ویروس کرونا می‌تواند باعث ریزش موهای شما شود!

پزشکان اکنون مبتلایانی دارند که به طور غیرطبیعی موهای سرشان شروع به ریزش کرده است؛ آن‌ها معتقدند که این امر مربوط به استرس ناشی از ویروس کرونا است.

خانم آنرن روو (Annrene Rowe) تابستان امسال برای جشن دهمین سالگرد ازدواج خود آماده شده بود که متوجه طاسی در پوست سر خود شد. در روزهای بعد نیز موهای ضخیمش به شدت شروع به ریزش کرد. خانم روو 67 ساله، از آنا ماریا فلوریدا، می‌گوید:

من داشتم به شدت گریه می‌کردم.

خانم روو که در فروردین ماه (ماه آوریل) به مدت 12 روز با علائم ویروس کرونا در بیمارستان بستری شده بود، ماجراهای کاملاً عجیب و شبیه به داستان خود را از بهبود‌یافتگان ویروس کرونا در گروه‌های آنلاین مشاهده کرد. بسیاری از آن‌ها نیز به ریزش موهای سرشان چندین ماه پس از ابتلا به ویروس اشاره کرده بودند.

طبق گفته پزشکان، آن‌ها بیماران بیشتری نیز با همین شکل ویزیت کرده‌اند که به اعتقاد آن‌ها در واقع مربوط به همه‌گیری ویروس کرونا است. این مشکل هم برای افراد مبتلا به ویروس و هم افرادی که هرگز مبتلا نشده‌اند، پیش می‌آید.

در مواقع عادی، برخی از افراد پس از یک تجربه استرس‌زا از قبیل بیماری، جراحی بزرگ یا ضربه عاطفی، مقدار قابل توجهی از موی خود را از دست می‌دهند.

بر اساس گفته پزشکان، اکنون بسیاری از بیمارانی که از این ویروس بهبود یافته‌اند، دچار ریزش مو می‌شوند؛ البته نه از طریق ویروس، بلکه از استرس فیزیولوژیکی که برای مبارزه با آن به فرد بیمار وارد می‌شود. بسیاری از کسانی که هرگز به این ویروس مبتلا نشده‌اند نیز به دلیل استرس عاطفی ناشی از، از دست دادن شغل، فشار مالی، مرگ اعضای خانواده یا سایر تحولات مخرب ناشی از همه‌گیری، دچار ریزش مو می‌شوند.

دکتر شیلپی کتارپال (Shilpi Khetarpal)، دانش‌یار پوست در کلینیک کلیولند این‌چنین می‌گوید:

ما هنوز هم شاهد بیمارانی با این شکل هستیم، چون هنوز استرس ناشی از این بیماری از بین نرفته است و از بسیاری جهات استرس‌های بسیاری وجود دارد.

قبل از همه‌گیری، دکتر کتارپال حتی یک بیمار با ریزش مو از این نوع را مشاهده نکرده بود. وی گفته است اکنون حدود بیست بیمار از این نوع در هفته به او مراجعه می‌کنند. یکی از آن‌ها خانمی بود که برای تحصیل دو فرزند خردسال خود از خانه در حالی که خود نیز در خانه دورکاری می‌کرد، مشکل داشت. فرد دیگر معلم کلاس دومی بود که با نگرانی سعی داشت تا مطمئن شود همه دانش‌آموزانش از رایانه و اینترنت برای آموزش آنلاین برخوردار هستند.

 

گروه Survivor Corps و ناتالی لمبرت (Natalie Lambert)، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا، در یک نظرسنجی در ماه ژوئیه در مورد علائم پس از بهبودی از بیماری اعلام کرد، در میان 1567 عضو از یک گروه بهبودیافتگان، 423 نفر این‌چنین ریزش مویی را تجربه کردند.

دکتر اما گوتمن یاسکی (Emma Guttman-Yassky)، رئیس ورودی پوست پزشکی در دانشکده پزشکی Mount Sinai Icahn، گفته است که او بسیاری از کارکنان درمانی خط مقدم از جمله کارمندان بیمارستان خود را از نظر ریزش مو درمان کرده است. او اظهار کرد:

بعضی از آن‌ها به این ویروس مبتلا شده بودند، اما نه همه آن‌ها. استرس این موقعیت همین است. این افراد از خانواده‌های خود جدا بودند، ساعت‌ها کار می‌کردند.

پزشکان گفته‌اند برای اکثر بیماران این شرایط باید موقتی باشد اما ممکن است ماه‌ها طول بکشد. به گفته کارشناسان، ویروس کرونا می‌تواند دو نوع ریزش مو را بوجود بیاورد.

دکتر سارا هوگان (Sara Hogan)، متخصص پوست در دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، که روزانه هفت بیمار را ویزیت می‌کند گفت در یک شرایط، به نام تلوژن افلوویوم یا ریزش ناگهانی مو، افراد بیش از 50 تا 100 تار مو در روز از دست می‌دهند، که معمولاً چندین ماه پس از یک تجربه استرس‌زا شروع می‌شود.

در چرخه مو سالم، بیشتر موها در مرحله رشد، درصد کمی در یک مرحله استراحت کوتاه و فقط حدود 10 درصد از موها در یک مرحله ریزش یا تلوژن قرار دارند. دکتر کتارپال گفته است که در ریزش ناگهانی مو افرادی که ریزش بیشتری دارند، موهایشان کمتر رشد می‌کند و ممکن است تا 50 درصد موها در مرحله ریزش قرار بگیرند و فقط 40 درصد رشد کنند.

دکتر هوگان گفته است که این پدیده، که برخی از زنان پس از بارداری نیز تجربه می‌کنند، به طور معمول حدود شش ماه طول می‌کشد، اما اگر شرایط استرس‌زا ادامه یابد یا دوباره بروز یابد، برخی از افراد دچار بیماری مزمن ریزش مو خواهند شد. دکتر محمد جفرانی (Mohammad Jafferany)، روانپزشک و متخصص پوست در دانشگاه میشیگان مرکزی این‌چنین بیان کرد که وضعیت دیگر ریزش مو که اکنون نیز در حال افزایش است، آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه‌ای مو) نام دارد که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و معمولاً با تکه‌ای از موها روی پوست سر یا ریش شروع می‌شود.

 

او گفته است:

این نوع طاسی معمولا با استرس روان‌شناختی همراه است یا باعث تشدید آن می‌شود.

دکتر گوتمن یاسکی گفت که او نیز افزایش چشمگیری از بیمارارن با این نوع طاسی دیده است.

او گفت که همه بیماران مبتلا به کووید 19 نبودند، اما بیمارانی که خیلی سریع از یک یا دو تکه طاسی به ریزش مو در تمام بدن، از جمله ابروها و مژه‌ها پیشرفت کردند، به کرونا مبتلا بودند. این ممکن است به این دلیل باشد که التهابی که برخی از بیماران کووید 19 تجربه می‌کنند، مولکول‌های ایمنی مرتبط با شرایطی مانند طاسی را افزایش می‌دهد.

 

متخصصان دقیقاً نمی‌دانند که چرا استرس باعث ایجاد این شرایط می‌شود و زنان و مردان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. دکتر هوگان گفت که این ممکن است به افزایش سطح کورتیزول هورمون استرس یا اثرات آن بر خون‌رسانی مربوط باشد.

دکتر کتارپال اظهار کرد که ریزش مو می‌تواند برای خانم‌هایی که بیشتر به آراستگی موهایشان توجه می‌کنند، باعث استرس بیشتری شود. مری لو اوستلینگ (Mary Lou Ostling)، یک مربی 77 ساله بازنشسته است که در محله Stuyvesant Town در منهتن زندگی می‌کند. او اوایل بهار به مدت هشت روز در بیمارستان به علت کووید-19 بستری شد، گفته است که:

این یک علامت است، من متوجه شدم که موهایم به صورت دسته دسته می‌ریزد؛ من همیشه داشتم موها را از شانه، برس و سینک ظرفشویی پاک می‌کردم.

خانم اوستلینگ گفته است که موهایش زیاد رشد نمی‌کرد؛ زیرا موهایی که با رنگ مویش در تضاد باشد و رشد کند، نمی‌دید. او گفت:
من همیشه موهای بسیار بلند، بسیار ضخیم و فرفری داشته‌ام، اما در ماه جولای، به راحتی آن‌ها را کوتاه کردم چون دیگر توان کنار آمدن با این قضیه را ندارم. وقتی از آرایشگاه به خانه آمدم شوهرم فقط به من خیره شده بود. او گفت من فکر می‌کنم او همسر من نیست؛ این بسیار غم‌انگیز بود. اما سرانجام شاهد رشد موهایم بودم.

متخصصان، تغذیه مناسب، ویتامین‌هایی مانند بیوتین و تکنیک‌های کاهش استرس مانند یوگا، ماساژ پوست سر یا مدیتیشن‌های ذهن را توصیه می‌کنند. برخی نیز ماینوکسیدیل، داروی رشد مو را توصیه می‌کنند، اما دکتر هوگان در این باره به بیماران هشدار می‌دهد که در ابتدای استفاده از این دارو ممکن است مقدار موی بیشتری نسبت به قبل بریزد.

خانم روو در حال جداسازی کلاه‌گیس خود!
دکتر گوتمن یاسکی گفته است که با آلوپسی آره آتا در برخی موارد افراد بدون درمان بهبود می‌یابند و برخی از آن‌ها نیز با تزریق استروئید بهتر می‌شوند، اما اگر افراد زود به مراکز درمانی مراجعه نکنند، ممکن است این طاسی برای همیشه از بین نرود.

 

دکتر جفرانی برای افرادی که از ریزش مو افسرده یا آسیب دیده‌اند، روان‌درمانی را توصیه می‌کند اما لزوما دارو در این بین وجود ندارد؛ زیرا برخی داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب می‌توانند ریزش مو را تشدید کنند.

هنگامی که لیز ویدورن (Liz Weidhorn)، فرد 44 ساله، از Fair Lawn نیوجرسی، که جواب آزمایش کرونای او در ماه مارس مثبت اعلام شده بود، متوجه شد که اعضایی که در یک گروه آنلاین کووید-19 هستند از ریزش مو رنج می‌برند، با خود گفت اگر این مشکل برای من نیز اتفاق بیفتد، آن را با ظرافت با کلاهی می‌پوشانم. او این‌چنین گفت که:

اما اخیراً پس از دوش گرفتن که به موهای خیسم نگاه می‌کنم، به راحتی می‌توانم پوست سرم را ببینم.

او به شدت حساس شد و شروع به گریه کرد؛ از شوهرش خواست تا به او نگاه کند.

خیلی شوکه‌کننده‌ است، واقعا ناراحتم!

خانم ویدورن، که وبلاگی در مورد پخت شیرینی دارد، شروع به مصرف بیوتین کرد، مادرش موهایش را کوتاه کرد و در نظر دارد به او یک هدبند بدهد.

 

خانم روو، که در قسمت پذیرش یک مرکز آبگرم سلامتی مشغول به کار بود، حتی بیشتر از این را تجربه کرده است. وی گفت:

من سعی کردم موهایم را به صورت گوجه‌ای نامرتب ببندم، اما با قسمت‌های طاسی در کناره‌های سرم بسیار وحشتناک به نظر می‌رسید.

بنابراین، او کلاه گیس‌هایی تهیه کرد:

یک مدل پیکسی کوتاه، یک کلاه‌گیس با مدل موی کوتاه، یک مدل فرفری بلند و یک مدل بلوند، من سعی می‌کنم از آن‌ها بهترین استفاده را داشته باشم.

دکتر هوگان گفت که برخی از بیماران اوضاع را چنان ناراحت‌کننده می‌بینند که از شستن موها یا مسواک زدن خودداری می‌کنند؛ زیرا در طی آن فعالیت‌ها بیشتر متوجه ریزش مو می‌شوند. او به این افراد می‌گوید که نباید از نظافت طبیعی خود بترسند. وی افزود:

«مو برای ادامه زندگی شما ضرورتی ندارد»، وقتی من این جمله را می‌گویم، بیماران آن را دوست ندارند اما در آخر به همین جمله خواهند رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH