Denuvo چیست و چرا گیمرها از آن متنفر هستند؟

Denuvo یک راه‌کار ضد سرقت (Anti-Piracy) بوده که توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را در بازی‌های خود به کار گیرند. گیمرها در رابطه با Denuvo چندان راضی نیستند. ظاهرا دلیل این موضوع نیز این است که این قفل نرم‌افزاری، منجر به کندی بازی‌ها می‌شود. حداقل بررسی‌های اخیر چنین چیزی را اثبات می‌کنند. اگر می‌خواهید که دقیق‌تر بدانید Denuvo چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، آنگاه پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

Denuvo چیست؟

Denuvo یک راه‌کار مرتبط با مدیریت حقوق دیجیتال (DRM) بوده که برخی از بازی‌سازان آن را در نسخه رایانه‌های شخصی بازی‌های خود، به کار می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند گواهی Denuvo را خریداری کرده و سپس آن در بازی‌های خود، اعمال کنند. در صورت انجام این کار، نرم‌افزار Denuvo از سرقت دیجیتال بازی‌ها (کرک)، جلوگیری می‌کند. این نرم‌افزار طراحی شده تا فرایند کرک کردن بازی‌ها را دشوارتر کرده و در نتیجه توزیع رایگان بازی‌ها را نیز سخت‌تر کند. به گفته شرکت Denuvo، این قفل نرم‌افزاری از مهندسی معکوس و رفع اشکالاتی (دیباگ) که جهت کرک کردن یک بازی موردنیاز هستند، جلوگیری می‌کند.

هیچ راه‌کار ضد سرقتی کامل نیست، اما Denuvo وعده داده که فرایند کرک کردن بازی‌ها را به طولانی‌ترین حد خود برساند. به عبارتی دیگر، توسعه‌دهندگان امیدوارند که بازی‌های آن برای مدتی کرک نشوند تا بدین ترتیب کسانی که قصد تجربه سریع بازی‌ها را دارند، مجبور شوند که نسخه قانونی را خریداری کنند.

Denuvo یک نرم‌افزار اضافی که بر روی رایانه شما نصب شود، نیست. شما نمی‌توانید آن را در لیست نرم‌افزارهای نصب شده خود، مشاهده کنید. یک بازی که از قفل Denuvo استفاده می‌کند، در واقع آن را با کدهای خود، در آمیخته است. اگر آن بازی اجرا شود، آنگاه Denuvo نیز به‌عنوان بخشی از آن، اجرا خواهد شد. کسی که بخواهد یک بازی را کرک کند، آنگاه باید سیستم امنیتی Denuvo را دور برند. همین موضوع باعث دشوارتر شدن این فرایند می‌شود.

این مطلب را نیز بخوانید: هر آنچه که باید در رابطه با DLC یک بازی ویدیویی بدانید

آیا Denuvo بر روی عملکرد بازی‌ها نیز تأثیر می‌گذارد؟

یک گیمر باانصاف باید بداند که توسعه‌دهندگان جهت تداوم فعالیت خود، به کسب درآمد از بازی‌های خود نیاز دارند. اما در اینجا مسئله‌ای دیگر پیش می‌آید. همانند اکثر اوقات، راه‌کارهای ضد سرقت دیجیتال باعث می‌شوند تا بازی‌بازانی که یک بازی را به‌صورت قانونی خریداری کرده، به این قفل نرم‌افزاری معترض شوند.

شرکت Denuvo نیز می‌گوید که این ادعا پایه و اساس منطقی ندارد. در وب‌سایت رسمی این کمپانی آمده که: “سیستم‌های ضد دستکاری (Anti-Tamper) تأثیر محسوسی بر روی عملکرد بازی‌ها ندارند. همچنین نمی‌توان چنین راه‌کارهایی را مقصر کرش کردن فایل اجرایی برنامه‌ها دانست.”

اما در حقیقت، شاکیان این قضیه مدارک زیادی در دست دارند. به‌عنوان مثال، کارگردان بازی TEKKEN 7 از قفل Denuvo به دلیل ایجاد مشکلات گوناگون در نسخه پی‌سی این بازی، انتقاد کرده است. این نیز یکی از موارد نادری است که در آن به‌جای یک گیمر، یک توسعه‌دهنده بازی، قفل Denuvo را مورد سرزنش قرار می‌دهد.

برخی از بازی‌سازان نیز پس از گذشت مدتی از عرضه بازی خود، قفل Denuvo را از آن حذف می‌کنند. جدیدترین نمونه در این زمینه، اقدام شرکت Capcom در رابطه با بازی Resident Evil 3 Remake است. بررسی‌های صورت گرفته بر روی نسخه با Denuvo و بدون Denuvo بازی‌ها، حاکی از تفاوت‌های عملکردی هستند. به‌عنوان مثال، نسخه بدون Denuvo بازی Devil May Cry 5 نسبت به نسخه مجهز به Denuvo آن، حدود 20 فریم بهبود عملکرد را به همراه دارد. از زمان‌های بارگذاری طولانی‌تر گرفته تا افت نرخ فریم، در هر صورت سیستم محافظتی Denuvo می‌تواند بازی‌ها را کندتر کند. حتی گاهی اوقات پس از حذف این قفل از با‌زی‌ها، نرخ بهبود به 50 درصد نیز می‌رسد.

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای خرید بهترین بازی‌های جهان‌باز در پلتفرم‌های مختلف

آیا Denuvo از کرک شدن بازی‌ها جلوگیری می‌کند؟

در ادامه پاسخ به پرسش “Denuvo چیست؟”، به اثربخشی این سیستم محافظتی می‌پردازیم. روشن است که چرا بازی‌بازان از این سیستم ناراضی هستند. اما بازی‌سازان از Denuvo جهت کندتر و دشوارتر کردن فرایند کرک، بهره می‌برند. البته این قضیه همیشه صادق نیست.

برخی از بازی‌ها همانند Devil May Cry 5، یک روز پیش از عرضه! DOOM 2016 در روز عرضه، Sonic Mania یک هفته پس از عرضه، Assassin’s Creed: Origins پس از 99 روز و Mortal Kombat 11 نیز پس از 542 روز، کرک شده‌اند.

این قضیه برای توسعه‌دهندگان خبری خوبی است، زیرا اگر گیمرها بخواهند که یک بازی AAA را در سه‌ ماهه اول تجربه کنند، آنگاه مجبور خواهند شد که آن را خریداری کنند. بنابراین در تئوری می‌توان افزایش فروش را تضمین کرد. البته این موضوع به فعالیت هکرها هم بستگی دارد. مثلا تا چند روز پیش از تاریخ نگارش این مقاله، گروه‌های فعال در زمینه کرک بازی‌ها، فعالیت خیلی کمی داشتند و بدین ترتیب رویای Denuvo و بازی‌سازان نیز تا حد زیادی محقق شده بود. اما حال چند روزی است که فعالیت هکرها شدت بیشتری گرفته و با بازگشت گروهی همانند CPY، عناوین مهمی در مدت زمان کوتاهی، کرک شده‌اند.

در وب‌سایت Denuvo، یک نقل قول مرتبط با شرکت Square Enix وجود دارد که می‌گوید: “دوستان، به لطف شما است که گیمرها مجبور به خرید یک بازی می‌شوند.”

حال اگر مشکلات گوناگونی نیز برای بازی‌بازان به وجود آیند، آنگاه بازهم مشخص است که چرا بازی‌سازان همچنان از قفل Denuvo استفاده می‌کنند. خوشبختانه برخی از توسعه‌دهندگان (نه حتی اکثر آن‌ها)، پس از مدتی این سیستم امنیتی را از بازی‌های خود حذف می‌کنند. اگر یک بازی کرک شود، آنگاه دیگر وجود چنین سیستمی کاملا غیرضروری بوده و حتی گیمرها را از عملکرد بهتر یک بازی، محروم می‌کند.

این مطلب را نیز بخوانید: بازی‌های آنلاین چگونه جیب‌ کاربران را خالی می‌کنند؟

گیمرها ناراضی، بازی‌سازان راضی

Denuvo چیست

اگر از آن افرادی باشید که بازی‌ها را به‌صورت قانونی خریداری می‌کنند، آنگاه یقینا Denuvo سودی به شما نخواهد رساند. در بدترین حالت، Denuvo باعث می‌شود تا مشکلات عملکردی را تجربه کنید. به همین دلیل است که بازی‌بازان جهت تجربه بازی‌های جدید، مدام باید به فکر خرید کارت گرافیک و پردازنده جدیدتر باشند (جدا از بهبود گرافیک و هوش مصنوعی بازی‌ها). در این بین نیز کسانی که سخت‌افزار پایینی دارند، بیشترین آسیب را می‌بینند. کسانی هم که رایانه‌های قدرتمند دارند، می‌توانند خودشان را با شرایط وفق دهند.

حال بیایید بگوییم که شرکت Denuvo راست گفته و این سیستم به‌خودی‌خود، مشکلی ندارد. در این صورت می‌توان گفت که مشکل از جانب توسعه‌دهندگان است؛ یعنی بازی‌سازان در هنگام افزودن این قفل به بازی‌های خود، مشکلاتی را به وجود می‌آورند. چنین موضوعی می‌تواند ریشه در عدم شناخت کافی از Denuvo داشته باشد. در هر صورت، این گیمرها هستند که ضرر می‌کنند.

شوربختانه به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها، استفاده از قفل Denuvo کاهش یابد. گاهی اوقات در فروشگاه‌هایی همانند استیم، نقدهای منفی مختلفی در رابطه با بازی‌های حاوی Denuvo نوشته می‌شوند. البته این چیزی نیست که توسعه‌دهندگان را نگران کند. بازی‌سازان و ناشران اعتقاد دارند که به‌کارگیری چنین سیستمی می‌تواند باعث افزایش درآمد آن‌ها ‌شود.

خوشبختانه نسخه‌های جدیدتر Denuvo و سایر قفل‌های مشابه، می‌توانند اهداف توسعه‌دهندگان را محقق کرده و در عین حال نیز، منابع سخت‌افزاری کمتری را درگیر کنند.

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای جامع تنظیمات گرافیکی بازی‌های ویدیویی در رایانه‌های شخصی

همه از Denuvo استفاده نمی‌کنند

Denuvo چیست

پاسخ به پرسش “Denuvo چیست؟” را با بررسی‌ جنبه‌های دیگر این موضوع، ادامه می‌دهیم. برخی از بازی‌سازان، راهی دیگر را در پیش گرفته‌اند. شرکت CD Projekt Red در بازی The Witcher 3، از هیچ سیستم ضد سرقتی استفاده نکرده بود. در وصف این بازی همان بس که با بیش از 800 جایزه، پرافتخارترین بازی تاریخ است. جالب است که جهت بازی کردن چنین عنوانی، مجبور به پرداخت هیچ پولی نمی‌شوید. یکی از بنیان‌گذاران CD Projekt Red و فروشگاه GOG در این باره می‌گوید: “عامل سرقت دیجیتال چندان مسئله مرتبطی نیست، زیرا ما نمی‌توانیم مردم را وادار به خرید چیزی کنیم. ما فقط می‌توانیم آن‌ها را در این زمینه، متقاعد کنیم. در کل ما پیرو سیاست پاداش هستیم، نه تنبیه.”

تا زمانی که توسعه‌دهندگان بیشتری، رویه‌ای مشابه CD Projekt Red را در پیش نگیرند، Denuvo نیز همچنان نقش پررنگی خواهد داشت. اما خوشبختانه وضعیت این نرم‌افزار رو به بهبود است. اگر هم چنین سیستم‌هایی لازم باشند، آنگاه حداقل باید عملکردی بهینه‌تر داشته باشند.

در بالا سعی کردیم تا به پرسش “Denuvo چیست؟” پاسخ دهیم. در پایان اگر نظری در این رابطه دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH