واردکنندگان تلفن همراه

تا یک ماه آینده تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت در بازار کمیاب و فوق‌العاده گران خواهند شد!

سازمان صنفی رایانه‌ای استان تهران (نصر) روز گذشته، جلسه‌ای آنلاین به منظور طرح مشکلات تامین ارز برای واردات کالاهای فناوری برگزار کرد. کمیسیون سخت افزار سازمان نصر با اعلام این نکته که در انتهای ماه‌های تیر و مرداد، ارز به شکلی محدود به شرکت‌های وارد کننده کالاهای IT اختصاص داده شده اعلام کرد که دولت باید تکلیف خود را برای تخصیص ارز مشخص کند، در چند وقت اخیر برخی از شرکت‌ها ارز دریافت کرده‌اند و برخی خیر. به این شکل شرکت‌های وارد کننده نمی‌دانند که باید روال کاری خود را پیگیری کنند یا خیر، اگر شرکت وارد کننده نتواند ارز دریافت کند با ضرر‌های جبران ناپذیری مواجه خواهد شد.

کمیسیون سخت افزار سازمان نصر در این جلسه از دولت خواست تا در حوزه تخصیص ارز، شفاف عمل کند. شرکت‌هایی که مجوز وزارت صمت را دارند نباید در صف دریافت ارز بمانند. طبق اعلام سازمان نصر، درخواست‌های مکرری برای تشکیل جلسه با دولت شده که بانک مرکزی به این درخواست‌ها پاسخ نداده و وزارت صمت هم تنها چند جلسه بدون نتیجه برگزار کرده است. به اعتقاد سازمان نصر می‌توان مشکل تخصیص ارز را با کمک دولت و بانک مرکزی تا حدودی رفع کرد اما این اتفاق به هم‌اندیشی و هماهنگی میان دستگاه‌ها نیاز دارد.

سازمان نصر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان داخلی کالا‌های فناوری را زمان‌بندی نادرست می‌داند. به ادعای این سازمان حمل کالا به تنهایی حدود 6 تا 8 هفته زمان می‌برد. پس از آن تولیدکنندگان باید تا 3 ماه در صف دریافت کالا باشند تا پس از آن بتوانند مراحل تولید را آغاز کنند. در حال حاضر قطعات موجود در گمرک، بازار را تنها برای یک ماه تامین می‌کند، این در حالی است که پروسه تامین کالا بین 8 تا 10 ماه زمان نیاز دارد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی در این جلسه با مرور تلاش‌های ناموفق دولت در دهه‌‌های گذشته در خصوص مسئله ارز گفت: بانک مرکزی و شورای نظارت بارها از شیوه‌های مقطعی مانند ارائه ارز ترجیحی، آزاد، تهاتری، رسمی، بورسی، سنا، نیما، حواله‌ی بانکی، اسنادی و غیره استفاده کرده که همگی ناموفق بوده‌اند و تنها به واردکنندگان آسیب زدند.

در این جلسه به مدیریت غلط واردات کالا، توسط بانک مرکزی و وزارت صمت نیز اشاره شد، طبق گفته نایب ‌رئیس کمیسیون سخت‌افزار سازمان نصر با تاکید به دخالت بانک مرکزی در امور واردات وزارت صمت گفت: بخشی از وظایفی که اکنون توسط بانک مرکزی انجام می‌شود وظیفه وزارت صمت است، بانک مرکزی نباید به تنهایی اولویت کالاهای خریداری شده وزارت صمت را تعیین کند، این اتفاق موجب ناهماهنگی در چرخه تولید و توزیع کالا می‌شود که سرانجام به ضرر وارد کننده، تولیدکننده و مصرف کننده است، به همین شکل واردات کالاهای قاچاقی افزایش پیدا کرده و با افزایش قیمت ارز، دولت بابت عدم پرداخت حقوق گمرکی و مالیاتی متضرر می‌شود.

عضو هیات مدیره‌ سازمان نصر نیز در این جلسه با اشاره به مدیریت ارز تخصیص داده شده برای واردات گوشی همراه گفت: واردات گوشی مدیریت بهتری نسبت به دیگر کالاهای فناوری دارد، در حال حاضر مشخص است که در ماه گذشته چه مقدار ارز برای واردات گوشی همراه اختصاص داده شده، اما این شفافیت برای دیگر کالاها وجود ندارد. در جلسه دو هفته پیش انجمن موبایل با وزارت صمت، بانک مرکزی و ستاد مبارزه با قاچاق اعلام شد که تا دو هفته گذشته، یک میلیون و 600 هزار دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده که شامل 800 هزار گوشی فیچرفون و 900 هزار گوشی هوشمند بودند. این مقدار گوشی تنها برای دو هفته دیگر پاسخگو است و با احتساب گوشی‌های موجود در گمرک، به زودی موجوی تلفن همراه در بازار اتمام می‌شود!

6 در مورد “تا یک ماه آینده تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت در بازار کمیاب و فوق‌العاده گران خواهند شد!”

  1. بنظر میاد آقایون دولتی نشستن و دارن فقط شکمشونو بزرگ میکنن! مردم بدبخت چه گناهی کردن که همیتجوریشم چند صد ماه پس انداز میکنن تا یه گوشی مناسب بخرن که احتمالا بعدش یا باید از کبوترا بخوایم کالاهای فناوری رو بیارن یا اینکه اینقدر قیمت بالامیره که کلا همون دو مثقال پول هم وجود خارجی نداره و بی ارزش میشه یعنی بشین درو دیوارو نگاه کن! نمونشم خودم که چند ساله فقط یه گوشی دکمه ای ساده دارم!
    یه وقتایی فکر میکنم که مردم یه خورده حق دارن که به دولت اعتماد نمیکنن! آخه کی واقعا هوشمندانه عمل میکنه؟!?

  2. من پنج سال پیش یه گوشی نوت 4 خریدم هنوز دارمش و تمام نیازهام را برطرف میکنه حالا چه دردی هست برم گوشی نو بخرم با قیمت خداتومن که چی بشه

    23
    37
  3. کلا قطعات کامپیوتر کمیاب شده، طبیعی هم هست چون این مورد شدیدا به قیمت دلار وابسته است، با این نرخ دلار نه خریدار تو بازار هست نه صرف میکنه جنس وارد کنی، البته نه اینکه جنس نباشه، همش انبار شده کلیدشم دست سلطانشه، که بصورت قطره چکانی و با قیمتهای نجومی جنس به بازار تزریق میکنه!

    17
  4. نصر ماست و خیار خورده همین الانشم با ارز 4200 کار نمیکنن که کاملا لحظه ای با ارز ازاد حساب میکنن کلا همه کالا هارو چه موبایل و لپ تاپ و چه همه ی الکترونیکی ها

    11

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH