع چند فوتی روی سطوح ناهموار به احتمال فراوان پنل پشتی دستگاه دچار خردشدگی خواهد شد. به همین دلیل اکثر کاربران به محض خریداری گوشی جدید اقدام به خریداری کیس محافظ برای آن می‌کنند. چنان‌چه گوشی پرچم‌دار 1000 دلاری شما همواره داخل کیس قرار داشته باشد؛ در این‌صورت به‌کارگیری پنل پشتی پلاستیکی یا شیشه‌ای واقعا چه تفاوتی با یکدیگر خواهند داشت؟

تعمیر پنل پشتی شیشه‌ای برای یک اسمارت‌فون پرچم‌دار غالبا حداقل 100 دلار هزینه خواهد داشت. همچنین تعویض این بخش می‌تواند ارزش بازخرید دستگاه را کاهش دهد. اکثر کاربران مایل هستند تا از چنین دردسرهایی جلوگیری نمایند؛ لذا آن‌ها صرفا با هدف حفظ آرامش خاطر خود از یک کیس محافظ باکیفیت استفاده می‌کنند. به‌کارگیری پلاستیک در ساختار پنل پشتی گوشی نگران‌کننده نیست. بعلاوه کاربران می‌توانند از گوشی پلاستیکی خود بدون کیس استفاده کرده و زیبایی چشم‌نواز آن‌را به معرض نمایش بگذارند. البته پلاستیک نیز یک ماده نشکن به‌شمار نمی‌رود. با این‌حال سقوط‌های تصادفی گوشی موجب آسیب‌دیدگی جدی آن نخواهد شد؛ مگر آنکه دستگاه از ارتفاع زیاد بر روی سطوح بسیار سخت سقوط کند. بنابراین عرضه اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار گلکسی با بدنه پشتی پلاستیکی ابدا پدیده ناخوشایندی محسوب نمی‌شود.

به عقیده سردبیر وبسایت SamMobile عادی شدن عرضه پرچم‌داران سامسونگی با بدنه پلاستیکی امری ناخوشایند نخواهد بود. چرا که مواد پلاستیکی مورد استفاده توسط سامسونگ برخلاف تصور معمول اکثر مردم احساس لمس یک پلاستیک ارزان‌قیمت را به کاربران القاء نمی‌کند. همچنین کمپانی با انجام اقدامات جالب‌توجهی نظیر ایجاد الگوهای رنگی و دارای نقش و نگار در پنل پشتی گوشی‌های سری گلکسی A خود به زیبایی هرچه بیش‌تر آن‌ها کمک کرده است.

بنابراین به‌کارگیری پنل پشتی پلاستیکی احتمالا به یک رویه معمول تبدیل خواهد شد. سامسونگ اعلام کرده که قصد دارد هر ساله نسخه Fan Edition پرچم‌داران خود را به بازار عرضه کند. حذف پنل پشتی شیشه‌ای یکی از دلایل کاهش قیمت اسمارت‌فون 699 دلاری گلکسی S20 FE بود. گلکسی نوت 20 نیز موجب عادی‌سازی طرح مفهومی یک پرچم‌دار با بدنه پشتی پلاستیکی شد. بنابراین استفاده از این سبک طراحی در اسمارت‌فون‌های سال آینده سری گلکسی S21 نیز سناریویی محتمل خواهد بود.

سامسونگ به منظور تمایز مدل‌های پیشرفته عرضه شده در هر سال به موارد بیش‌تری احتیاج دارد. این اقدام روش دیگری برای تشویق کاربران به خریداری مدل‌های پلاس یا اولترا با حاشیه سودآوری بالاتر است. حذف شیشه از ساختار پنل پشتی مدل‌های پایه احتمالا به افزایش حاشیه سودآوری ارزان‌ترین پرچم‌داران سامسونگ کمک می‌کند. این اقدام در ابتدا با انتقاداتی همراه خواهد بود؛ خصوصا این‌که چنین وضعیتی هنگام حذف باتری‌های قابل تعویض و جک صوتی هدفون نیز مشاهده شد. اما این پدیده به تنهایی موجب نخواهد شد تا سامسونگ تسلیم خواسته‌های مشتریان خود شود. کماکان برخی کاربران خواهان دسترسی به درگاه مادون‌قرمز هستند؛ اما همگی می‌دانیم که چنین قابلیتی هرگز ارائه نخواهد شد.

به‌کارگیری پنل پشتی پلاستیکی در پرچم‌داران حقیقتا به‌معنای پایان دنیا نخواهد بود. ماده اولیه مورد استفاده در ساختار پنل پشتی یک اسمارت‌فون پرچم‌دار در تصمیم‌گیری نهایی اکثر مشتریان تاثیرگذار نخواهد بود. در عوض بسیاری از کاربران استفاده از بدنه پلاستیکی را ترجیح می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH