کمپانی TSMC به‌دنبال کسب مجوز فروش محصولات خود به هواوی است

شرکت هواوی در کانون اختلافات ناگوار میان دولت‌های ایالات‌متحده و چین قرار گرفته است. از ابتدای سال گذشته تولیدکننده چینی ناچارا با ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی ایالات‌متحده مواجه شده است. دولت آمریکا با مشاهده تاثیرات نه‌چندان چشمگیر ممنوعیت‌های اولیه بر هواوی چند ماه پیش تصمیم گرفت تا ممنوعیت‌های خود علیه هواوی را تشدید نماید. بر اساس این ممنوعیت جدید کلیه شرکت‌هایی که از فناوری‌های آمریکایی استفاده می‌کنند؛ پیش از تجارت با هواوی بایستی مجوزهای لازم را دریافت کنند. بر اساس گزارشات ممنوعیت جدید علیه هواوی کمپانی تایوانی TSMC را هدف قرار داده است؛ شرکتی که مسئولیت تامین تراشه‌های کایرین هواوی را بر عهده دارد.

از روز 15 سپتامبر (25 شهریورماه) به بعد TSMC و کلیه شرکت‌هایی که از فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند؛ دیگر قادر به تامین نیازمندی‌های کمپانی هواوی نخواهند بود. به‌دنبال اعلام ممنوعیت اخیر یو چنگ‌دونگ؛ مدیرعامل واحد مصرف‌کنندگان هواوی اذعان کرد که کایرین 9000 احتمالا آخرین تراشه پرچم‌دار کمپانی به‌شمار خواهد رفت.

TSMC تنها قادر به تامین فناوری بالغ برای هواوی خواهد بود

از آن زمان کمپانی TSMC درخواست خود برای کسب مجوز ادامه همکاری با هواوی را به دولت ایالات‌متحده ارائه داده است. بر اساس یک گزارش جدید TSMC اخیرا مجوز ادامه کسب‌وکار محدود با هواوی را دریافت کرد. با این‌حال مجوز مذکور روابط تجاری میان 2 شرکت را صرفا به فناوری بالغ محدود می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که مجوز کسب شده توسط TSMC اساسا محصولات تولید شده با فناوری بالغ را پوشش می‌دهد.

در این گزارش مشخصا به تراشه‌های مخصوص گوشی‌های موبایل اشاره نشده است. بعلاوه گزارش مذکور پیرامون معنای عبارت “فناوری بالغ” نیز هیچ‌گونه توضیحی ارائه نکرده است. با این‌حال به‌طور کلی تصور می‌شود که محصولات تولید شده با مقیاس بالاتر از 28 نانومتر در این طیف طبقه‌بندی می‌شوند. فناوری‌های 16، 10، 7 و جدیدترین نمونه 5 نانومتری جزو فرآیندهای پیشرفته محسوب می‌شوند.


بر اساس استانداردهای فعلی حتی در چنین شرایطی نیز پایانه کسب‌وکار مصرفی هواوی کماکان با مشکل اصلی کمبود قطعه دست‌به‌گریبان خواهد بود. چرا که تراشه‌های گوشی‌های موبایلی نه‌تنها نیازمند فناوری بالغ بوده؛ بلکه به تکنولوژی‌های پیشرفته نیز احتیاج دارند. تراشه کایرین 9000 هواوی از فرآیند تولید 5 نانومتری TSMC استفاده می‌کند. این فرآیند در حال حاضر پیشرفته‌ترین فناوری تولید تراشه به‌شمار می‌رود. در صورت صحت این گزارش TSMC صرفا مجاز به تولید تراشه‌های پایین‌رده برای هواوی خواهد بود. لذا این مجوز بر کسب‌وکار اسمارت‌فونی هواوی هیچ‌گونه تاثیر قابل‌توجهی نخواهد داشت.

بر اساس گزارش، TSMC در تحویل کامل سفارشات هواوی برای تراشه کایرین 9000 ناکام بوده است. هواوی سفارش تولید 15 میلیون تراشه را به TSMC ارائه داده بود؛ اما تولیدکننده تایوانی تنها موفق به تحویل 8.8 میلیون واحد تراشه شد. این تعداد تراشه در بهترین حالت برای مدت 6 ماه کفایت خواهد کرد.

TSMC پس از AMD و اینتل سومین تولیدکننده بزرگی است که خواهان دریافت مجوز همکاری با شرکت هواوی است. همان‌طور که پیش‌تر اعلام شد؛ ادامه همکاری میان TSMC و هواوی با یک محدودیت مهم مواجه خواهد بود. تولیدکننده تایوانی صرفا قادر به تامین فناوری بالغ برای هواوی خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH