مارک زاکربرگ فروشگاه اپ استور اپل را به انحصارطلبی متهم کرد

به گفته نشریه وال استریت ژورنال، مارک زاکربرگ؛ مدیرعامل شرکت فیس‌بوک به دنیای سیاست وارد نشده بود؛ تا اینکه وی احساس کرد که برای حفاظت از مجموعه تحت مدیریت خود بایستی با حملات دولت مقابله کند. بدین‌ترتیب مارک زاکربرگ با استفاده از نام و موقعیت خود موفق شد با برخی رهبران سیاسی نظیر دونالد ترامپ، جرد کوشنر؛ داماد وی و برخی شخصیت‌های دیگر به‌صورت چهره به چهره ملاقات داشته باشد. بر اساس گزارشات مخابره شده، موسس و مدیرعامل فیس‌بوک با کسب اطلاعات مستقیم از برنامه‌های دونالد ترامپ نقشه‌ای را طراحی نموده تا بر مبنای آن دولت آمریکا را به تحقیق و تفحص از شرکت‌های رقیب فیس‌بوک نظیر تیک‌تاک و اپل تشویق نماید.

زاکربرگ از دولت می‌خواهد تا بیش از پیش مراقب رفتارها و تحرکات اپل باشد

فیس‌بوک شخصا به‌دلیل نقض احتمالی قوانین ضد انحصاری، صدور مجوز انتشار اطلاعات نادرست و طرح نظریه‌های توطئه‌آمیز در پلتفرم‌های خود تحت فشار قرار گرفته است. برقراری روابط نزدیک با سیاست‌مداران قدرتمند و فعالان رسانه‌ای بدان معناست که فیس‌بوک می‌تواند از حمایت‌های شخصیت‌های خبرساز و رسانه‌های گزارش‌دهنده اخبار بهره‌مند شود. هر 2 حزب بزرگ سیاسی در ایالات‌متحده از فیس‌بوک انتقاد نموده‌اند. علیرغم تمامی این شکایات فیس‌بوک کماکان با قدرت به روند رشد خود ادامه می‌دهد. درآمد سالیانه این شرکت در سال 2016 کمتر از 28 میلیارد دلار بود؛ در حالی‌که این رقم در سال گذشته به بیش از 70 میلیارد دلار رسید.

فیس‌بوک هرگونه روابط ویژه میان مدیرعامل این شرکت و مشاوران دونالد ترامپ و تلاش برای اعمال ممنوعیت علیه تیک‌تاک در ایالات‌متحده را رد کرده است

به گفته کارشناسان آگاه روابط میان مارک زاکربرگ و جرد کوشنر غالبا با سیاست‌های فیس‌بوک ارتباط دارد. بر اساس اعلام منابع آگاه مدیر اجرایی فیس‌بوک با جرد کوشنر؛ داماد رئیس‌جمهور و استیون منوچین؛ وزیر خزانه‌داری ملاقات نموده و پیرامون اقدامات ایالات‌متحده علیه تیک‌تاک با آن‌ها گفتگو کرده است. سخنگوی فیس‌بوک هرگونه دخالت کمپانی در صدور فرمان اجرایی پرزیدنت ترامپ را رد کرد. بر اساس این فرمان اجرایی از کمپانی ByteDance؛ مالک اپلیکیشن تیک‌تاک درخواست شد تا کسب‌وکار خود در ایالات‌متحده را واگذار نماید. در صورت عدم انجام این‌کار تا مهلت مقرر در پایان ماه آینده استفاده از اپلیکیشن ساخت ویدیوهای کوتاه در ایالات‌متحده ممنوع اعلام خواهد شد. سخنگوی فیس‌بوک گفت: “هرگونه برداشتی پیرامون نقش آقای زاکربرگ برای تحریک دولت در راستای اعمال ممنوعیت علیه تیک‌تاک کاملا نادرست است.”

بر اساس شایعات اپل یکی دیگر از شرکت‌هایی است که از جانب فیس‌بوک هدف قرار گرفته است. این‌بار نیز برخی منابع ادعا می‌کنند که از اخبار پشت پرده آگاهی دارند. به گفته این افراد مارک زاکربرگ به دلیل عدم رسیدگی دقیق به فعالیت‌های اپل و سخت‌گیری بیش از حد نسبت به فیس‌بوک از مقامات دولت آمریکا گلایه کرده است. این در حالیست که تعداد بسیار زیادی از کاربران آمریکایی از سیستم‌عامل‌های اپل نظیر macOS، iOS و iPadOS استفاده می‌کنند. در حال حاضر فیس‌بوک یکی از 4 شرکت بزرگ حوزه فناوری شامل اپل، آلفابت (شرکت زیرمجموعه گوگل) و آمازون است که به دلیل نقض احتمالی برخی قوانین ضدانحصاری از سوی کنگره مورد بررسی قرار گرفته است. در خصوص فیس‌بوک احتمالا از این کمپانی درخواست خواهد شد تا گروه رسانه‌های اجتماعی خود شامل فیس‌بوک، مسنجر، واتس‌آپ و اینستاگرام را تجزیه نموده و این سرویس‌ها را از یکدیگر تفکیک کند.

ماه گذشته مارک زاکربرگ از متهم نمودن علنی فروشگاه اپ استور اپل به انحصارطلبی خودداری کرد. با این‌حال وی گفت: “من با اطمینان معتقدم که آن‌ها در زمینه برنامه‌های نصب شده روی هندست‌های خود کنترل همه‌جانبه‌ای دارند. به تصور من حدودا 50 درصد آمریکایی‌ها و تعداد بسیار بیش‌تری از کاربران در سراسر جهان از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند. من فکر می‌کنم که بیش از 1 میلیارد دستگاه اپلی در سراسر جهان وجود دارد. بنابراین کاربران احتمالا پیرامون نحوه کنترل اپ استور و وجود یک فضای رقابتی قدرتمند جهت رقابت پویا پرسش‌ها و ابهاماتی دارند.” زاکربرگ در جریان یک برنامه اینترنتی با اشاره به اپل اعلام کرد: “چنین رفتاری مسیر نوآوری را مسدود نموده و فضای رقابتی را از بین می‌برد. این وضعیت به اپل امکان می‌دهد تا سیاست‌های انحصاری خود را عملی نماید.”

مدیرعامل فیس‌بوک با گوگل و فروشگاه پلی استور این شرکت چنین مشکلی ندارد؛ زیرا کاربران اندرویدی برای خریداری اپلیکیشن‌ها ملزم به استفاده از پلی استور نخواهند بود. در همین راستا مارک زاکربرگ می‌گوید: “چنان‌چه شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده برنامه در گوگل پلی استور حاضر نباشید؛ در این‌صورت حداقل برای انتقال اپلیکیشن‌های خود روی گجت‌های کاربران به روش‌های دیگری دسترسی خواهید داشت. این پدیده بدان معناست که در صورت عدم پیروی کاربران از رویکرد موردنظر گوگل دسترسی آن‌ها به اپلیکیشن‌های مختلف متوقف نخواهد شد. به عقیده من واقعا مهم است که مردم قادر به خلق محتوا و انتشار آن روی دستگاه‌های سایر کاربران باشند.”

به گفته برخی کارشناسان اپل با انتشار iOS 14 تغییرات جدیدی را در زمینه حریم خصوصی ایجاد نموده و ردیابی تبلیغات را دشوارتر کرده است. ظاهرا ناراحتی آقای زاکربرگ نیز عمدتا از این عامل ناشی می‌شود. ردیابی تبلیغات به فیس‌بوک امکان می‌دهد تا میزان مشاهده یک تبلیغ خاص توسط مشتریان و سطح جذابیت آن‌را تعیین کند. این اطلاعات احتمالا در زمینه فروش فضای تبلیغاتی به برخی شرکت‌ها از سوی فیس‌بوک مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH