با رعایت این نکات در فصل زیبای پاییز به صورت حرفه‌ای عکاسی کنید

فصل پاییز، طیف رنگ‌های وسیعی را ارائه می‌دهد. این فصل شگفت‌انگیز برای کسانی که به روزهای رنگارنگ اما عبوس علاقه‌مند هستند، بسیار جالب است. با توجه به تغییر سریع مناظر، چشم‌اندازهای رنگارنگ و روزهای کوتاه، عجیب نیست که بسیاری از عکاسان به این فصل علاقه خاصی نشان می‌دهند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم تا به نکات عکاسی در فصل پاییز بپردازیم.

یک مشکل رایج در عکاسی پاییزی، این است که روزها چندان رمقی از خود نشان نداده و بنابراین عکاسان در زمینه انتقال رنگ‌ها و اتمسفر غالب، با مشکلات مختلفی مواجه می‌شوند. در این مقاله یاد می‌گیرید که چگونه عکس‌های زیبایی از فصل تغییرات گرفته و همچنین شیوه تعدیل اتمسفر را نیز فرا خواهید گرفت.

در طول ساعت طلایی عکاسی کنید

این نکته فقط در زمینه عکاسی پاییزی کاربرد ندارد، بلکه در حالت کلی برای عکاسی مناظر، کاربردی است. بله، از ساعت طلایی بهره ببرید. در هنگام طلوع و یا غروب خورشید، نور آفتاب از فاصله مایل‌تری می‌تابد. این قضیه باعث می‌شود تا اشیای محیطی، درخششی نرم را از خود بروز دهند. همین موضوع باعث می‌شود تا رنگ‌های پرجنب‌وجوش پاییز بتوانند خود را بهتر نشان داده و همچنین اتمسفر نیز به‌صورت چشمگیری، تعدیل شود.

نکات عکاسی در فصل پاییز

شکی نیست که آسمان آبی با درختان زرد و یا نارنجی می‌تواند کنتراست و تضاد خوبی را به‌ وجود آورد، اما شوربختانه، نور آفتاب در طول روز به‌سرعت زمخت می‌شود. به همین دلیل به دست آوردن درخشش نرم مدنظر عکاسان، بسیار سخت می‌شود.

عکاسی در ساعات طلایی، در روزهای کدر و خاکستری کمتر اهمیت دارد. هنگامی‌که ابرها ضخامت زیادی داشته و مه نیز در حال وارد شدن به منظره است، عکاسان می‌توانند از نور زمخت اجتناب کرده و در نتیجه عکسی شفاف را تهیه کنند. با این اوصاف، اگر صبح زود از خواب بیدار شده و یا اینکه تا دیرقت در بیرون بودید، آنگاه می‌توانید از موقعیت قرارگیری خورشید، بهره ببرید. بدین ترتیب می‌توانید درخشش نرم اشیا و نشاط اضافی رنگ‌های پاییزی را به ثبت برسانید.

مه و روزهای ابری نیز می‌توانند مفید باشند

پاییز فصلی نیست که از آن توقع روزهای آفتابی را داشته باشیم. در این فصل، روزها کوتاه‌تر شده و هوا نیز به‌سرعت تغییر می‌کند. این موضوع در حالت عادی به معنای باران، مه و روزهای خاکستری است.

شاید بگویید که چنین مواقعی بهتر است که در کنار شومینه بوده و از یک لیوان شکلات داغ، لذت ببریم. اما ما به شما می‌گوییم که آسایش را کنار گذاشته و به بیرون بروید. آب‌و‌هوای متغیر پاییز می‌تواند لحظات زیبایی را در پشت دوربین ایجاد کند.

نکات عکاسی در فصل پاییز

دریاچه، جنگل، رودخانه و نهرها، همگی سوژه‌های خوبی برای عکاسی در طول روزهای ابری و مه‌آلود پاییز هستند. همان‌طور که در بالا بدان اشاره شد، نور ساعات طلایی ایدئال است، اما روزهای ابری و مه‌الود، بخشنده‌تر هستند. همچنین در ساعات مختلف این روزها می‌توان به عکاسی پرداخت (برعکس ساعت طلایی).

به دنبال صحنه‌هایی بگردید که سعی دارند تا خود را از محیط، جدا کنند. در تصویر بالا، برگ‌های نارنجی و علف‌های قرمز، تضاد خوبی را با محیط خاکستری اطراف، به وجود آورده‌اند. تمایز رنگی باعث شده تا درختان بتوانند خود را بیشتر متمایز نشان دهند. بنابراین هیچ شکی نیست که درختان، سوژه اصلی تصویر بالا هستند.

نکات عکاسی در فصل پاییز

از کادربندی طبیعت استفاده کنید

استفاده از کادربندی طبیعت نیز یکی دیگر از نکات عکاسی در فصل پاییز است. این ترفند را می‌توان یک از قوی‌ترین تکنیک‌های تصنعی دانست. کاربرد چنین تکنیکی در فصل پاییز، فرصت‌های بی‌شماری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دنبال شاخه، برگ، درختان و سایر عناصر طبیعی که می‌توانند به‌عنوان فریم سوژه اصلی شما انتخاب شوند، بگردید. چنین تکنیکی باعث می‌شود تا بر سوژه اصلی خود بیشتر تأکید کرده و همچنین فریمی زیبا و جالب را نیز در اطراف آن، ایجاد کنید.

نکات عکاسی در فصل پاییز

به‌کارگیری این تکنیک با استفاده از تله‌زوم و یا حداقل لنزهای 50 میلی‌متری، آسان‌تر است. البته لنزهای دارای زاویه وسیع نیز در این زمینه کاربرد دارند، اما در این صورت پیدا کردن فریم‌های مناسب، مشکل‌تر می‌شود. همجنین در این حالت، شاید عمق میدان نیز ایدئال نباشد.

از یک قطبنده دایره‌ای (Circular Polarizer) استفاده کنید

قطبنده دایره‌ای (Circular Polarizer) یکی از بهترین دوستان شما در هنگام عکاسی در فصل پاییز است. فارغ از سوژه مدنظر شما، استفاده از این ابزار مزیت‌های مختلفی دارد. در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • رنگ‌ها و کنتراست را تعدیل می‌کند
  • آسمان آبی را در روزهای صاف، تعدیل می‌کند
  • تشعشع ناخواسته ناشی از روزهای خیس و بارانی را از بین می‌برد
  • این لنز به شما این امکان را می‌دهد که سرعت شاتر دوربین خود را کمی کندتر کنید. چنین مزیتی در هنگام عکاسی از رودخانه‌ها و نهرها، بسیار مفید است.

نکات عکاسی در فصل پاییز

فقط به یاد داشته باشید که این فیلتر تقریبا 1.5 استاپ، تصویر شما را تاریک‌تر می‌کند. بنابراین به دلیل کاهش نور، جهت ثبت تصاویر تیزتر باید یا ایزو (ISO) را افزایش دهید و یا اینکه از یک سه‌پایه جهت نوردهی بهتر، استفاده کنید. سعی کنید فیلتری را انتخاب کنید که نسبتا از لحاظ رنگی، خنثی باشد، زیرا شما به دنبال تغییر غلظت رنگ‌ها نیستید. هدف از این فیلترها این است که به رنگ‌هایی طبیعی‌تر دست یابیم.

از نور مستقیم خورشید، دوری کنید

خودداری از نور مستقیم خورشید را نمی‌توان یک ترفند عمومی عکاسی دانست، زیرا عکس‌های زیبای بسیاری هم وجود دارند که این موضوع را رعایت نکرده‌اند. در هر صورت، پیشنهاد ما این است که در هنگام ظهر، از گرفتن عکس در نور مستقیم خورشید خودداری کنید. البته این قضیه در هنگام طلوع و یا غروب خورشید، چندان صادق نیست.

اگر مستقیما از نور خورشید عکس‌برداری کنید، آنگاه پیش‌زمینه تصویر، نور کمتری را دریافت خواهد کرد. این قضیه بدین معنا است که باید از طریق چندین روش نوردهی، از سوژه خود عکاسی کرده و سپس تصاویر را با یکدیگر ترکیب کنید. البته شاید در عکس‌های خود، سایه‌های زمخت، اشباع رنگی کمتر و لنز فلر نیز را نیز مشاهده کنید. حذف چنین مواردی، آسان نیست.

یک تعادل سفیدی گرم را به کار ببرید

استفاده از تعادل سفیدی (White Balance) مناسب، یکی دیگر از نکات عکاسی در فصل پاییز است. شاید شما نیز از تعادل سفیدی خودکار استفاده کنید. این حالت بیشتر سعی دارد تا رنگ‌ها را خنثی کند و این چیزی نیست که زیاد برای عکاسی در فصل پاییز، مناسب باشد. راه‌کار بهتر این است که تعادل سفیدی را به‌صورت دستی تعدیل کنید. بدین ترتیب می‌توانید رنگ‌های گرم بیشتر و بهتری داشته باشید.

جهت انجام این کار، قرار دادن نشانگر این شاخص بر روی عددی بالاتر همانند 6000، کفایت می‌کند. فقط مواظب باشید که در این کار زیاده‌روی نکنید، زیرا چنین کاری باعث ایجاد رنگ‌های غیرطبیعی می‌شود.

اگر هم علاقه چندانی به تعدیل دستی تعادل سفیدی ندارید، آنگاه می‌توانید به گزینه‌های نیمه اتوماتیک روی بیاورید. بدین ترتیب شاید توانستید که تنظیمات مناسب سوژه خود را پیدا کنید.

دنبال جزئیات بگردید

آخرین نکته‌ای که در زمینه عکاسی پاییز می‌خواهیم به شما بگوییم، این است که به جزئیات توجه کنید. به دقت صحنه موردنظر خود را بررسی کنید تا بتوانید آنچه را که خود را متمایز نشان می‌دهد، پیدا کنید. یک برگ قرمز در داخل گودال آب، برگ‌هایی که از یک شاخه می‌ریزند، انعکاس‌های یک درخت رنگارنگ و یا مجموعه‌ای از درختان رنگی، می‌توانند نمونه‌هایی از توجه به جزئیات باشند.

نکات عکاسی در فصل پاییز

لنز زاویه وسیع را در داخل کیف خود گذاشته و با استفاده از تله‌زوم و یا لنز ماکرو، خودتان را به چالش بکشید. بر روی صحنه و سوژه‌های مختلف زوم کرده و ببینید که آیا می‌توانید چیز برجسته‌ای را مشاهده کنید یا خیر. شاید از یافته‌های خود، تعجب کنید.

نتیجه‌گیری

عکاسی در فصل پاییز برای بسیاری از عکاسان، بسیار جالب است. در این فصل فرصت‌های عکاسی بی‌پایانی وجود دارند. به‌ هر حال، تغییرات سریع شرایط نوری و آب‌و‌هوایی، چالش‌های گوناگونی را برای شما به وجود می‌آورد. نهایتا با چند بار اشتباه کردن، می‌توانید به نتیجه دلخواه خود دست یابید. در این صورت دیگر لازم نیست که منتظر پاییز سال آینده بمانید.

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، تغییرات کوچک می‌توانند پیامدهای وسیعی داشته باشند. با کمی صبر و حوصله و تمرین در زمینه ترکیب‌بندی و چشم‌انداز، می‌توانید تصاویر خوبی را به ثبت برسانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH