شرکت سامسونگ به‌زودی از تراشه مورد استفاده در سری گلکسی S21 رونمایی خواهد کرد

توئیتی که در روز شنبه توسط یک شخص خبرچین با نام MauriQHD منتشر شد؛ خاطرنشان کرد که تراشه اگزینوس نسل بعدی در آینده‌ای نزدیک توسط شرکت سامسونگ معرفی خواهد شد. بر اساس محتوای توئیت مذکور تراشه اگزینوس 2100 جانشین چیپست اگزینوس 990 به‌شمار خواهد رفت. اخیرا نتایج تست تراشه اگزینوس 2100 روی اسمارت‌‌فون گلکسی S21 در پایگاه داده گیک‌بنچ منتشر شده است. بر این اساس تراشه مذکور در تست پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای گیک‌بنچ به‌ترتیب امتیازات 1038 و 3060 را کسب نموده است. این امتیازات در مقایسه با نتایج اخیرا منتشر شده از تست تراشه A14 Bionic اپل کمرنگ به‌نظر می‌رسند. گوشی‌های جدید سری آی‌فون 12 اپل از تراشه A14 بهره‌برداری خواهند کرد. تست این تراشه بر روی یک دستگاه آی‌پد انجام شده و نتایج آن از کسب امتیازات 1583 و 4198 در آزمون پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای حکایت دارد. در حال حاضر کسب چنین امتیاز ناامیدکننده‌ای توسط تراشه اگزینوس 2100 احتمالا از اجرای تست با استفاده از یک فیرم‌ور بهینه‌سازی نشده ناشی شده است. بنابراین مقایسه مستقیم امتیازات کسب شده توسط 2 تراشه چندان منطقی نخواهد بود.

تراشه 5 نانومتری اگزینوس 2100 سامسونگ احتمالا به‌زودی معرفی خواهد شد

هر 2 تراشه A14 Bionic و اگزینوس 2100 با استفاده از فرآیند 5 نانومتری تولید خواهند شد. این پدیده به‌معنای امکان استقرار تعداد بیش‌تری ترانزیستور در هر میلی‌متر مربع از فضای داخلی تراشه است که زمینه افزایش کارآیی و بهبود بهره‌وری انرژی در تراشه را فراهم می‌کند. تراشه اسنپ‌دراگون 875 کوالکام همانند چیپست اگزینوس 2100 توسط خطوط تولید نیمه‌هادی سامسونگ (Samsung Foundry) و بر پایه فرآیند 5 نانومتری تولید خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها تراشه پرچم‌دار جدید کوالکام احتمالا در ماه دسامبر و ضمن برگزاری کنفرانس اسنپ‌دراگون این شرکت رونمایی خواهد شد.

شخص خبرچین ادعا می‌کند که تراشه 5 نانومتری اگزینوس 2100 سامسونگ در آینده‌ای نزدیک رسما معرفی خواهد شد

همچنین شخص خبرچین در متن توئیت خود خاطرنشان کرد که عملکرد تراشه اگزینوس 2100 بایستی به‌مراتب بهتر از تراشه اگزینوس 990 باشد. چیپست اگزینوس 990 با استفاده از فرآیند 7 نانومتری EUV سامسونگ تولید شده است. EUV تکنیکی برای علامت‌گذاری ویفرها با استفاده از پرتوهای بسیار باریک ماوراءبنفش است که امکان استقرار ترانزیستورهای بیش‌تر درون تراشه را فراهم می‌کند. این در حالیست که تراشه اگزینوس 2100 با کمک فرآیند 5 نانومتری تولید می‌شود؛ بنابراین تقریبا می‌توان اطمینان داشت که این تراشه از توان پردازشی بالاتر و بهره‌وری انرژی مطلوب‌تری برخوردار خواهد بود.

تراشه 5 نانومتری اگزینوس 2100 در تست بنچمارک امتیازات ناامیدکننده‌ای را کسب کرد

تراشه‌های اگزینوس 2100 و اسنپ‌دراگون 875 از اوایل سال آینده در انواع دستگاه‌های مصرفی به‌کار گرفته شده و قابل دسترس خواهند بود. ماه گذشته شرکت اپل با معرفی آی‌پد ایر نسل 4 خود از تراشه جدید A14 Bionic رونمایی کرد. این تراشه در تبلت جدید و مدل‌های سال 2020 آی‌فون مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت؛ گجت‌هایی که احتمالا در اواخر ماه جاری عرضه خواهند شد. بنابراین A14 Bionic احتمالا نخستین تراشه 5 نانومتری است که در اواخر ماه جاری میلادی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. تراشه کایرین 9000 هواوی یکی دیگر از تراشه‌های 5 نانومتری تولید شده توسط کمپانی TSMC طی سال جاری به‌شمار می‌رود. این تراشه در اسمارت‌فون‌های سری میت 40 هواوی و گوشی تاشوی میت ایکس 2 به‌کارگیری خواهد شد. اما با توجه به تغییرات اعمال شده در قوانین صادراتی ایالات‌متحده هواوی دیگر قادر به تحویل گرفتن تراشه‌های ارسالی توسط کمپانی TSMC نخواهد بود. تولیدکننده چینی پیش‌تر مشغول ساخت انباری برای ذخیره‌سازی تراشه‌های کایرین 9000 بوده و تا زمان اتمام کامل موجودی این تراشه قادر به استفاده از آن خواهد بود.

بنابراین تراشه اگزینوس 2100 چگونه با اسنپ‌دراگون 875 قابل مقایسه خواهد بود؟ همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ هر 2 تراشه دارای معماری 5 نانومتری بوده و توسط کمپانی سامسونگ تولید خواهند شد. اما پیش‌تر در ماه آگوست یک خبرچین توئیتری با نام Ice Universe اعلام کرد که اگرچه سامسونگ شکاف عملکردی میان 2 تراشه را کاهش خواهد داد؛ اما اسنپ‌دراگون 875 کماکان تراشه برتر به‌شمار خواهد رفت (بایستی خاطرنشان کرد که تراشه‌ای که اکنون با نام اگزینوس 2100 مورد اشاره قرار می‌گیرد؛ پیش‌تر تحت‌عنوان اگزینوس 1000 معرفی شده بود). اگرچه سامسونگ به منظور طراحی GPU مورد استفاده در تراشه آینده خود از کمپانی AMD کمک می‌گیرد؛ اما کوالکام اعلام کرده که تراشه اسنپ‌دراگون 875 از پردازنده گرافیکی آدرنو سری 7 بهره‌برداری خواهد کرد.

به گفته شخص خبرچین سامسونگ در حال کاهش شکاف موجود میان عملکرد تراشه خود با نیمه‌هادی ساخت کوالکام است

تراشه اگزینوس 2100 به احتمال فراوان همراه با اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S21 سامسونگ رونمایی خواهد شد. سری گلکسی S21 احتمالا شامل مدل‌های گلکسی S21، گلکسی S21 پلاس و گلکسی S21 اولترا خواهد بود. در صورت پایبندی سامسونگ به رویه سنتی خود، توان پردازشی اکثریت مدل‌های سری گلکسی S21 از طریق تراشه اگزینوس 2100 تامین خواهد شد. همچنین کاربران مقیم کشورهای ایالات‌متحده و چین نیز نسخه‌ای از گوشی با تراشه اسنپ‌دراگون 875 را دریافت خواهند کرد. با این‌حال امسال سامسونگ در خصوص هندست‌های سری گلکسی S20 خود رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرد و کل اسمارت‌فون‌های عرضه شده در تمامی مناطق جهان به جز اروپا مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 865 بودند. این اقدام موجب تحقیر کارمندان سامسونگ در کشور زادگاه این شرکت یعنی کره‌‌جنوبی شد. اما تراشه اگزینوس 990 فاقد توانایی‌های عملکردی مورد انتظار از سوی مدیران اجرایی سامسونگ بود. با این‌حال امسال مجددا می‌توانیم شاهد به‌کارگیری تراشه اگزینوس در پرچم‌داران سامسونگی و عرضه آن‌ها در اکثر بازارها باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH