مراقب باشید! 10 واقعیت تلخ و ناراحت کننده درباره اینترنت

شبکه‌ای متشکل از شبکه‌های بی‌شمار که چه بخواهیم چه نخواهیم یکی از بخشهای مهم زندگی‌امان شده است، به گونه‌ای که برخی می‌گویند:” اگر اینترنت برای 5 ثانیه متوقف شود، قلب من هم از کار خواهد افتاد”. این جمله و این حالات تنها چیزی را که به یادمان می‌آورد واژه‌ نه چندان خوشایندی به نام “اعتیاد” است.

استفاده بیش از حد از هر چیزی نادرست است و افراط حتی بهترین و زیباترین چیزهای دنیا را نیز آلوده و خطرناک می‌کند. در رابطه با اینترنت هم باید دو روی سکه را دید. رویی منفی که بیشترین اثر را هم بر روی نوجوانان می‌گذارد و دارد کم کم به جایگزینی برای روابط انسانی تبدیل می‌شود، وجودش ارزشمند است، اما در عین حال کلی واقعیت و حقیقت تلخ هم همراهش دارد. در مطلب زیر به 10 تا از تلخترین واقعیت‌های استفاده از اینترنت می‌پردازیم.

1.تجاوز به حریم خصوصی

Privacy-is-disturbed

هک کردن این روزها مثل آب خوردن شده است. افرادی هستند که براحتی اکانت شخصی شما را هک کرده و از آن سو استفاده می‌کنند. هرچقدر میزان استفاده از اینترنت بیشتر باشد به همین مراتب میزان نگرانی ما هم نسبت به تجاوز به حریم شخصی‌امان بیشتر می‌شود.

2. اعتیاد

Addiction

باز هم می‌گوییم افراط در استفاده از هر چیزی بد است. مطالعه‌ای نشان می‌دهد که اعتیاد به اینترنت به سیم کشی عصبی مغز انسان آسیب می‌زند. افراد در طول روز ساعتهای زیای را آنلاین می‌گذرانند که همین امر از کیفیت زندگی‌اشان می‌کاهد. پس از مواد مخدر و الکل، اینترنت اعتیاد آورترین چیز در دنیاست. کودکان زیادی را می‌بینیم که تقریبا تمام روز خود را به گونه‌ای با اینترنت می‌گذرانند و از تعاملات انسانی دوری می‌کنند.

3.قلدری مجازی

Cyber-bullying

متاسفانه قلدری مجازی تبدیل به ناراحت کننده‌ترین و نگران کننده‌ترین واقعیت برای کاربران اینترنتی شده است. این قضیه تنها به کودکان محدود نمی‌شود و بالغین بسیاری هستند که قربانی این نوع سو رفتار می‌شوند. متاسفانه این حرکت آنگونه که بیشتر نوجوانان فکر می‌کنند خنده‌دار نبوده و روزانه باعث ایجاد افسردگی در خیلی‌ها می‌شود. امروزه بیش از 90٪ نوجوانان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی که خطر بیشتری از این بابت دارد متصلند.

4.از بین رفتن قدرت حافظه

Internet-is-destroying-our-memory

باور این واقعیت شاید برای خیلی‌ها دشوار باشد، اما بدانید که مغز ما متشکل از میلیاردها یاخته عصبی بوده و ظرفیت حافظه ما بی نهایت است، اما تا زمانی که از آن استفاده شود. همگی باید بپذیریم که اینترنت فضایی را برای ما فراهم کرده است که دیگر نیازی به حافظه سپردن خیلی چیزها نیست. هر چیزی به ذهنتان می‌آید را تایپ کنید و آنرا بیابید.

5.سو استفاده‌های جنسی

Sexual-exploitation

شاید صحبت از این قضیه برای خیلی ها دشوار باشد و می‌توان گفت که در جامعه‌ای مثل ایران، بیشتر تلاش بر پنهان سازی این وقایع می‌شود. متاسفانه اینترنت را می‌توان وسیله‌ای بسیار مناسب برای سو استفاده‌های اینچنینی دانست. افراد زیادی هستند که از اینترنت برای پرداختن به امیال جنسی خود از روش نادرست استفاده کرده و دیگران را نیز گرفتار می‌کنند. روزانه تعداد بیماری‌های روانی ناشی از فاش شدن این مساله بسیار زیاد است.

6.انحطاط اخلاقی نوجوانان

Teenagers-are-destroyed-morally

رسانه‌های اجتماعی زندگی ما را نابود کرده و روز به روز بی اخلاقی را ترویج می‌دهند. تصور کنید نوجوانانی را که بیشتر زندگی خود را در اینترنت صرف می‌کنند، چه انتظاری می‌توان از این افراد در آینده و زندگی‌ای اخلاقی‌اشان داشت؟رواج بی عاطفگی، خشونت، بیخیالی و خیلی ویژگی‌های بد دیگر را می‌توان به گذراندن ساعتهای زیاد در اینترنت مرتبط دانست.

7. قاتل دیکته درست لغات

Internet-is-killing-the-original-spellings

متاسفانه غلط و کوتاه نویسی مدتی است که رواج بسیاری پیدا کرده است. روزانه چشم ما با املای غلط واژگانی برخورد می‌کند که تا چند سال پش در نوشتن آنها هیچ مشکلی نداشتیم. حتما برای شما هم پیش آمده که زمان نوشتن یک لغت تردید کنید و املای آنرا چک کنید. متاسفانه این شک همیشگی دستاورد غلط نویسی اینروزها در فضای نت است.

8. اتلاف زمان با ارزش خود به کامنت گذاری

huge-time-wastage-commenting

بیشتر اوقات افراد متوجه زمانی که به کامنت گذاری مشغولند نمی‌شوند. خیلی‌ها هستند که روی هر پست و تصویری کامنت می‌گذارند، حتی آنهایی که از نظر محتوا کاملا بی ارزش هستند. مواقع زیادی هم اتفاق می‌افتد که در کامنتها کار به فحاشی و هتک حرمت می‌رسد.

9.کاهش ارتباطات رو در رو

Internet-has-reduced-face-to-face-communication.

از خیلی جهات اینترنت به کاهش روابط رو در رو منجر شده است. افراد در حال حاضر زمان زیادی را به چت می‌گذرانند و برای دیدن یکدیگر و زمان گذاشتن برای اینکار چندان حوصله‌ای ندارند. این حالت زمانی به بدترین شکل ممکن خود می‌رسد که طرفین بدون شناخت یکدیگر مدت طولانی است که ارتباط آنلاین دارند. نشستن جلوی کامپیوتر و لپ‌تاپ جایگزین انجام خیلی کارهای جالبتر و بهتر در زندگی شده است.

10. تلف کردن زمان

Wastage-of-time

تقریبا نیمی از ما زمان ارزشمند خود را با مرور صفحات وب، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازی، چت و کامنت گذاری می‌گذرانیم و نوجوانان در این بین بیشترین جمعیت را تشکیل می‌دهند و برای آنها یک روز پای اینترنت بودن تنها به اندازه یک ساعت جلوه می‌کند. شاید بتوان اینترنت را حرفه‌ای‌ترین و بزرگترین دزد زمان دانست. متاسفانه ساعت‌های زیادی از عمر ما در حال سپری شدن به بطالت است و هیچ تضمینی برای خوب بودن آینده‌ای که قرار است در دست ما باشد وجود ندارد.

7 در مورد “مراقب باشید! 10 واقعیت تلخ و ناراحت کننده درباره اینترنت”

  1. نیاز داریم
    ی چیزی بیماری پوستی هم میاره من کهیر زدم مامانم میگه به خاطر انترنته
    اگه کار انترنته میسوزونمش یکی دویگه میخرم

  2. مقاله تقریبا مفیدی بود . ولی
    همیشه هم اینطور نیست ! مثلا من الان اگه تو شبکه های اجتماعی مثه فیسبوک نبودم خیلی چیزها رو شاید هیچوقت نمیدونستم .

  3. نظرات و نکته هاتون به نظر بنده فقط به درد خودتون میخوره . کل دنیا داره به سمت اتوماسیون و استفاده بهینه و انجام کارهای فوق توانایی بشر پیش میره و انوقت امثال شما میاید و میگید که از ابتدایی ترین کارهایی که شبکه میتونه و واقعا میتونه براتون انجام بده دست بکشید و دلیلتون هم استفاده کمتر از مغز و سپری کردن کردن زمان بیهوده توی اینترنته ؟؟؟؟؟؟
    واقعا مقاله ی بی ربطی بود .
    دلنوشته هاتون رو از فضای مجازی بیرون بکشید خانوم ! اینترنت سطل آشغال شما نیست ، لطفا اینجا آشغال نریزید.

  4. با سلام
    این گزینه ۸ رو برای این گذاشتی که …
    حالا که دولت میخواد ذره ای سرعت اینترنت رو بالا بیاره، بعضیا انگاری خوششون نیومده؟! داری خود شیرینی می کنی؟
    اون شادگان من کو؟!
    بنده با مقاله تون کاملا مخالفم ! خیلی رو اعصاب بود.
    مامان شادگان منو کجا گذاشتی؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH