سونی بالاخره از رابط کاربری و مشخصات نرم‌افزاری جدید پلی‌استیشن 5 رونمایی کرد

شرکت سونی با انتشار یک ویدیوی 11 دقیقه‌ای بالاخره از طراحی ظاهری کنسول پلی‌استیشن 5 رونمایی کرد.

ویدیو بر معرفی 2 جنبه از رابط کاربری شامل هوم اسکرین و Control Center تمرکز دارد. ابتدا به بررسی مشخصه ساده‌تر یعنی هوم اسکرین می‌پردازیم.

هوم اسکرین جدید برای کلیه کاربرانی که پیش‌تر از کنسول پلی‌استیشن 4 استفاده کرده‌اند؛ آشنا به‌نظر می‌رسد. کاربران کماکان به سیستم کاشی‌های افقی دسترسی دارند که با پیمایش بین این کاشی‌ها اطلاعات بیش‌تر در بخش زیرین آن‌ها نمایش داده می‌شوند. اکنون اندازه کاشی‌ها کوچک شده و دیگر به اندازه سابق فضا را اشغال نمی‌کنند.

همان‌طور که در ویدیو می‌بینیم؛ با پیمایش و قرارگیری مکان‌نما بر روی کاشی یک بازی اطلاعات مرتبط با آن در زیر کاشی نمایان می‌شود. این داده‌ها شامل فعالیت‌های بازی، کلیپ‌های ویدیویی، اسکرین شات‌ها و اخبار مرتبط با بازی است. تمامی این اطلاعات برای کاشی‌های تعبیه شده در پلی‌استیشن 5 قابل دسترس بوده و برخی از آن‌ها با کاشی‌های قدیمی‌تر در کنسول پلی‌استیشن 4 نیز سازگاری دارند.

همچنین اکنون شاهد ایجاد زبانه جدیدی با نام Explorer هستیم. این زبانه کلیه بازی‌ها، محتوای بازی‌ها، اخبار مرتبط با بازی و همچنین اخبار مربوط به سخت‌افزار پلی‌استیشن را نمایش می‌دهد. این زبانه در وهله نخست صرفا در ایالات‌متحده قابل دسترس بوده و به تدریج در دسترس کاربران سایر مناطق جهان نیز قرار خواهد گرفت.

فروشگاه پلی‌استیشن (PlayStation Store) مجددا به زبانه سمت چپ در بخش فوقانی هوم اسکرین منتقل شده است. نکته مثبت اینکه اکنون فروشگاه به بخشی از سیستم‌عامل تبدیل شده و برخلاف سابق دیگر یک اپلیکیشن مجزا با فرآیند بارگذاری زمان‌بر به‌شمار نخواهد رفت. این موضوع بایستی فرآیند دسترسی به محتوا در فروشگاه را تا حدود زیادی تسریع نماید.

در خصوص بازی‌ها نیز اپلیکیشن‌های رسانه‌ای موجود روی پلی‌استیشن 5 دارای بخشی ویژه و مجموعه‌ای از زبانه‌های اختصاصی هستند. اگرچه در جریان پیش‌نمایش رابط کاربری این قسمت به معرض نمایش گذاشته نشد.

مشخصه بعدی Control Center نام دارد؛ مشخصه‌ای که بزرگترین قابلیت نرم‌افزاری جدید در کنسول پلی‌استیشن 5 به‌شمار می‌رود. این مشخصه با فشردن دکمه PlayStation فراخوانی می‌شود. گزینه‌های دسترسی سریع برای اقداماتی نظیر تعویض بازی‌ها، اعلان‌ها، فهرست دوستان شما، تنظیمات صوتی، تنظیمات کنترلر و پاور همگی در قسمت تحتانی صفحه قابل رویت هستند.

با این‌حال کارت‌های جدید مشخصه اصلی Control Center به‌شمار می‌روند. این کارت‌ها ارائه‌دهنده گزینه‌های زمینه‌ای ویژه‌ای هستند که بسته به نوع بازی یا اپلیکیشن تغییر خواهند کرد. فعالیت‌ها (Activities) یکی از کارت‌های اصلی محسوب می‌شود. Activities مشخصه‌ای است که از یکپارچگی عمیق با کاشی‌های جدید PS5 در رابط کاربری کنسول برخوردار است. سیستم با توجه به اقدامات قابل اجرا توسط کاربر در یک بازی خاص این کارت‌های Activities را ایجاد نموده و فعالیت‌های مرتبط با Level فعلی کاربر نیز از طریق یک کارت به معرض نمایش گذاشته خواهد شد.

به‌عنوان مثال در بازی Sackboy A Big Adventure کاربر کارت فعالیتی را دریافت خواهد کرد که امکان تغییر Level بازی را در اختیار وی قرار خواهد داد.  در هر مرحله از بازی کاربران کارتی را مشاهده می‌کنند که پیرامون اهداف محقق نشده اطلاع‌رسانی می‌کند. بدین‌ترتیب کاربر می‌تواند مستقیما به Level موردنظر پرش نموده و اهداف نمایش داده شده را تکمیل کند.

برخی بازی‌ها به منظور مساعدت هرچه بیش‌تر با کاربر اطلاعات راهنمای بازی را در اختیار وی قرار می‌دهند. این داده‌ها شامل نکات و راهنمای ویدیویی جهت کمک به کاربر برای تکمیل اهداف بدون هرگونه اقدام متقلبانه هستند. اطلاعات راهنما احتمالا شامل یک تصویر یا ویدیو بوده و در بخش جانبی صفحه یا داخل پنجره تصویر در تصویر حین اجرای بازی قابل پخش خواهند بود.

این مشخصه بسته به عناوین بازی‌ها و صرفا برای کاشی‌های پلی‌استیشن 5 قابل دسترس خواهد بود. دسترسی به راهنمای کمکی بازی‌ها نیز صرفا برای مشترکین سرویس  پلی‌استیشن پلاس امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین کاربران هنگام آغاز چت صوتی گروهی توسط دوستان خود اعلانی را دریافت نموده و تا زمان حضور در بازی می‌توانند به این گفتگو ملحق شوند. دوستان شما قادر به اشتراک‌گذاری ویدیو‌هایی از بازی در حال اجرای خود بوده و شما نیز حین اجرای بازی موردنظر خود قادر به مشاهده این ویدیوها در پنجره تصویر در تصویر خواهید بود.

کاربران همچنین در خصوص مواردی نظیر غنائم جمع‌آوری شده احتمالی، اخبار مرتبط با بازی در حال اجرا و هرگونه تصویر اسکرین‌شات یا کلیپ ویدیویی ضبط شده توسط خود کارت‌هایی را مشاهده خواهند کرد.

اکنون ویدیوها با حداکثر رزولوشن 4K قابل ضبط بوده و همانند روال گذشته در رسانه‌های اجتماعی قابل اشتراک‌گذاری هستند. نکته جالب‌توجه اینکه کاربران از طریق میکروفون تعبیه شده روی کنترلر قادر به ضبط صدای خود و درج عنوان برای ویدیوها خواهند بود. بر اساس پیش‌بینی‌ها کاربران تقریبا در تمامی بخش‌های کنسول می‌توانند متن موردنظر خود را به‌صورت صوتی درج نمایند. بدین‌ترتیب یکی از دشوارترین جنبه‌های تجربه کاربری کنسول تا حد بسیار زیادی تسهیل خواهد شد.

اطلاعات فوق تقریبا شامل تمامی موارد مطرح شده در ویدیو بود. با عرضه پلی‌استیشن 5 در روز 12 نوامبر (22 آبان ماه) یقینا شاهد انتشار جزئیات بیشتری در خصوص امکانات رابط کاربری این کنسول خواهیم بود. شما می‌توانید ویدئو مربوطه را در زیر تماشا کنید:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH