«دانا پلاس» ایرانسل به عنوان یکی از پلتفرم‌های اصلی «شبکۀ دانا» توسط رئیس‌جمهوری افتتاح شد

به گزارش آی‌تی‌رسان و به نقل از روابط عمومی ایرانسل، شبکۀ دانا، زیرساخت اختصاصی ایجاد مدارس هوشمند در کشور است که خدمات و محتوای مختلفی می‌تواند روی آن ایجاد شده و در دسترس دانش‌آموزان قرار گیرد. «دانا پلاس» ایرانسل، یکی از پلتفرم‌های اصلی این شبکه برای آموزش آنلاین و برگزاری نشست‌های مجازی و وبینار است که توسط ایرانسل برای کمک به تحقق عدالت ارتباطی و آموزشی ارائه شده است.

در مراسم افتتاح «شبکۀ دانا»، که در قالب آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی روستایی و عشایری کشور با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری و مهندس محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد،  رئیس‌جمهوری از تلاش‌های مجموعۀ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای عدالت ارتباطات در روستاهای کشور، تشکر کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با بیان اینکه با وجود ورود تلفن همراه به ایران از اوایل دهۀ هفتاد، تا سال ۹۲، تنها ۱۱ درصد روستاهای کشور تحت پوشش تلفن همراه قرار داشته‌اند، گفت که امروز، ۹۵ درصد از تمامی روستاهای کشور تحت پوشش شبکۀ تلفن همراه قرار گرفته‌اند.

وی افزود: اتصال روستاها به شبکۀ ملی اطلاعات و دسترسی به اینترنت پرسرعت که عملیات اجرایی آن از سال ۹۴ آغاز شد، با فاصلۀ نه‌چندان زیادی، در ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار برقرار شده و تلاش ما این است که تا پایان دولت، برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار به ۱۰۰ درصد برسد تا شعار دسترسی همگانی محقق شود.

آذری جهرمی به آماده کردن زیرساخت‌های تحقق عدالت آموزشی به‌عنوان یکی از مهمترین موضوعات مطرح در دوران کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: امروز برای بیش از ۱۳ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم و کادر آموزشی، حدود ۴ میلیون دانشجو و بیش از  ۱۰۰هزار استاد دانشگاه، اینترنت رایگان برای آموزش مجازی فراهم شده است.

جهرمی همچنین به فراهم‌آوری زیرساخت مدارس هوشمند به صورت همزمان در مدارس شهری و روستایی، ذیل برنامۀ ایران هوشمند اشاره کرد.

دکتر امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز، در ارتباطی آنلاین با این مراسم از یکی از دورترین مدارس کشور نسبت به تهران (مدرسۀ «محمدعلی برادران»، در روستای شمه‌سر، واقع در شهر کنارک استان سیستان و بلوچستان، به عنوان نمونه‌ای از مدارس روستایی این پروژه)، با بیان اینکه ۱۸۰ میلیارد تومان برای شبکۀ دانا سرمایه‌گذاری شده است، گفت که اغلب تجهیزات موردنیاز، از تولیدکنندگان داخلی تهیه شده‌‎اند.

وی افزود: شبکۀ دانا، زیرساخت اختصاصی ایجاد مدارس هوشمند در کشور است که خدمات و محتوای مختلفی می‌تواند روی آن ایجاد شده و در دسترس دانش‌آموزان قرار گیرد و امروز، ۹۴ درصد مدارس کشور به این شبکه متصل شده‌اند.ناظمی اظهار داشت: یکی از پلتفرم‌های موجود روی شبکۀ دانا، «دانا پلاس» است که شرکت ایرانسل آن را برای آموزش آنلاین و برگزاری نشست‌های مجازی ارائه کرده است. ناظمی همچنین از لایوبوک، هفت‌تین، فیدیبو و طاقچه به‌عنوان بخشی دیگر از پلتفرم‌های موجود روی شبکۀ دانا یاد کرد.

فاز نخست پروژۀ هوشمندسازی مدارس کشور، شامل ۳۸۳۳۳ مدرسۀ شهری و ۳۸۰۶۷ مدرسۀ روستایی است که تمامی بودجۀ موردنیاز آن، از محل پروژۀ USO هزینه شده است.

بر این اساس، از میان ۳۸۰۶۷ مدرسۀ روستایی، ۱۳۶۳۶ مدرسه توسط ایرانسل، ۴۴۸۲ مدرسه توسط همراه‌اول و ۱۹۹۴۹ مدرسه نیز از طریق اینترنت ثابت شرکت مخابرات ایران، به شبکۀ اینترنت دسترسی پیدا کرده‌اند. اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، در قالب این پروژه، ۱۳۶۳۶ مدرسۀ روستایی را با نصب و راه‌اندازی مودم و ارائۀ سیم‌کارت و بستۀ اینترنت، به اینترنت پرسرعت مجهز کرده است که از این تعداد، ۶۵۷۳ مدرسه روستایی، به طور مستقیم توسط ایرانسل و ۷۰۶۳ مدرسه روستایی نیز با برون‌سپاریِ ایرانسل به شرکت «های‌وب» انجام شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH